name | autoweek.cz

Částečná satisfakce pro Toyotu

Částečná satisfakce pro Toyotu

22.01.2012 | Vladimír Rybecký | Aktuality

Tým americké Národní akademie věd uvedl, že jeho kontroloři uzavřeli vyšetřování bezděčného zrychlování vozů Toyota aniž našli jeho zjevnou příčinu v elektronice.

Software a další elektronické závady nemusejí zanechat stopy, které jsou vyšetřovatelé se svým současným vybavením schopni zjistit. Národní úřad pro bezpečnost provozu na dálnicích (NHTSA) připouští, že musí být lépe obeznámen s činností elektronických systémů a být zapojen do stanovování standardů pro elektroniku v automobilech.
\"Není možné dokázat úplný opak, ale veškeré dostupné údaje nás vedly k závěru, že neexistoval žádný elektronický nebo softwarový problém, jenž mohl způsobit bezděčné zrychlování vozů Toyota,\" uvedl profesor fyziky z Technologického institutu v New Jersey a předseda týmu na tiskové konferenci.
Toyota byla v letech 2009 a 2010 nucena na celém světě svolat více než 8 milionů vozů Toyota a Lexus poté, co se objevily zprávy o neúmyslném zrychlování vozů těchto značek. NHTSA a Toyota prošetřovaly elektronické ovládání škrticí klapky, které vysílá signály od pedálu plynu k motoru. Za příčinu nehod se považovaly i zadrhující pedál plynu nebo vzpříčená rohožka. Výbor často jednal o možnosti nezjistitelných závad, které mohly způsobit neúmyslnou akceleraci.
Toyota v prohlášení uvádí, že sdílí cíl amerických úřadů dosáhnout větší bezpečnosti vozidel v Americe a bude pokračovat v konstruktivní spolupráci s vyšetřovateli a zákonodárci, aby tato akademická práce přinesla co nejlepší výsledky. Šestnáctičlenný vědecký tým byl svolán po slyšení v kongresu v roce 2010 aby prověřil příčiny stahování zboží ze strany Toyoty a reakci regulátorů na tyto závady.
Zastánci bezpečnosti silničního provozu, mezi něž patří například president společnosti Safety Research & Strategies Inc. Sean Kane, ovšem tvrdí, že skutečnost, že NHTSA nezjistil elektronickou příčinu závady u Toyoty automobilku neospravedlňuje, protože neexistuje způsob, jak zaznamenat, co se ve skutečnosti stalo. Zpráva podle Kaneho nevylučuje možnost, že důvodem pro bezděčné zrychlování skutečně byla elektronika. \"Zpráva si odporuje,\" uvedl Kane, \"Na jedné straně odvolávají výbor proto, že není vybaven pro práci s elektronikou, ale na druhé straně říkají, že nebudou předvídat závěry úřadu NHTSA.\"
Mezi klienty společnosti Safety Research & Strategies patří právní zástupci, strojírenské společnosti a dodavatelé.
V loňské roce také NASA vydala zprávu o tom, že nenašla žádné elektronické důvody pro bezděčné zrychlování vozů Toyota.
Vědecký tým nicméně uvádí, že NHTSA by měl vyvinout dlouhodobou strategii pro dohled nad problémy způsobované elektronickými systémy v automobilech. \"NHTSA bude pokračovat ve vyhodnocování a zdokonalování všech aspektů své práce aby zajistila bezpečnost veřejnosti na silnicích, a to včetně výzkumu posuzování případných bezpečnostních problémů a pomohla zajišťovat spolehlivost elektronických řídících systémů ve vozidlech,\" uvedl úřad ve svém prohlášení. \"Úřad bude také dále zdokonalovat svůj strategický plán jak se vypořádat s případnými technickými a taktickými problémy.\"
Tým vědců doporučil, aby ti, kteří vytvářejí předpisy, vyžadovali v automobilech zapisovače dat  (\"černé skříňky\") a ze strany úřadu uskutečnění výzkumu konstrukce a umístění pedálů plynu a brzdy aby se minimalizovalo riziko, že je řidiči zamění (!).
NHTSA má podle své mluvčí Lyndy Tranové v plánu během několika měsíců navrhnout pravidlo, které bude vyžadovat instalaci záznamníku dat a modernizaci bezpečnostního standardu pro ovládání pedálu plynu. Měl by požadovat posílení funkce brzdného systému. To by zaručovalo, že při současném sešlápnutí obou pedálů brzda překoná účinek akcelerátoru. To by umožnilo řidiči zastavit vůz se zaseknutým pedálem plynu sešlápnutím brzdy.
Komentátoři si ale všímají i dalšího důsledku celého případu: vláda na základě závěrů práce vědeckého týmu získá větší prostor pro zasahování vlády do fungování nových automobilů. Vláda totiž požaduje větší dohled nad elektronikou v automobilech.