name | autoweek.cz

Český automobilový průmysl opět posiluje

Český automobilový průmysl opět posiluje

05.06.2011 | Vladimír Rybecký | Aktuality

Český automobilový průmysl se v roce 2010 opět rozjel na plné obrátky. Prezentované výsledky za minulý rok jsou více než dobré. Jenže situace ve skutečnosti není zdaleka tak dobrá, jak by se mohlo zdát podle některých číselných údajů.

Sdružení automobilového průmyslu (AutoSAP) v rámci zahájení Autosalonu Brno 2011 uspořádalo tradiční výroční tiskovou konferenci na níž prezentovalo základní souhrnné výsledky českého automobilového průmyslu za rok 2010.

V současné době je do činnosti Sdružení automobilového průmyslu zapojeno 156 firem a organizací, což je nejvíce v historii. Ve firmách AutoSAP bylo přímo zaměstnáno 106 713 osob, při odhadu za další firmy působící v oblasti autoprůmyslu v ČR jde o cca 145 000 osob.

Na úvod vystoupil president Sdružení automobilového průmyslu Ing. Martin Jahn: \"Po dvou letech ekonomické recese představují souhrnné výsledky českého automobilového příznivé zprávy. Téměř všechny výrobní segmenty českého automobilového průmyslu se znovu rozběhly a hlásí výrazné oživení produkce a obchodu. Za připomenutí stojí rekordní produkce osobních automobilů, kterých se v České republice v roce 2010 vyrobilo poprvé v historii více než 1 milión kusů. Mě osobně však velmi těší hlavně opětovný růst výroby našich výrobců dílů a příslušenství. Vždyť dodavatelé jsou základnou českého autoprůmyslu a recese na ně doléhala velmi citelně.\"

Souhrnné tržby firem zapojených do činnosti Sdružení automobilového průmyslu v roce 2010 dosáhly 600,8 miliardy Kč, což ve srovnání s rokem 2009 znamená nárůst o 16,56 %. Podíl objemu výroby firem AutoSAP v roce 2010 představoval 18,06 % celkových tržeb z průmyslové výroby České republiky, zatímco v roce 2009 to bylo 16,97 %. Automobilový průmysl tak v rámci ekonomiky České republiky v roce 2010 znovu výrazně posílil svou pozici.

Při zahrnutí údajů z dalších firem automobilového průmyslu nezapojených do činnosti AutoSAP v roce 2010 činila souhrnná automobilová produkce ČR 705,3 miliardy. Kč, což znamená podíl 21,20 % na tržbách z průmyslové činnosti za celou Českou republiku.

Pozitivně se vyvíjel i export automobilového průmyslu. Automobilový průmysl vyváží přes 78 % své produkce, z toho více než 85 % do zemí EU. Zatímco v roce 2009 export firem Sdružení automobilového průmyslu dosáhl 407,7 miliardy Kč, v roce 2010 vzrostl na 477,3 miliardy Kč, tedy o 17,07 %. Podíl firem AutoSAP na souhrnném exportu České republiky dosáhl 18,97 %, tedy přibližně stejný jako v roce 2009. Po zahrnutí dalších firem z oboru export firem automobilového průmyslu dosáhl hodnoty 555,7 miliardy. Kč, což představuje 22,09 % celkového exportu ČR. Bez automobilového průmyslu by se obchodní bilance ČR již šestý rok pohybovala v záporných hodnotách.

Martin Jahn k tomu dodal: \"Automobilový průmysl přispěl významnou měrou k překonání ekonomické recese v ČR a potvrdil, že je jedním z nejvýznamnějších průmyslových oborů s výrazně pozitivním dopadem na zahraničně obchodní bilanci a tvorbu hrubého domácího produktu.\"

Produktivita práce měřená objemem tržeb na jednoho pracovníka firmy AutoSAP dosahuje 5,63 mil. Kč, což je téměř o 17 % více než před rokem. Přidaná hodnota na jednoho pracovníka dokonce meziročně vzrostla o 27 % na 1,2 milionu Kč. Martin Jahn k tomu řekl: \"Zvýšení produktivity práce na úroveň před ekonomickou recesí umožnilo firmám realizovat zvýšení mezd, což má přímý dopad i na žádoucí zvyšování kupní síly obyvatelstva. Automobilový průmysl je tak i atraktivním zaměstnavatelem a nejinak tomu bude i v budoucnosti.

