name | autoweek.cz

Český a slovenský automobilový průmysl – Fit for 2035?

Český a slovenský automobilový průmysl – Fit for 2035?

22.01.2023 | Vladimír Rybecký | Aktuality

Jak jsou Česká republika a Slovensko připraveny na transformaci automobilového průmyslu? Mají připravené strategie, dostatečné financování a kvalifikované pracovní síly? To byly otázky pro diskusi portálů Euractiv.cz a Euractiv.sk.

Evropský legislativní balíček Fit for 55 předpokládá ukončení prodeje nových automobilů se spalovacími motory do roku 2035. Evropský automobilový průmysl postupně přechází na alternativy, zejména na elektřinu, což představuje pro Česko i Slovensko velkou výzvu.

 

Celou debatu najdete na: https://euractiv.cz/section/doprava/video/debata-cesky-a-slovensky-automobilovy-prumysl-fit-for-2035/

 

Balíček EU’s Fit for 55 počítá s ukončením prodeje nových aut se spalovacími motory do roku 2035. Evropský automobilový průmysl postupně přechází na alternativy, zejména na elektřinu. Zatímco hlavní cíl nové legislativy je jasný – učinit evropské silnice bezemisní – důsledky pro český a slovenský automobilový průmysl mohou být fatální. Obzvláště zranitelní jsou dodavatelé, kteří poskytují materiály pro automobily se spalovacím motorem. Jejich přechod do období po roce 2035 by vyžadoval masivní investice, vhodné programy zvyšování kvalifikace a udržitelný obchodní plán. K přechodu navíc musí dojít během současného desetiletí, které je negativně ovlivněno pandemií covid-19 a ruskou invazí na Ukrajinu. Tyto události vedly k výraznému zvýšením cen energií a poškození dodavatelských řetězců.

 

Otázky k diskusi:

Jak si tvůrci evropské politiky představují budoucnost tohoto odvětví?

Jaké si pro něj představují cíle? Jak ho chtějí podpořit během přechodu?

Jak by na tento nevyhnutelný přechod měla reagovat regionální politika v Čechách a na Slovensku? Existují nějaké regionální či národní strategie pro tento přechod?

Jaká je reakce obchodního sektoru na již zmíněný přechod? Jaké jsou jejich plány do budoucna? Jsou dostatečně finančně, vědomostně a technologicky připraveni?

Jaké změny přinese automobilová transformace na pracovní trh?

Může se Česko a Slovensko v transformaci automobilového průmyslu využít poznatky z transformace uhelných regionů?

 

Hosté:

Julia Poliščanová, ředitelka sekce vozidel a elektromobility, nevládní organizace Transport & Environment

Peter Kremský, předseda Výboru pro hospodářské záležitosti parlamentu Slovenské republiky

Jan Dusík, vrchní ředitel sekce ochrany klimatu, MŽP ČR

Michaela Hletková Ploszeková, Sdružení automobilového průmyslu Slovenské republiky

Monika Martišková, výzkumná pracovnice Středoevropského výzkumného institutu práce CELSI

Ivo Navalný, vedoucí regionální kanceláře OS KOVO pro Prahu a střední Čechy