name | autoweek.cz
Elektromobilní extrémy v Letňanech
15.11.2025 | Vladimír Rybecký | Aktuality
Veletrh čisté mobility e-Salon přináší zajímavou ukázku toho, jak protichůdnými směry se elektromobilita ubírá – od malých a lehkých aut stále dostupnějších široké veřejnosti až po vozidla, o jejichž přínosu pro životní prostředí lze pochybovat.
Základem elektromobility by měla být malá městská auta, tedy s délkou kolem 4 m a nízkou hmotností, protože vystačí s malým akumulátorem pro dojezd mírně přesahující hranici 200 km, což je dostatek pro celotýdenní běžné jízdy. Jednou z nejvýznamnějších premiér na výstavišti PVA Expo Praha v Letňanech se proto stal nejmenší model automobilky BYD Dolphin Surf, malý městský hatchback dlouhý 3990 mm, hmotností od 1294 kg s cenou začínající na 499 900 Kč za verzi s dojezdem 220 km. Jeho konkurentem, vystaveným na eSalonu, je Leapmotor T03, městské mini dlouhé 3620 mm s hmotností od 1087 kg, dojezdem 265 km a cenou od 470 000 Kč. Dongfeng v Letňanech předvádí model Box, dlouhý 4020 mm s hmotností 1356 kg a dojezdem 240 km při ceně začínající na 514 000 Kč. Nový Nissan Micra je sice dlouhý jen 3974 mm, ale při hmotnosti od 1400 kg má dojezd od 317 km a cenu začínající na 659 000 Kč.
Stále víc automobilek elektrický pohon využívá pro sportovní modely těžící z velkého točivého momentu s rychlým náběhem. Příkladem může být malý hot-hatch Alpine A290 GT, který kombinuje výkon 160 kW a točivý moment 300 N.m za cenu od 985 000 Kč. Sportovní verze Opel Mokka GSE s výkonem 207 kW a točivým momentem 345 N.m, vycházející ze soutěžního speciálu, je za 1 089 990 Kč. Škoda Elroq RS se dvěma elektromotory nabízí 250 kW a pohon všech kol za cenu od 1 269 000 Kč. Nissan Ariya Nismo nabízí 320 kW a 600 N.m s pohonem všech kol za 1 479 990 Kč. Modernizovaný Hyundai Ioniq 6 ve verzi N od počátku roku 2026 nabídne výkon 478 kW a točivý moment 770 N.m.
V Letňanech jsou ale k vidění i extrémy, kam elektromobilita také směřuje, jako 5,2 m dlouhý Hongqi E-HS9 s pohonem 4x4, celkovým výkonem dvojice elektromotorů 405 kW, hmotností 2705 kg a dojezdem 515 km za 2 999 900 Kč nebo terénní monstrum MHero se třemi elektromotory o celkovém výkonu 800 kW a s točivým momentem 1400 N.m. Při pohotovostní hmotnosti 3293 kg má dojezd 505 km a to vše za cenu od 4 499 000 Kč.
Zajímavostí letošního ročníku eSalonu je premiéra druhé generace vozu Hyundai Nexo s elektrickým pohonem napájeným z palivových článků. Rodinné SUV nově dokáže táhnout i přívěs s hmotností do 1 t a pro dojezd 826 km lze natankovat 6,69 kg vodíku za 5 minut. Tento vůz se bude nabízet i v ČR formou přímého prodeje přes fleetové oddělení dovozce.
Za povšimnutí z letošního eSalonu stojí návrat technologie, kterou Evropa již před časem zcela zavrhla, ale v Číně získává stále větší podíl na trhu – elektrického pohonu s prodlužovačem dojezdu ve formě malého spalovacího motoru pracujícího s extrémně vysokou tepelnou účinností. Tento systém umožňuje v případě potřeby velmi dlouhý dojezd a přitom vyžadujíce jen poměrně malý (a tedy lehký) akumulátor. Tento systém ukazují např. Leapmotor C10 nebo Dongfeng Free 318. Někteří výrobci (např. BYD a jeho systém DM-i) tento systém kombinují s možností přímého pohonu, tedy speciální podobou plug-in hybridního pohonu. Ve využití této technologie zůstávají evropské automobilky zcela mimo hru. Pro čínské výrobce je ale problémem, že pohon s prodlužovačem dojezdu se podle evropské legislativy řadí mezi čisté elektromobily, takže vozidla poháněná tímto vysoce efektivním systémem jsou zatížena vysokým dodatečným clem.
Foto: Vladimír Rybecký
Další články
© 2025 autoweek.cz. Veškerá práva vyhrazena | O autoweek.cz
