name | autoweek.cz

Carlos Tavares opět varuje

Carlos Tavares opět varuje

07.01.2023 | Vladimír Rybecký | Aktuality

Generální ředitel společnosti Stellantis Carlos Tavares varuje před zavíráním automobilových závodů. Podle Tavarese je nutné se především připravit zejména na tvrdý boj s čínskými výrobci.

Generální ředitel skupiny Stellantis Carlos Tavares, proslulý svou otevřeností a prozíravostí pravidelně opakovaných poplašných varování, nezklamal ani při prezentaci novinek skupiny na CES v Las Vegas.

 

„Pokud neoptimalizujeme naši nákladovou strukturu, nemůžeme absorbovat dodatečné náklady na elektrifikaci, což může způsobit růst cen našich aut a zmenšování trhu. Pokud se trh zmenší, nebudeme potřebovat tolik továren. Bude pak potřeba přijmout některá nepopulární rozhodnutí,“ řekl Carlos Tavares.

 

Manažer posedlý snižováním fixních nákladů dodal, že jakmile se obnoví dodávky čipů, budou automobilky čelit ztrátě kontroly nad cenotvorbou a dodal, že pokud vysoké ceny elektromobilů způsobí pokles automobilového trhu pod předpandemickou úroveň, dojde k dalšímu zavírání výrobních závodů. Jeho komentář přichází v době, kdy přední výrobci elektromobilů zvyšují ceny v souvislosti s vysokou inflací.

 

Společnost Stellantis minulý měsíc uvedla, že na neurčito odstaví montážní závod Jeepu v Belvidere ve státě Illionois, což zdůvodnila vysokými náklady. Zatímco uzavření závodu je extrémním případem, může také dojít k hromadnému propouštění a hloubkové reorganizaci prodejní sítě. „Musíte neustále přizpůsobovat svou kapacitu vašim potřebám,“ vysvětlil Carlos Tavares.

 

Tavares novinářům řekl, že „k podobným opatřením bude docházet všude dokud budeme svědky vysoké inflace. Automobilový průmysl musí absorbovat o 40 % vyšší náklady na elektromobily.“ Společnost označila rostoucí náklady spojené s elektrifikací za nejvýznamnější problém, který ovlivňuje automobilový průmysl. Vysoké náklady na elektrifikaci a vývoj pokročilého softwaru vytvářejí tlak na výrobce automobilů v době, kdy většina prognostiků očekává zpomalení nebo dokonce recesi na hlavních světových trzích.

 

Automobilky přitom čelí tvrdé konkurenci ze strany čínských výrobců. Podle Tavarese se proto rýsuje značné napětí. „Cenový rozdíl mezi evropskými a čínskými vozidly je značný. Předpisy v Evropě zajišťují, že elektromobily vyrobené v Evropě jsou zhruba o 40 % dražší než srovnatelná vozidla vyrobená v Číně. Pokud se na současné situaci nic nezmění, evropští zákazníci střední třídy se budou stále častěji obracet k čínským modelům. Kupní síla mnoha lidí v Evropě výrazně klesá. Pokud ponecháte evropský trh otevřený, pak nemáme na výběr: musíme čelit Číňanům. A to platí pro celý automobilový dodavatelský řetězec.“

 

Druhým řešením by podle Tavarese byla reindustrializace starého kontinentu. „Pokud však chcete v EU stále něco dělat, pak bychom potřebovali jinou obchodní politiku. Je ovšem zřejmé, že politika méně příznivá pro Číňany by zase vedla k potížím pro evropské výrobce, zejména ty německé usazené v Číně. Musíme se připravit na „strašný boj“,“ varuje Carlos Tavares.