name | autoweek.cz

Cesta k zákazu spalovacích motorů

Cesta k zákazu spalovacích motorů

09.03.2023 | Vladimír Rybecký | Autoservis

Právě vyšlo únorové vydání magazínu Autoservis a mobilita. Přinášíme z něj úvodník. Magazín lze volně stáhnout na https://www.autoservismagazin.cz/projects/Banery/AS-bok/as-unor-2023/as-unor-2023.pdf.

 

Schválení dohody o zákazu prodeje osobních automobilů a dodávek v Evropské unii od roku 2035 zvedlo velkou vlnu emocí. Nechybělo ani odsuzování europoslanců, kteří návrh schválili (aniž by se kdokoliv zajímal o ty, kteří se hlasování vyhnuli, třebaže také oni k výsledku významnou měrou přispěli). Opakovaná tvrdá kritika byrokratů „Eurosajuzu z Bruselu“, kteří nám opět nařizují další nesmysl, ovšem má dva aspekty, na něž se rádo zapomíná.

 

Zrod zákonů, jako je zákaz spalovacích motorů, má přesně stanovený postup. Na formulování jejich textu sice mají stále větší vliv nevládní organizace, jichž v Bruselu působí desítky, nicméně opakovaně se k němu vyjadřují i vlády jednotlivých zemí. Konečnou podobu zákazu musely schválit představitelé vlád všech členských zemí, přičemž v tomto případě se na schválení významnou měrou podílela česká vláda.

 

Na konci října loňského roku byla po dvou letech jednání navzdory ostré kritice ze strany automobilového průmyslu a varování mnoha vědců uzavřena dohoda mezi Evropským parlamentem, zastupovaným nizozemským europoslancem z centristické frakce Renew Janem Huitemou (ten po vystudování živočišné výroby rovnou nastoupil do Evropského parlamentu), a Radou EU, když vlády evropských zemí zastupovala česká vláda v pozici v té době předsedající země. Český ministr průmyslu a obchodu Jozef Síkela výsledek pochválil: „Tato dohoda připraví půdu pro moderní a konkurenceschopný automobilový průmysl v EU.“

 

Hlasování v Evropském parlamentu už má být jen formálním stvrzením dřív dojednaného textu. Přesto v tomto případě nebyl výsledek zdaleka jednoznačný a pokud by velká část z těch, kteří se hlasování zdrželi nebo se jej nezúčastnili, hlasovala proti dohodě, mohl být dokonce opačný.

 

Je proto značně pokrytecké, když se nyní ministři mnoha zemí ozývají proti zákazu, který před několika měsíci jednohlasně schválily jejich vlastní vlády. Neméně zbytečné je i odsuzování poslanců, kteří hlasovali pro dohodu. Je třeba si připomenout, že hlasovali ve shodě s tím, jak se vyjadřovali už dřív, a že byli zvoleni v demokratických volbách. Je potřeba na to myslet při příštích volbách do Evropského parlamentu a uchazečům o místo europoslance dávat ty správné otázky. Pak se odpovědně rozhodnout - a především jít k volbám.

 

Nebo se musíme smířit s tím, že skutečně většina občanů touží po Evropě bez aut a automobilového průmyslu.

 

   Vladimír Rybecký, šéfredaktor