name | autoweek.cz

ČEZ rozjíždí výstavbu ultrarychlých dobíjecích stanic

ČEZ rozjíždí výstavbu ultrarychlých dobíjecích stanic

24.10.2022 | | Tiskové zprávy

ČEZ zprovoznil 10 ultrarychlých stojanů pro nabíjení elektromobilů s výkonem 150 až 300 kW.

U nových ultrarychlých stojanů ČEZ s výkony 225 nebo 300 kW se řidiči elektromobilů při dobíjení nezdrží déle než u klasické benzinové pumpy. U dálnic D1, D5 a D35 tyto stanice nahradily stojany s nižším výkonem. Brzy budou k dispozici i na dalších frekventovaných místech. Nové ultrarychlé stanice dodají do 10 minut energii pro více než 200 km jízdy.

 

Současně ČEZ rozšiřuje síť rychlých stanic, kde je možné dobíjet více elektroaut najednou. Řidičům se tak zkracuje dobíjení a čekání na něj. Po celé republice ČEZ už nabízí 14 míst, kde může dobíjet 6 a více elektromobilů najednou. Celkem má dobíjecí síť ČEZ 465 stanic. V jednu chvíli u ní může doplňovat energii až 930 aut. Více než 80 % sítě ČEZ tvoří dnes dobíjecí stojany o výkonu 50 kW, v budoucnu ale poroste podíl ultrarychlých stanic. Celkový instalovaný výkon sítě ČEZ dosáhne koncem letošního roku 33 MW. ČEZ odhaduje, že do roku 2030 zvýší celkový výkon dobíjecích stanic v síti na více než čtyřnásobek.

 

Ultrarychlé stojany ČEZ v České republice

lokalita

počet stanic

dálnice

výkon

Pumpa Průhonice

4

D1, 6. km

180 kW

McDonald´s Loket

2

D1, 66. km

150 kW, 300 kW

Duhová, Praha

1

Pražská magistrála

175 kW

Benzina Šlovice

1

D5, 83. km, směr Rozvadov

225 kW

Olympia Plzeň

1

D5, 76. km

300 kW

McDonald´s Unčovice

1

D35, 253. km

225 kW

 

„Už teď má Česko jednu z nejrobustnějších a nejrychlejších dobíjecích sítí v Evropě. Na 100 elektromobilů u nás připadá 22 dobíjecích stanic, zatímco průměr v EU je 15. Podíl rychlých a ultrarychlých dobíjecích stanic je u nás 57 % oproti evropskému průměru 9 %. Je to samozřejmě částečně dáno i stále nízkým podílem elektromobilů v Česku, to se ale změní a my se chceme posunout na další úroveň. Ultrarychlé stojany výrazně zkracující dobu strávenou doplňováním energie jsou jedním z řešení. Dalším jsou dobíjecí huby, kde řidiči nemusí tolik čekat, než se dobije předchozí elektromobil,“ říká místopředseda představenstva ČEZ Pavel Cyrani.

 

„Ze zákaznických dat o dobíjení vidíme, že pro 3/4 zákazníků je úspora času při dobíjení ve městě nebo na dálkové cestě zásadní přidanou hodnotou i přes vyšší cenu. Postupně tak budeme na některých lokalitách nahrazovat stávající stanice novými stojany s vyšším výkonem,“ doplňuje ředitel útvaru elektromobilita ČEZ Tomáš Dzurilla.