name | autoweek.cz

Český automobilový průmysl znovu roste

Český automobilový průmysl znovu roste

08.11.2016 | Vladimír Rybecký | Tiskové zprávy

Český automobilový průmysl letos podle odborníků překoná loňský rekordní rok, kdy tuzemské automobilky vyrobily téměř 1,3 milionu vozů. Jaká budou konečná čísla, ukáže až poslední čtvrtletí, milionovou hranici však české automobilky překročily poprvé už v říjnu.
Meziroční nárůst výroby hlásí všichni tři tuzemští výrobci - kolínská TPCA, mladoboleslavská Škoda Auto i nošovický Hyundai HMMC. Vyplývá to z informací, které zveřejnilo Sdružení automobilového průmyslu (SAP).
 
„Ještě nikdy jsme nedosáhli milionu vyrobených vozidel tak brzy jako letos. Na rekordní výrobě se podílí jak rostoucí domácí poptávka, tak především sílící zájem o nákup aut na trzích v západní Evropě,“ uvedl prezident Sdružení automobilového průmyslu Martin Jahn.
 
Automobilky do konce září vyrobily 997 376 osobních automobilů, což znamená meziroční nárůst o 7 %.
 
Největší váhu má v tuzemské výrobě osobních automobilů mladoboleslavská automobilka Škoda Auto, která vykázala největší dynamiku výroby v tuzemsku: nárůst o 10 %. Kolínská automobilka TPCA podle dat od SAP též vykazuje výrazné zrychlení o 6 % a meziroční přírůstek výroby zaznamenala i nošovická automobilka Hyundai, a to o téměř 3 %. Výroba Hyundaie se přitom blíží kapacitě celého nošovického závodu. České automobilky většinu své výroby prodají v zahraničí.
 
Podle viceprezidenta SAP Bohdana Wojnara výsledky za první tři čtvrtletí opět prokázaly význam automobilového průmyslu pro českou ekonomiku: „Těší nás, že čeští producenti přispívají k růstu zaměstnanosti a dobré kondici české ekonomiky. Zároveň však považujeme za nezbytné, aby toto období ekonomického růstu bylo využito k zajištění dlouhodobé konkurenceschopnosti a výkonnosti českého automobilového průmyslu zejména s ohledem na změny, jež s sebou přináší digitalizace a čtvrtá průmyslová revoluce.“
 
„Je pravda, že jsme v tomto roce zaznamenali nadprůměrné navýšení celkového fleetu. Nedá se však říci, že důvodem je pouze zvýšená poptávka. Firmy totiž většinou realizují nákupy a obměnu vozového parku dle potřeby tak, aby dostály svým závazkům a zaručily fungování společnosti. Nejsou tolik taženy aktuální náladou na trhu,“ myslí si Jan Sedlmeier, Business Team Manager jedné z největších tuzemských leasingových společností Arval CZ. Podle něj se spíše projevuje pozitivní nebo negativní ekonomický výhled jednotlivých společností. Rostoucím trendem je přechod na externí správu a financování vozových parků, tedy na operativní leasing.