name | autoweek.cz

Celní sazby

Celní sazby

29.07.2025 | Aktuality

Aktuality agentury Reuters z automobilového průmyslu od Nicka Careyho, evropského korespondenta z Londýna. Tentokrát jak automobilky počítají náklady na cla, o čínských prodejích pseudoojetých aut a zda přežije americký jednoduchý elektromobil.

Minulý týden přinesl americkému prezidentovi Donaldu Trumpovi dvě obchodní dohody - nejprve s Japonskem a poté s Evropskou unií. Obě dohody přinášejí 15% clo na auta, což je lepší, než čím Trump hrozil, ale mnohem víc, než se platilo před jeho lednovým nástupem do úřadu.

 

Ne všichni sdílejí Trumpovu radost z dohod, protože po nich zůstává spousta poražených a málo jasných vítězů. Automobilky v Detroitu si stěžují, že dohoda s Japonskem je znevýhodňuje, protože cla pro Kanadu a Mexiko jsou stále 25 %, zatímco Francie dohodu s EU označila za „podrobení se“.

 

Evropská dohoda se však i tak setkala s určitým nadšením, protože – jak to vyjádřil šéf jedné evropské lobbistické skupiny: „Ti, kteří očekávají hurikán, jsou vděční za bouři.“

 

Škody z cel

Současná sezóna zveřejňování výsledků hospodaření byla první skutečnou příležitostí k posouzení dopadu Trumpových cel na velké automobilky. Kromě několika zvýšení cen od dubna se z velké části snažily dopad cel absorbovat samy a spíše si s tímto dopadem poradit, než aby ztratily zakázky.

 

General Motors oznámilo pokles zisku ve výši 1,1 miliardy dolarů za druhé čtvrtletí, zatímco Volkswagen snížil svou celoroční prognózu tržeb a zisku poté, co v prvním pololetí oznámil pokles ve výši 1,5 miliardy dolarů v důsledku cel na hranicích USA. Prémiová divize německé automobilky Audi také snížila svou prognózu zisku.

 

Stellantis oznámil škodu z cel ve výši 300 milionů eur za první pololetí jako součást celoročního dopadu, který nyní očekává ve výši 1,7 miliardy dolarů, což je horní hranice rozpětí zveřejněného minulý týden.

 

Hyundai vykázal nižší provozní zisk za druhé čtvrtletí kvůli americkým clům a varoval před větším dopadem v aktuálním čtvrtletí.

 

Přesto, i přes zavedení cel ve výši 570 milionů dolarů na druhé čtvrtletí a varování před větší ranou v druhé polovině roku, korejská automobilka Kia uvedla, že se ve druhé polovině roku pokusí zvýšit svůj prodej a podíl na trhu v USA novými vozidly s hybridním pohonem a spalovacími motory, protože někteří konkurenti budou kvůli clům nuceni zvýšit ceny.

 

To samozřejmě podtrhuje klíčový důvod, proč se velké automobilky snažily absorbovat náklady. Pokud zvýšíte ceny svých vozidel, někdo jako Kia bude připraven vrhnout se do akce a pokusit se vám přebrat zákazníky.

 

Více podpory pro prodej automobilů v Číně

Začátkem tohoto měsíce agentura Reuters informovala, že čínské značky elektromobilů Neta a Zeekr zařídily, že pojistily auta před jejich zakoupením zákazníky aby nafoukly prodejní čísla a vytvořily dojem, že naplňují své cíle.

 

Analýza stížností spotřebitelů agenturou Reuters však zjistila, že tato taktika se v posledních letech stala stále rozšířenější v reakci na tvrdou cenovou válku na největším automobilovém trhu světa a že se neomezuje pouze na čínské automobilky. Přezkum 97 stížností spotřebitelů agenturou Reuters ukázal, že ve více než tuctu případů kupující uvedli, že je prodejci informovali, že tento postup byl speciálně navržen tak, aby splnili prodejní cíle a zahrnoval značky BYD, Toyota, Volkswagen a Buick.