 

Ve výrobě vozidel dominuje produkce osobních automobilů a z nich přímo odvozených lehkých užitkových vozů. V souhrnu vozidel kategorií M1 a N1 se v ČR vyrobilo 1 072 263 kusů, tedy o 9,5 % více než v roce 2009. Na tomto historickém rekordu se podílely Škoda Auto 576 362 vozy, TPCA 295 712 vozy a Hyundai Motor Manufacturing Czech (HMMC) 200 135 vozy. Velké producenty doplňuje malý výrobce sportovních automobilů Kaipan s 54 auty. Česká republika je pátým největším evropským výrobcem po Německu, Francii, Španělsku a Velké Británii a druhým největším výrobcem osobních vozů na světě při přepočtu na počet obyvatel (101,8 ks/1000 obyvatel za rok). Jen o 0,1 % nás překonává jen Slovensko se 101,9 vyrobených osobních automobilů/1000 obyvatel rok. Česká republika se mj. stala třetím nejvýznamnějším dodavatelem osobních aut na nejnáročnější evropský trh - do Německa.

 

Potěšitelný je růst výkonů dodavatelského sektoru. Po značném propadu produkce i exportu v letech ekonomické recese se jejich tržby v rámci AutoSAP v porovnání let 2010/2009 zvýšily o 16,2 % na 279,4 miliardy Kč a export o 15,6 % na 189,1 miliardy Kč. Doznívající recese však změnila podíl dodavatelského sektoru na některých ekonomických ukazatelích. V roce 2010 se dodavatelé na souhrnném objemu produkce automobilového průmyslu podíleli cca 46,5 % a na exportu 39,6 %. To jsou prakticky stejné hodnoty jako v roce 2009. V předchozích letech však podíl dodavatelů na tržbách přesahoval 55 % a na exportu 50 %. Význam dodavatelského sektoru z hlediska zaměstnanosti a tvorby pracovních míst je v rámci AutoSAP stále značný - v roce 2010 činil 66,6 %.

Na rozdíl od Martina Jahna vicepresident Sdružení AP pro dodavatelský sektor Pavel Juříček už tolik optimismem nezářil: \"Dodavatelský sektor poskytuje pracovní příležitosti pro 75 tisíc lidí a nyní opět pracuje na plno. Jedeme znovu na tři směny, ale jsme nuceni pracovat s nízkou profitabilitou. Automobilky do značné míry přenesly náklady krize na své dodavatele. Jsme nuceni dodávat za čínské ceny ale vyrábět s evropskými náklady. I do budoucna je šance na přežití, ale nesmíme zapomínat, že 120 z největších subdodavatelů automobilového průmyslu ve světě se pohybuje na hranici insolvence. Automobilovému průmyslu v České republice rovněž škodí opět rychle rostoucí dovoz ojetin ze zahraničí. Vláda se bohužel tímto problémem nezabývá, ačkoliv více než třetina z těchto aut je starších 10 let, takže se Česká republika proměňuje v odkladiště starých aut z celé Evropy. A zcela hanebné je na jakou úroveň se dostal stav dopravní infrastruktury.\"

 

\"Pro další rozvoj automobilového průmyslu v ČR vidíme jako jednu z hlavních priorit otázku vzdělávání v technických oborech a to systémově na všech stupních vzdělávací soustavy\", dodal prezident AutoSAP Ing. Martin Jahn. AutoSAP se danou problematikou aktivně zabývá již od roku 2004. V současnosti je zapojen do několika projektů zaměřených na podporu vzdělávání v technických oborech (Auta nás baví, IQ Industry), na rozvoj lidských zdrojů (AutoAdapt) a dále též na technické projekty v oblasti budoucího vývoje silničních vozidel (Technologická platforma \"Vozidla pro udržitelnou mobilitu\", Česká technologická platforma Strojírenství, Národní technologická platforma NGV) aj.