name | autoweek.cz

Chceme budovat naše i vaše sny společně

Chceme budovat naše i vaše sny společně

07.05.2024 | Vladimír Rybecký | Aktuality

Co se skrývá za značkou s optimistickým názvem Build Your Dreams, tedy Sestavte si své sny? Na to nám poskytl rozhovor výkonný ředitel evropského zastoupení Michaelem Shu.

Čínská společnost BYD vloni vstoupila na hlavní evropské trhy a byl to velmi dobře připravený i velmi rychlý vstup. Nyní se připravuje oslovit i české zákazníky. Pro evropské trhy přepracovaný malý elektromobil BYD Dolphin vloni natolik zaujal členy poroty AutoBest, že jej zvolili za vítěze ankety AutoBest - Best Buy Car of Europe. Dolphin používá typické technické prvky vozů BYD, tedy deskový LFP akumulátor a integrovaný systém elektrického pohonu 8-in-1, obojí vlastní konstrukce i výroby.

 

Na autosalonu v Ženevě představitelé BYD s úsměvem a hrdostí ochotně představovali strategii firmy i její nejnovější produkty. Nám zde vyšel vstříc a rozhovor poskytl výkonný ředitel evropského zastoupení Michaelem Shu.

 

BYD je jediným výrobcem na světě, který sám zajišťuje jak vývoj i výrobu akumulátorů a veškeré elektroniky, tak i celých automobilů. Ve vozech BYD se používají unikátní deskové akumulátory (Blade Battery) s lithio-železo-(mangan)-fosfátovou chemií (LFP) namísto nejvíc rozšířených NCM (nikl-kobalt-mangan). Akumulátory jsou vlastní originální konstrukce umožňující efektivnější prostorové využití tím, že se skládají s tenkých deskových článků. Tím eliminují nevýhodu poněkud nižší energetické hustoty LFP článků v porovnání se standardními NCM, takže díky vyšší objemové i hmotnostní efektivitě umožňují dosahovat delší dojezd, mají delší životnost a svým uspořádáním vynikají vyšší tuhostí konstrukce. Jejich hlavní předností ovšem je podstatně vyšší bezpečnost a životnost.

 

„Děkuji vám za váš zájem a jsem velmi hrdý na to, že mám příležitost setkat se s porotci AutoBest. Jmenuji se Michael Shu a jsem výkonný ředitel BYD Europe. Je pro nás velkou ctí, že náš model Dolphin získal velmi významné ocenění od AutoBest, protože tu jsme úplnými nováčky. Jak víte, BYD znamená „Build Your Dreams“. Jsme společnost orientovaná na technologie a inovace. Před 24 lety jsme začali podnikat v technologii akumulátorů, takže jsme vysoce profesionální v jejich produkci. Dodáváme přes 5 milionů vozidel po celém světě a tento počet se chystáme dále zvýšit. Před rokem jsme přišli do Evropy a během 18 měsíců jsme uvedli naši značku na hlavní trhy. Nyní jsme v 19 evropských zemích s pěti modely. To je pro novou značku historická rychlost. Dosažený úspěch nespočívá pouze v silné technologii akumulátorů BYD, ale také v našich skvělých produktech.

 

Důvodem, proč dosahujeme tak rychlý pokrok, je skutečnost, že jsme se zavázali poskytovat prémiový produkt za dostupnou cenu. Naše skvělé technologie chceme realizovat v produktech poskytovaných zákazníkům. I když povědomí o naší značce je v Evropě stále v počátcích, trend je velmi dobrý. Chceme získat víc zákazníků aby mohli využívat výhody elektrické mobility. Naší ambicí je přesvědčit víc lidí, aby se připojili k využívání technologií BYD.