 

Vozidla zaevidovaná jako prodaná předtím, než se dostala ke kupujícím, se v Číně nazývají „ojeté vozy s nulovým počtem najetých kilometrů“. Tento postup vznikl z nelítostné konkurence, protože trh se potýká s dlouholetou cenovou válkou způsobenou chronickou nadměrnou kapacitou. K tomu došlo v době, kdy více než 100 automobilových značek soutěží o přežití konsolidace, což prohlubuje tlak na posílení prodeje a získání podílu na trhu.

 

Zvládne to levný elektromobil Slate?

Zastavte mě, pokud jste to už slyšeli, ale ve městě existuje relativně nový startup pro elektromobily, který doufá v průlom na americkém automobilovém trhu. Ano, je to známý příběh z posledních několika let, kdy řada údajných výrobců elektromobilů vybrala spoustu peněz a pak se rozpadla, protože potřeba skutečně se rozšířit jako Tesla se ukázala pro investory příliš velkým soustem. Chcete si někdo koupit Fisker?

 

Jak ale informuje agentura Reuters, nejnovější účastník na trhu Slate věří, že má šanci na úspěch s cenově dostupným elektrickým pick-upem, který by zaplnil prázdný prostor po Tesle, jež opustila plány na elektromobil za zhruba 20 000 dolarů.

 

Společnost Slate se sídlem v Michiganu získala 700 milionů dolarů od investorů, včetně zakladatele Amazonu Jeffa Bezose, a shromáždila více než 100 000 rezervací na své vozy. Společnost se však pouští na těžký americký trh, protože cena pickupu Slate pod 20 000 dolarů (425 000 Kč) zahrnuje federální daňovou úlevu ve výši 7500 dolarů (160 000 Kč), která má skončit 30. září.

 

Tesla zažívá těžké časy

Tesla a její generální ředitel Elon Musk kráčejí po stále obtížnějším laně, protože se společnost potýká s klesajícím prodejem elektromobilů a s podnikáním v oblasti autonomního řízení, které se ještě nerozjelo.

 

Musk na konferenci o výsledcích hospodaření uvedl, že „Tesla získává povolení regulátorů ke spuštění robotických taxíků v několika státech, včetně Kalifornie, Nevady, Arizony a Floridy.“ Tesla však provozuje pouze malou flotilu v texaském Austinu, která není přístupná veřejnosti, a získání schválení regulátory, zejména v Kalifornii, bude pravděpodobně obtížnější, než Musk tvrdí.

 

Mezitím, jak Musk uznal, Tesla čelí „několika těžkým čtvrtletím“ kvůli škrtům americké vlády v podpoře elektromobilů.

 

Rychlá kola

Čínská společnost BYD začne do srpna 2026 vyrábět automobily v Pákistánu ve snaze uspokojit rostoucí poptávku po elektromobilech a plug-in hybridních vozidlech v regionu.

 

Akcie společnosti Valeo klesly o 16 % poté, co francouzský dodavatel autodílů snížil svou roční prognózu tržeb o nejméně 1 miliardu eur kvůli slabšímu dolaru a klesajícímu objemu prodeje automobilů na celém světě.

 

Divize nákladních vozidel Traton, která patří společnosti Volkswagen, snížila svou celoroční prognózu s odvoláním na globální nejistotu a slabou poptávku v USA v důsledku obchodního napětí.

 

Ruský výrobce nákladních vozidel Kamaz omezí výrobu a zkrátí pracovní týden aby bojoval s krizí na ruském trhu s nákladními vozidly, kterou svádí na krátkozrakou politiku dovozců a vysoké úrokové sazby centrální banky.

 

Stellantis bude od září prodávat elektromobily čínské značky vyvinuté partnerem ve společném podniku Leapmotor v Jižní Africe počínaje modelem C10.

 

Čínské ministerstvo vědy a techniky vydalo etické pokyny pro technologii autonomního řízení, které od vývojářů vyžadují, aby upřednostňovali bezpečnost uživatelů a zdrželi se šíření nepravdivých informací při zveřejňování výsledků výzkumu.

 

Foto: EC - Audiovisual Service, Kia America, Slate, PR Newswire