name | autoweek.cz

Capstone - hybrid s turbínou

Capstone - hybrid s turbínou

01.12.2009 | Vladimír Rybecký | Aktuality

Na autosalonu v Los Angeles představila společnost Capstone nádherný supersport. Nejzajímavější ovšem na něm nejsou elegantní tvary, ale způsob pohonu. Jedná se o vůz s elektrickým pohonem, jehož akumulátory se dobíjejí pomocí nízkoemisní mikroturbíny.

Koncept firmy Capstone má obdivuhodné parametry: zrychluje z 0 na 100 km/h za 3,9 s, dosahuje až 240 km/h a přitom je jeho dojezd 800 km na jednu nádrž a emise podstatně menší než u jakéhokoliv hybridu.

Na vývoji vozu se podílel kreativní ředitel společnosti Electronics Arts Richard Hilleman, tvůrce mnoha videoher. K zemi přikrčený sporťák posouvá vnímání hybridních aut úplně novým směrem. Jeho karoserie i podvozek vycházejí z amerického superauta GTM firmy Factory Five Racing. To má rám z ocelových trubek kombinovaný s hliníkovými panely a laminátovou karoserii a v originále jej pohání motor V8 z corvetty.

Revoluční je použití mikroturbíny Capstone C30 o výkonu 30 kW. Její pohonnou hmotou je nafta nebo bionafta. Díky tomu tento supersport plní nejpřísnější emisní standardy státu Kalifornie i amerického úřadu EPA aniž by k tomu potřeboval jakékoliv dodatečné úpravy výfukových plynů.

CMT-380 používá lithio-polymerové akumulátory. Ty lze dobíjet doma nebo v dobíjecích stanicích. Pouze na akumulátory vůz ujede 130 km. V případě potřeby se ale samočinně zapne mikroturbína, která pracuje v optimálních podmínkách z hlediska emisí. Pomocí turbíny se akumulátory dobíjejí. Turbína má nejen mnohem menší emise než pístové motory, ale vzhledem k použití jen rotujících částí vyžaduje i menší údržbu.

\"Dokončujeme plán na výrobu limitované série, protože po představení v Los Angeles očekáváme zájem ze strany těch, kteří vyhledávají inovativní technologie a které zaujme velký dojezd v kombinaci s nízkými emisemi,\" říká prezident Capstone Darren Jamison.

Mikroturbíny Capstone o výkonu 30 kW se používají po celém světě například k pohonu hybridních autobusů, které jsou k vidění například v New Yorku, Londýně, Tokiu, Paříži či Římě. Capstone se vývojem tohoto typu vozidel zabývá už 20 let. Letos na jaře ve spolupráci s britskou firmou Langford Performance integrovala turbínu do vozu Ford S-Max, který je ověřován jako Langford Whisper.

Podle Jamisona nemá Capstone v úmyslu začít vyrábět auta ve velkém, ale jako ukázku možností této technologie chce vyrobit omezené série vozů CMT-380 a Langford Whisper. Současně se ale vedou jednání s velkými automobilkami o možném využití turbín Capstone v automobilovém průmyslu.

Capstone už vyrobilo přes 5000 mikroturbín s výkony od 30 kW do 5 MW. Mikroturbína má na společném hřídeli elektrický generátor i turbínu. Hřídel je uložen ve vzduchových ložiscích. Patentovaný spalovací proces produkuje jen minimum exhalací.