name | autoweek.cz

Český automobilový trh 2009

Český automobilový trh 2009

11.01.2010 | Vladimír Rybecký | Aktuality

Vývoj prvních registrací nových osobních automobilů na českém trhu v roce 2009 se na první pohled vymyká situaci jinde v Evropě.

I bez zavedení podpory trhy formou šrotovného český trh s novými osobními automobily v době všeobecné ekonomické krize vykázal růst o 12,5 % (tj. takřka o 18 tisíc vozů). To u mnohých zahraničních komentátorů vyvolává překvapení. Důvod je ale samozřejmě jasný – změna v možnosti odepisování DPH, která od dubna umožnila jako osobní auta prodávat velké množství vozidel dosud vybavovaných přepážkou a prodávaných jako užitkové vozy kategorie N1.

Pokles registrací osobních a lehkých užitkových vozů dohromady padá především na konto firemních zákazníků. Firmy vloni v důsledku hospodářské krize koupily o 19 620 aut (tj. o 17 %) aut méně než v roce 2008, přičemž celkový meziroční pokles trhu byl o 22 561 vozů.

Zvláštností loňského vývoje českého trhu byla převaha privátních zákazníků. Namísto běžného poměru okolo 52 % firemních a 48 % soukromých kupujících vloni měli většinou převahu privátní zákazníci, a to dokonce ze 70 %. Pouze dvakrát se tento poměr změnil. Nejprve v dubnu přišel nárůst u firemních zákazníků na 60 % vyvolaný odloženým nákupem firemních vozů v očekávání uvedené změny odepisování DPH. Potom v listopadu a prosinci opět vzrostl počet firem kupujících nová auta na 60 % vzhledem k zavedení stimulu umožňujícího zkrácené odpisy v kombinaci s poklesem zájmu soukromých zákazníků očekávajících šrotovné, které bylo v září ohlášeno na začátek roku 2010.

Tento vývoj v kombinaci s dramatickým snižováním cen některých vozů vedl k vývoji odlišnému než v jiných zemích EU. V ČR totiž namísto růstu zájmu o malé vozy, podporovaný šrotovným, rostl prodej vozů nižší střední třídy, které se náhle staly pro mnoho kupujících dostupnějšími. Důsledkem toho je i překvapující změna na místě nejprodávanějšího auta v České republice, když Škodu Fabia vystřídal větší model Octavia (Škoda Auto na domácím trhu nerozlišuje verzi Tour a novou generaci).

Navzdory krizi utěšeně roste zájem o prestižní značky exotická auta

Přesun velké části vozů z kategorie N1 do osobních se samozřejmě projevil dramatickým poklesem prodeje lehkých užitkových automobilů. Na tom se samozřejmě podepsaly i ekonomické problémy mnoha firem, takže pokles prodeje na úroveň roku 2003, tedy před změnou odepisování DPH, není takovou katastrofou, jak by se na první pohled mohlo zdát.

V součtu osobních a lehkých užitkových vozů vykázaly růst počtu registrací z nejprodávanějších značek pouze Ford (o 6,5 %), Kia (o 5,8 %) a Chevrolet (o 6,0 %).

Z loňských statistik stojí za upozornění prodej deseti čínských SUV Ceo - devíti pod značkou Shuanghuan a jednoho jako Martin Motors.

 

Podklady pro tabulky a grafy: SDA