name | autoweek.cz

Bývalý šéf Audi Stadler se vyhnul vězení

Bývalý šéf Audi Stadler se vyhnul vězení

27.06.2023 | Vladimír Rybecký | Aktuality

Okresní soud v Mnichově vynesl verdikt v procesu týkajícím se podvádění při měřením emisí vznětových motorů. Dodatečným přiznáním bývalý šéf Audi Rupert Stadler předešel tomu, aby šel do vězení. Ale bude to pro něj hodně drahé.

Bývalý šéf Audi z let 2007 až 2018 se stal prvním odsouzeným členem představenstva koncernu Volkswagen kvůli aféře s měřením emisí vznětových motorů. Rupert Stadler dokázal odvrátit alespoň to nejhorší - nemusí jít do vězení. Jeho dodatečné přiznání v procesu, projednávajícím před mnichovským okresním soudem podvádění při měření emisí vznětových motorů, zachránilo bývalého šéfa automobilky po více než 160 dnech projednávání před vězením. Místo toho soud Stadlera odsoudil k podmíněnému trestu v délce jednoho roku a devíti měsíců a pokutě 1,1 milionu eur.

 

Rupert Stadler přiznal, že po odhalení aféry Dieselgate v USA v roce 2015 příliš pozdě zastavil v Evropě prodej aut se zmanipulovaným softwarem, umožňujícím podvádění při měření emisí,. S ohledem na náznaky podvodu i v evropských modelech měl poskytnout vysvětlení investorům a okamžitě zasáhnout. Jeho právnička Ulrike Thole-Grollová v květnu uvedla, že Stadler nevěděl, že s vozidly bylo manipulováno a kupující byli poškozeni, ale uznal, že je to možné, a připustil, že bylo třeba větší opatrnosti. Do té doby Stadler obvinění odmítal a k přiznání se rozhodl po dohodě výměnou za podmínečný trest. Trest je v polovině lhůty 1,5-2 let, kterou soudce uvedl, že bývalému generálnímu řediteli hrozí, pokud se k obvinění přizná. Prokuratura původně požadovala pokutu ve výši 2 milionů eur, přičemž se odvolávala na Stadlerův plat v Audi a Volkswagenu a na jeho finanční a nemovitý majetek.

 

Stejně relativně dobře to dopadlo i pro další obviněné. Ani bývalý šéf vývoje Audi a pozdější člen představenstva Porsche Wolfgang Hatz nemusí do vězení. V jeho případě, na rozdíl od Stadlera a spoluobviněného vývojáře motorů Giovanniho P., státní zastupitelství odmítlo předchozí dohodu se soudem a pro Hatze požadovalo trest vězení. Mnichovský krajský soud se ovšem tímto požadavkem neřídil. Hatz dostal dva roky podmíněně a pokutu 400 000 eur. Spoluobžalovaný Giovanni P. dostal rovněž rok a devět měsíců podmíněně a pokutu 50 000 eur.

 

Hatz a P. se, na rozdíl od Stadlera, dokonce přímo podíleli na manipulaci a umožnili aby vozidla Audi prošla kontrolním měřením emisí. Mateřský koncern Volkswagen a Audi se v roce 2015 přiznaly, že používaly nelegální software k podvádění při testech emisí. Podle žalobců inženýři manipulovali s motory tak, aby na zkušební stolici splňovaly zákonné hodnoty emisí výfukových plynů, ale na silnici vypouštěla do ovzduší víc oxidů dusíku než je povoleno.

 

Státní zastupitelství i obvinění se mohou odvolat do 4. července.