name | autoweek.cz

Car Cost Index společnosti LeasePlan za rok 2021

Car Cost Index společnosti LeasePlan za rok 2021

01.11.2021 | | Statistiky

V zemích západní Evropy už vychází celkové provozní náklady u elektromobilu stejně nebo dokonce levněji než provoz konvenčního auta se spalovacími motory. V České republice je prozatím situace odlišná. Vyplývá to z průzkumu Car Cost Index společnosti LeasePlan.
Podle studie Car Cost Index leasingové společnosti LeasePlan jsou dnes kompaktní a středně velká elektricky poháněná vozidla ve většině evropských zemí „nákladově konkurenceschopná“ s vozy se zážehovými a vznětovými motory. V několika málo státech, kde elektromobily ještě nejsou cenově konkurenceschopné, se rozdíl v nákladech výrazně zmenšil. Pokud tento trend bude pokračovat, elektromobily dosáhnou konkurenceschopnosti ve všech zkoumaných zemích, včetně východoevropských trhů jako jsou Polsko nebo Rumunsko, zřejmě do poloviny tohoto desetiletí.
 
Pojem „nákladově konkurenceschopná“ je pro účely indexu definován tak, že jde o elektricky poháněná auta, u nichž výdaje na vlastnictví a provoz nejsou o více než 5 % vyšší než u srovnatelných vozidel se spalovacími motory.
 
„Elektromobily konečně prošly bodem zlomu pokud jde o cenovou dostupnost. Nyní jsou konkurenceschopné téměř v celé Evropě,“ říká generální ředitel společnosti LeasePlan Tex Gunning.
 
Analýza Car Cost Index sleduje skutečné celkové náklady na provoz vozidel (TCO) bez případných slev. Do výpočtu zahrnuje amortizaci, náklady na palivo, úroveň daňové zátěže i výdaje na pojištění a údržbu. Pro potřeby studie jsou náklady zprůměrovány za první čtyři roky provozu při ročním nájezdu 30 000 km. Do průzkumu se zapojilo 22 států včetně České republiky.
 
Studie zkoumá výdaje u menších a středně velkých vozidel. Poslední analýza například podrobně porovnala celkové náklady na konvenční vůz Volkswagen Golf a adekvátní elektricky poháněný model Volkswagen ID.3. Ukázalo se, že ve 12 zemích vyjde provoz elektrické varianty dokonce levněji než provoz konvenční verze.
 
Nákladová konkurenceschopnost elektromobilů se zvyšuje spolu s velikostí vozů, tedy i s jejich prodejní cenou. Jestliže v rámci vozidel nižší střední třídy (kompaktní vozy, segment C1) jsou elektromobily nákladově konkurenceschopné ve 14 z 22 sledovaných zemí, ve skupině prémiových vozidel střední třídy (segment D2) to platí pro 17 z 22 států.
 
LeasePlan se letos ve studii více soustředil právě na prémiové vozy střední třídy. V tomto srovnání vyšla Česká republika vůbec nejhůř pokud jde o celkové náklady na provoz elektromobilu. Jeho řidič u nás musí počítat s měsíčními výdaji 1222 eur (31 040 Kč), ale třeba v sousedním Rakousku je to jenom 832 eur (21 130 Kč). Provoz stejného automobilu s turbodieselem vyjde v ČR na 1008 eur (25 600 Kč), ve variantě se zážehovým motorem na 994 eur (25 250 Kč) a v plug-in hybridní variantě na 1079 eur (27 410 Kč). U nás je tedy čistě elektrická verze nejdražší variantou, ve většině států ale naopak jde o nejlevnější řešení.
 
„Rozdíl mezi Českou republikou a ostatními zeměmi je dán především rozsahem vládních pobídek na podporu čisté mobility. V mnoha státech jsou dnes zákazníci motivováni k nákupu elektromobilu atraktivními dotačními programy. Netýká se to pouze západní Evropy, v poslední době se tímto směrem vydaly i některé země z našeho regionu. Potvrzuje se, že postoj jednotlivých vlád je v současnosti pro nástup elektromobility rozhodujícím stimulem,“ říká generální ředitel české pobočky společnosti LeasePlan Martin Brix.
 
Analýza LeasePlan Car Cost Index 2021 ukázala, že průměrné měsíční náklady na řízení auta se v celé Evropě velmi liší - nejnižší jsou v Řecku, nejvyšší ve Švýcarsku. V poměru k HDP jsou celkové náklady na vlastnictví auta nejvyšší ve Švýcarsku a Portugalsku, oproti tomu nejnižší v Dánsku a Německu. Polsko je nejlevnější místo pro řízení auta se zážehovým motorem, zatímco Řecko je nejlevnější zemí pro řízení vozu s turbodieselem.
 
Elektromobily v prémiovém segmentu střední velikosti (D2) jsou nákladově plně konkurenceschopné ve srovnání s vozidly se spalovacím motorem v 17 zemích: v Belgii, Dánsku, Finsku, Francii, Irsku, Itálii, Německu, Nizozemsku, Norsku, Portugalsku, Rakousku, Řecku, na Slovensku, ve Španělsku, Švédsku, Švýcarsku a Velké Británii. Elektromobily nižší střední třídy (C1) jsou plně nákladově konkurenceschopné ve 14 zemích: v Belgii, Dánsku, Finsku, Francii, Irsku, Itálii, Německu, Nizozemsku, Norsku, Portugalsku, Rakousku, Švédsku, Švýcarsku a Velké Británii.