name | autoweek.cz

Carlos Ghosn odchází z vedení Nissanu

Carlos Ghosn odchází z vedení Nissanu

26.02.2017 | Vladimír Rybecký | Aktuality

Carlos Ghosn opouští místo generálního ředitele Nissan Motors, ale zůstává v dozorčí radě automobilky. Kromě toho stojí v čele nové aliance Renault-Nissan-Mitsubishi a šéfuje i automobilce Mitsubishi.
Manažer libanonsko-brazilsko-francouzského původu Carlos Ghosn (62) patří mezi nejvýznamnější osobnosti automobilového průmyslu. Když Renault na popud Louise Schweitzera v roce 1999 získal podíl v krachující značce Nissan, Ghosn dostal za úkol postavit japonskou automobilku opět na nohy.

V té době se zdálo být nepředstavitelné, že by v čele velké japonské společnosti mohl stát cizinec. Ghosn navzdory všeobecné nedůvěře uspěl.a roku 2001 se stal generálním ředitelem Nissanu. Ghosn si vybudoval takovou pověst, že posléze ve vedení Renaultu vystřídal Schweitzera, který odešel do důchodu, a ujal se vedení celé Aliance Renault-Nissan. V Japonsku se stal nejlépe placeným manažerem vůbec.
 
V říjnu 2016 Ghosn získall navíc ještě funkci generálního ředitele Mitsubishi Motors, když tuto společnost připojil do aliance. Ghosn využil skutečnost, že se Mitsubishi ocitlo v problémech vzhledem k aféře s mnohaletým podváděním při měření spotřeby svých vozů, a získal pro alianci kontrolní podíl 34 % akcií MMC. Nově vzniklá Aliance Renault-Nissan-Mitsubishi je s produkcí 9,96 milionu aut v roce 2016 čtvrtým největším výrobcem aut na světě za Volkswagenem, Toyotou a GM.
 
Nyní Ghosn prohlásil, že během svého 16letého působení v Nissanu vytvořil tým, který dokáže automobilku vést i bez něj. Proto k prvnímu dubnu opustí místo generálního ředitele. Na toto místo jmenoval Hirota Saikawu  (63), který spolu s Ghosnem Nissan vedl od října 2016, když od roku 2013 působil ve funkci CCO. Od roku 2006 až do loňského roku byl Saikawa i členem představenstva Renaultu.
 
Saikawa je známý tím, že stejně jako Ghosn prosazuje minimalizaci nákladů, takže jeho posun na nejvyšší post je celkem logický. Překvapivá je ale rychlost, s jakou ke změně ve vedení druhé největší japonské automobilky došlo. Ghosn sám tvrdí, že jediným důvodem ke změně je skutečnost, že konečně našel toho pravého muže, který jej může vystřídat.
 
Je jasné, že si Ghosn potřeboval uvolnit ruce pro svou činnost v Mitsubishi, kde by rád aplikoval obdobné metody jako před lety v Nissanu a dosáhl také s touto automobilkou stejný hospodářský zázrak. Jedním z prvních kroků, které Ghosn v čele Mitsubishi učinil, byl přesun vysoce respektovaného šéfa vývoje a výzkumu Nissanu Mitsuhika Yamashity do pozice technického ředitele Mitsubishi.
 
Získat zpět ztracenou důvěru zákazníků nebude pro Mitsubishi krátkodobým procesem. Mitsubishi nejen ztratilo důvěryhodnost v Japonsku kvůli aféře s manipulací s daty o spotřebě, ale dlouhodobě ztrácí i pozice v Severní Americe i v Evropě těžko pochopitelnou modelovou politikou. Nyní Ghosn tvrdí, že u Mitsubishi budeme brzy svědky velkých změn.