name | autoweek.cz

Česká vláda je proti zavedení normy Euro 7/VII (aktualizováno)

Česká vláda je proti zavedení normy Euro 7/VII (aktualizováno)

08.02.2023 | Vladimír Rybecký | Aktuality

Podle ministra dopravy ČR Martina Kupky jde přemrštěná regulatorika uváděná návrhem normy Euro 7/VII proti zájmům ochrany životního prostředí. Proto Česká republika není schopna tuto normu přijmout.

Součástí vyhlášení výsledků ankety Auto roku 2023 v České republice byl odborný seminář na téma připravované emisní normy Euro 7/VII, jejího možného dopadu na automobilový průmysl a prodej nových automobilů.

 

Ředitel certifikace vozidel TÜV SÜD Czech Ing. Martin Hron přiblížil technické aspekty návrhu normy Euro 7/VII, přičemž zdůraznil, že se v podstatě nejedná ani tak o zpřísnění limitů, ale jen o částečné doplnění několika nových. Zásadní změnou ale je způsob měření, kde se klade důraz na dodržování stanovených limitů v reálném provozu i v krajních podmínkách. Ing. Martin Hron připomněl, že větším problémem než splnění požadavků normy je její načasování, protože prováděcí předpisy budou známy až koncem roku 2024, ale automobilky je pro nově registrované osobní vozy musí splnit od 1. července 2025.

 

Dopady Euro 7/VII

  • Snížení emisní stopy nových vozidel, která budou v provozu dalších 20 – 30 let
  • Zvýšení ceny vozidel

 

odhady Komise

odhady výrobců

lehká vozidla

300 eur

1000 eur a víc

těžká vozidla

2700 eur

10 000 eur a víc

  • Vyřazení malých vozidel z výrobního portfolia (kvůli ceně a komplexnosti emisního systému)
  • Až prováděcí nařízení určí konečnou přísnost legislativy (okrajové podmínky měření)
  • Výrobcům nezbývá mnoho času na vývoj, zkoušky, výrobu a homologaci nových vozidel a motorů
  • Krátký čas na zajištění potřebného měřicího zařízení pro homologace a kontrolní měření, stejně jako čidel do vozidel
  • Při zásadním odkladu předpis již ztrácí smysl: EU požaduje zákaz vozidel se spalovacími motory v roce 2035

 

Prof. Michal Vojtíšek z Centra vozidel udržitelné mobility Josefa Brožka FS ČVUT zdůraznil význam normy Euro 7/VII pro ochranu zdraví obyvatel s tím, že splnění této normy by nemělo představovat technický problém, protože potřebné technologie jsou k dispozici a například v Kalifornii auta plní mnohem přísnější normy. Připomenul i jak významnou měrou stávající normy přispěly k čistšímu ovzduší ve městech. Připomenul ale také, že největší přínos pro ochranu ovzduší by mělo zlepšení technického stavu už provozovaných aut.

 

Stanovisko české vlády

V rámci semináře vystoupil i ministr dopravy ČR Martin Kupka, který přiblížil pozici vlády České republiky k emisní normě Euro 7/VII, o níž bude jednat v Bruselu s eurokomisařem pro vnitřní trh Thierry Bretonem. Martin Kupka uvedl, že norma Euro 7/VII může negativně ovlivnit celý automobilový průmysl a trh v České republice. Cílem jeho jednání v Bruselu proto bude vyjádření podpory českému autoprůmyslu, zachování finančně dostupných automobilů pro širokou veřejnost a pokračování výroby malých automobilů.

 

Návrh nové emisní normy, předložený Evropskou komisí v roce 2022, považuje Ministerstvo dopravy za příliš ambiciózní. Obává se, že rozsah požadavků, jakož i navržený časový rámec pro jejich plnění mohou zásadním způsobem ohrozit budoucnost automobilového průmyslu v České republice a způsobit vážné ekonomické a sociální dopady.

 

Ministr dopravy ČR Martin Kupka mj. řekl: „Česká vláda se k Euru 7 postavila jednoznačně odmítavě vzhledem k tomu, jaké by mělo dopady. Je zde riziko, že nová norma napáchá víc škody než užitku především v zemích jako je Česká republika, protože se tím zpomalí, někde i zcela zastaví obnova vozového parku. Situace je podobná i v okolních státech, ale dotkne se také velkých zemí jako je Německo, protože přinese zastavení výroby malých aut.“

 

Své stanovisko a požadavek české vlády Kupka ozřejmil: „Nové normě vyčítáme, že nepřináší jistotu jak zajistit související metodiky měření. Proto je požadavek české vlády pozastavit zavedení nové normy a věnovat se vyhodnocování už zavedených restrikcí plánované na rok 2026 s výjimkou pro spalovací motory používající syntetická paliva. Už se podařilo alespoň o rok odložit zavedení nové normy Euro VII pro nákladní vozidla a autobusy, kde byl původní termín uvedení rok 2026 ale nově je 2027, ovšem i to je nedostatečné. Požadujeme, aby Euro 7 vstoupilo v platnost dva roky po schválení, aby automobilky měly čas na potřebnou přípravu.“