name | autoweek.cz

Cenově dostupné vozy Škoda

Cenově dostupné vozy Škoda

17.03.2018 | Vladimír Rybecký | Auto archív

Značka Škoda brzy po vzniku Československa pomohla lidem zpřístupnit automobily. Pokroková konstrukce s páteřovým rámem podvozku byla vhodná i pro méně kvalitní cesty. Do konce roku 1938 vzniklo více než 13 000 robustních a spolehlivých vozů modelové řady Škoda Popular.
Složitá ekonomická situace Evropy po skončení 1. světové války masové motorizaci nepřála, poměry v mladém Československu byly v tomto ohledu ještě složitější. Ještě v roce 1921 zde připadal jeden vůz na 3138 obyvatel. Značka Škoda se však dokázala zejména ve 30. letech prosadit na domácím trhu i v zahraničí svými cenově dostupnými modely. Nejrozšířenější řady Popular se do konce éry první republiky vyrobilo více než 13 000 kusů v bezpočtu provedení.
 
Pozornost, kterou mladoboleslavská automobilka dlouhodobě věnovala cenově dostupnějším modelům, korespondovala s demokratickým duchem nově vzniklé republiky. První československý prezident Tomáš Garrigue Masaryk v roce 1919 při návštěvě továrny Laurin & Klement v Mladé Boleslavi mimo jiné řekl: „Dobře nyní pochopuji význam automobilu. Já sám, dříve než jsem odjel do ciziny, díval jsem se na automobil nesprávně, ano dost naivně, vida v něm luxusní novotu… Doufám, že automobil dojde i u nás takového všeobecného používání jako v Americe. V Americe má kdekterý farmář svůj automobil, ba i lépe situovaný dělník může si dopřáti tohoto dopravního prostředku, aby se v sobotu s celou rodinou odebral na venek a tam trávil svůj volný čas, a na to v pondělí se opět vrátí k své práci.“
 
Základ poválečné nabídky společnosti Laurin & Klement tvořila osvědčená modelová řada S, vyrobená v letech 1911 - 1925 ve více než 2000 kusech. Průběžnou modernizaci konstrukce reflektovala označení sérií jako Si, Sl, Sm či So, zdvihový objem čtyřválcového motoru postupně rostl z 1771 cm3 až na 2413 cm3 a největší rychlost stoupla z 50 na 75 km/h, čímž se vůz pasoval do střední třídy. Příkladem je prostorná verze Si z roku 1918 - exponát ve sbírkách Škoda Muzea.
 
V první polovině 20. let sortiment doplnily lidovější modely Laurin & Klement 100 a 105. Ještě většího rozšíření se dočkal typ L&K 110. Populární stodesítky, po určitou dobu výroby nesoucí loga Laurin & Klement i Škoda, vzniklo v letech 1925-1929 takřka 3000 kusů v celé řadě verzí. Měl kombinovanou karoserii slučující výhody osobního vozu s dvoumístným valníkem o užitečné hmotnosti 500 kg. Snadnou a rychlou záměnou zadního nástavce se užitkové vozidlo, sloužící drobnému živnostníkovi k rozvážce zboží, o víkendu změnilo v plnohodnotný čtyřmístný osobní automobil k rodinnému výletu.
 
Konkurenceschopnost mladoboleslavské automobilky významně posílilo spojení s průmyslovým gigantem Škoda v roce 1925 a následné rozsáhlé investice včetně vybudování moderní továrny s pásovou výrobou. Jejím technologickým nárokům byla přizpůsobena stavebnicová řada modelů Škoda 422, 430, 645 a 860. První číslice v typovém označení vyjadřovala počet válců, dvě zbývající výkon v koních. Typ 422 našel ve složitém období hospodářské krize, letech 1930-1932, více než 3400 zákazníků. Otevřená verze stála v roce 1930 zhruba 33 000 Kč, litr benzinu přišel na 2,50 Kč. Průměrný roční plat úředníků tehdy činil 18 000 korun, úřednic pouze 10 000 Kč. K zajímavým prvkům standardní výbavy patřily kvalitní hodiny natahované v osmidenním cyklu.
 
Na začátku dubna 1933 přišla pádná odpověď na hospodářskou krizi - zcela nový vůz Škoda 420 Standard. Oproti typu 422 se jeho pohotovostní hmotnost podařilo snížit asi o 250 kg především díky nahrazení žebřinového rámu podvozkem s centrálním trubkovým nosníkem. Zdvihový objem čtyřdobého čtyřválce 995 cm3 umožnil naplno využít daňových výhod. Výkon činil 14,7 kW, spotřeba paliva asi 8 l/100 km a cena 29 800 Kč.
 
Škoda 420 Standard předznamenala mimořádně oblíbenou modelovou řadu 420 Popular, vyráběnou od roku 1934 a pro značku Škoda razantní nárůst odbytu na československém trhu i v zahraničí. V období 1934 až 1938 vzniklo více než 13 000 vozů Škoda Popular různých provedení. Společně s větším modelem Rapid tvořily hlavní pilíře úspěchu značky Škoda pod vedení dr. Karla Hrdličky a jejich progresivní konstrukce se stala solidním základem poválečné produkce. Vyvrcholením snahy o skutečně lidový vůz se stala Škoda Popular 995, typ 937, pro svoji cenu 17 300 korun trefně přezdívaná Liduška. Vývoj a příprava výroby se kryly se závěrečným obdobím první československé republiky. Vůz debutoval na sklonku roku 1938.