name | autoweek.cz

Carlos Tavares opět otevřeně nejen o elektromobilitě

Carlos Tavares opět otevřeně nejen o elektromobilitě

03.03.2023 | Vladimír Rybecký | Aktuality

Generální ředitel Stellantisu Carlos Tavares se opět nedržel zpátky, když před severoamerickými novináři mluvil o budoucnosti elektrifikace a proměně automobilového průmyslu.

Generální ředitel společnosti Stellantis Carlos Tavares v New Yorku hovořil s novináři o plánech své společnosti v oblasti pokračující elektrifikace. Zdůraznil, že je třeba, aby elektromobily byly cenově dostupné, měly delší dojezd a měly nižší hmotnost.

 

Carlos Tavares je od roku 2021 generální ředitel společnosti Stellantis se 14 značkami. Naše mnohá setkání v rámci organizace AutoBest nám ukázala, že je jedním z nejotevřeněji mluvících šéfů automobilek nevyhýbající se žádným problémům týkajících se automobilového průmyslu a společenských souvislostí.

 

V roce 2013 byl v alianci Renault - Nissan dvojkou za Carlosem Ghosnem. Jenže když veřejně prohlásil, že jeho cílem je být generálním ředitelem automobilky, Ghosn jej donutil odejít. Brzy se ukázalo, že to bylo užitečné rozhodnutí. Už o rok později se objevil v čele francouzské skupiny PSA a rychle ji dovedl k ziskovosti. Poté připravil spojení PSA se skupinou Fiat Chrysler aby vytvořit třetí největší automobilovou společnost světa Stellantis. Za její úspěšné vedení vloni dostal plat 15,7 milionu USD.

 

O úspěchu elektromobilů

„Viděli jsme, jak důležité jsou dotace na elektromobily. Když je Německo a Itálie zastavily, došlo k okamžitému poklesu poptávky. Elektromobily musí být cenově dostupné, potřebují správnou hustotu nabíjecí sítě a delší dojezd. Pokud jde o dojezd, tak tam ještě nejsme - abychom se zbavili úzkosti z dojezdu, musí elektromobily ujet na jedno nabití 650 km. Jejich dostupnost lze uměle zvýšit dotacemi nebo mohou dodatečné náklady převzít výrobci automobilů.

 

Mluvíme o velmi silné změně ve směřování průmyslu. Tento nový svět nemůžeme jednoduše napasovat na ten starý, jde o kompletní transformaci. Musíme se tomuto novému světu přizpůsobit, protože realita proměny trhu je skutečností, které musíme čelit. Přechod na elektromobily, který prosazují regulační orgány ve Spojených státech a Evropě, povede ke zmenšení automobilového průmyslu.

 

Technologie pro elektromobily znamená, že naše výrobní náklady jsou o 40 % vyšší než u automobilu se spalovacím motorem. Tyto náklady nemůžeme jen tak přenést na spotřebitele, protože bychom přišli o polovinu zákazníků. Nemůžeme zabránit střední třídě v přístupu k novým automobilům. Takže kvůli regulacím nemáme jinou možnost než těchto 40 % nějak absorbovat.

 

Elektromobily, které se mohou dostat na rozumný dojezd 650 km, přidávají 1000 kg hmotnosti ve srovnání s podobným vozidlem se spalovacím motorem. To není udržitelné - je to příliš mnoho kilogramů surovin. Proto průmysl bojuje proti této nadváze a hledá chemické látky, které jsou efektivnější. Příští generace musí zdvojnásobit hustotu energie v akumulátorech, vyrábět je s nižšími náklady, menší uhlíkovou stopou a menším množstvím surovin. Podcenili výrobci automobilů množství surovin, které bude potřeba? Upřímná odpověď zní ano.“

 

O místních zdrojích

„Už dlouho máme jednoduchou strategii - je mnohem starší než zákon o snižování inflace, který podporuje automobily a materiály pocházející z USA. V každém regionu by to, co prodáváme, mělo být alespoň z 80 % z daného regionu. Je to z nejrůznějších důvodů, včetně životního prostředí, logistiky a vládních nařízení. Snažíme se být v daném regionu vertikálně integrovaní a v USA jsme daleko nad oněmi 80 %. A to znamená, že musíte mít udržitelný zdroj surovin, a to i ve svém regionu. Pro elektromobily to znamená mít dostatek lithia, niklu, manganu a mědi.

 

Společnost Stellantis si zajistila suroviny, které potřebuje pro elektromobily do roku 2027 a připravuje další investice do těžebních společností, aby si zajistila dodávky. Ale nezapomínejme, že technologie akumulátorů není stabilizovaná. Suroviny potřebné pro dnešní akumulátory se mohou měnit s tím, jak se změní technologie akumulátorů.“

 

O recyklaci akumulátorů

„Recyklace je naprosto zásadní. Musíme recyklovat naše akumulátory - jiná cesta neexistuje. Uvědomujeme si, že na většinu akumulátorů se poskytuje záruka osm až deset let, takže bude nějakou dobu trvat, než se vytvoří významná zásoba použitých akumulátorů."

 

O hybridech versus elektromobilech

„Regulační rámec je jasný: prodávejte elektromobily nebo zemřete. Ale pokud na tento rámec na pár sekund zapomeneme, pokud chceme opravdu chránit planetu, zvažme toto: průměrné stáří automobilového parku je 12 let. Kdybyste vzali všechna auta, která jsou starší 15 let, a nahradili je ekvivalentním moderním autem - pick-upem, sedanem, jak chcete - výsledkem by bylo velmi rychlé snížení emisí oxidu uhličitého v průměru o 50 %. Tato auta mohou být cenově dostupná, s mild-hybridní technologií, a jejich prodej by byl velmi vysoký. Byl by to velký objem, protože jste ochránili cenovou dostupnost. Kdybychom byli pragmatičtí, mohli bychom tento plán uskutečnit.“

 

O evropském a americkém způsobu koupě automobilů a zpomalení výroby

„Evropané mají tendenci objednávat vozy, které si nakonfigurovali. V USA se řídí stavem zásob, protože auta se vyrábějí na sklad. Jen malý počet zákazníků si objednává vozy, místo toho si vybírají auta z toho, co je na skladech. Takže největší rozhodnutí v USA dělají prodejci na základě znalosti trhu. Pokud se v rovnici spletou a objednají příliš mnoho vozů, pak jim zůstanou příliš velké zásoby a my budeme muset zpomalit výrobu, jinak nás to bude stát hodně peněz. Není to nic nového, tato zpomalení se dělají už mnoho let..... Hledáme řešení v závodě Belvidere ve státě Illinois, protože závod stojí, není uzavřen. Nemá nyní žádný nový vůz, který by mohl vyrábět - poslední SUV Jeep Cherokee sjelo z montážní linky závodu právě dnes. Připravuje se na nákladný přechod od vozidel se spalovacími motory k elektromobilům. Nehledáme žádný konkrétní ústupek, ale pokud to nevyřešíme, budou mít všichni problémy.“

 

O odměňování vedoucích pracovníků

„Naším úkolem jako vedoucích pracovníků je transformovat společnost a zajistit dodržování právních předpisů. Jde o vytvoření nového, technologicky orientovaného automobilového průmyslu pro budoucí generace a rozhodnutí, která děláme, nejsou vždy populární.“