name | autoweek.cz

Carlos Tavares vysílá varovné signály

Carlos Tavares vysílá varovné signály

19.10.2022 | Vladimír Rybecký | Aktuality

Generální ředitel skupiny Stellantis Carlos Tavares varuje, že boj s inflací může zpomalit ekonomiku. Současně vyzývá k jednání o zmírnění zákazu prodeje automobilů na fosilní paliva v EU od roku 2035.

Automobilka Stellantis varuje, že rostoucí úrokové sazby, zaměřené na boj proti prudce rostoucí inflaci, znamenají riziko zpomalení hospodářského růstu. Generální ředitel Carlos Tavares při zahájení pařížského autosalonu uvedl: „Postupem času bude muset jít inflace dolů, protože se o to nyní postarají vyšší úrokové sazby. Takže si myslím, že inflace bude pod kontrolou během jednoho nebo dvou let. Bude to ale za cenu zpomalení ekonomiky, případně i za cenu růstu nezaměstnanosti.“

 

Tavares neskrývá zklamání z nedostatku strategie Evropské unie na podporu rozvoje elektrické mobility a přimlouvá se proto za přechodné řešení ve prospěch občanů střední třídy, kteří v současnosti nemohou své vozy se spalovacími motory nahradit elektromobily, a to i přes ekologické prémie. Tavares tvrdí, že by se znovu mělo jednat o zákazu prodeje automobilů na fosilní paliva, který Evropská unie navrhuje pro rok 2035, aby při přechodu na vozidla s nulovými emisemi hrály větší roli vozy s hybridním pohonem. „Je to nezbytné. Dogmatické rozhodnutí, které bylo přijato o zákazu prodeje vozidel se spalovacími motory od roku 2035, bude mít sociální důsledky, které nebude možné zvládnout. Pokud střední třídě odepřete přístup ke svobodě pohybu, budete mít vážné sociální problémy,“ varuje Tavares.

 

Podle návrhů EU by se plug-in hybridy měly počítat mezi nízkoemisní vozidla pouze do roku 2030. Tavares uvedl, že nucený přechod na elektromobily, které jsou dražší než jejich ekvivalenty na fosilní paliva nebo hybridy, způsobí, že vlastnictví automobilu bude pro mnohé nedostupné. Některé automobilky přijaly hybridní systémy, zejména plug-in hybridy, jako překlenovací technologii k přechodu k plně elektricky poháněným vozidlům a proto tvrdí, že poté, co do této technologie investovaly miliardy eur, by jim mělo být umožněno prodávat je delší dobu. „To, co musíme našim evropským lídrům nabídnout, je přechodné řešení. S mild-hybridem lze zachovat cenově dostupná vozidla a přitom snížit emise CO2 o 50 %,“ řekl Tavares.

 

Tavares nicméně předpovídá brzký výrazný pokles cen elektromobilů. Od roku 2026 by podle něj mohly být elektromobily dokonce levnější než vozidla se spalovacími motory. „S nárůstem objemu produkce ceny klesnou. Ceny elektromobilů však budou mnohem nestálejší, protože budou silně závislé na výkyvech cen surovin,“ prorokuje šéf Stellantis. Nicméně možnost nabízení elektromobilů za méně než 20 000 eur bez dotací je podle něho v příštích pěti letech nepravděpodobné. Přesto trvá na své skepsi ohledně plně elektricky poháněných vozidel, které chtějí evropské vlády zavést: „Nemůžeme zůstat u dogmatu o elektrických vozidlech pro všechny.“