 

Úspěch v anketě AutoBest je pro BYD důležitou příležitostí k budování povědomí na evropském trhu. BYD Dolphin je první model postavený na e-platformě 3.0. Od jeho uvedení na trh v Číně jsme za 24 měsíců zákazníkům dodali přes 500 000 vozů. To pomáhá k tomu, aby se stal celosvětově nejprodávanějším modelem v tomto segmentu elektromobilů. Nyní BYD přináší Dolphin do Evropy. Věříme, že zde bude úspěšný nejen jako produkt, ale také jako reprezentant značky. Proto pro Evropu doznal mnoha vylepšení. Ta byla založena na zpětné vazbě od médií i od zákazníků. Během roku 2024 budeme velmi rychle uvádět různé konfigurace, takže Dolphin bude stále lepší. Součástí strategie BYD je vždy lokalizace, v tom se lišíme od některých konkurentů. Spolupracujeme s našimi dealerskými partnery v Evropě, abychom jim pomohli prodávat vozy a poskytovat služby zákazníkům. A také připravujeme produkci Dolphinu v Evropě. Proto věříme, že Dolphin může urychlit elektrifikaci mobility v Evropě. Chceme budovat naše i vaše sny společně.“

 

Jaký je rozdíl mezi elektromobily BYD a ostatními? Tím nemyslíme Teslu, i když jste s ní obvykle srovnáni. V čem spočívá tajemství úspěšného příběhu BYD?

„To je velmi zajímavá otázka. Ve skutečnosti ten úspěšný příběh nebyl tak jednoduchý. Pravděpodobně jej nedokážu v krátkosti popsat, ale pokusím se poukázat na několik důležitých věcí. BYD je velmi skromná společnost. V elektromobilech máme velmi silné technologie. Jednou z nich, která je nesmírně důležitá, je akumulátor. Technologie akumulátorů je základní kompetencí elektromobilu. Podívejte se na všechny výrobce elektromobilů po celém světě - kteří mají inovativní technologii akumulátorů? Kdo má skutečně silný dodavatelský řetězec pro samotný akumulátor? Kdo dokáže zkalibrovat design akumulátoru s tak složitou věcí jako je konstrukce automobilu? BYD je v tomto ohledu pravděpodobně jediný. Jsme nejlepší výrobce automobilů, který dokáže vyrobit skvělé akumulátory a jsme také skvělý výrobce akumulátorů, který umí vyrábět auta. Takže interně i u nás jsou akumulátory a auta ve dvou různých divizích, ale všechno to je BYD. Můžeme realizovat velmi hlubokou kalibraci a s těmito schopnostmi našim zákazníkům poskytnout ty nejlepší produkty.

 

BYD je technologická společnost, neprodáváme auta s vysokým cenovým rozpětím, pouze prodáváme produkty ve velmi širokém rozsahu, aby si lidé mohli užít naše technologie. To je naše vize. Dokážeme z technologie učinit podporu pro život více lidí a vidíme, že tato strategie je na mnoha trzích akceptována, nejen v Číně. Jakmile se dostaneme na nějaký zámořský trh, stáváme se tam jedničkou - jsme jedničkou v elektromobilitě ve Švédsku, stáváme se úspěšnými v Thajsku a staneme se úspěšnými v Brazílii. Také v Norsku rychle rosteme – máme zde už víc než 6% podíl na trhu s elektromobily jen se dvěma produkty. Věříme, že pokud nabídneme víc než pět produktů, tak snadno získáme největší podíl v prodeji elektromobilů v mnoha zemích. Takže vynakládáme hodně úsilí na to, abychom využívali technologii k tomu, že přispějeme k životu lidí, kteří chtějí uhlíkově neutrální mobilitu.“

 

Koho vidíte jako největšího konkurenta BYD? Média BYD často srovnávají s Teslou. Soutěžíte s nižší cenou?

„BYD má rozsáhlé portfolio značek a technologií - včetně našich nejmodernějších plug-in hybridů - zatímco Tesla jsou elektromobily pouze jedné značky. Jsme dvě velmi odlišné společnosti. Pokud jde o konkurenci, myslíme si, že naším konkurentem jsme vždy my sami. Minimálně po dobu pěti let vidíme, že trh s elektromobily rychle roste o 30 nebo dokonce 50 % každý rok. V takovém odvětví je velmi těžké najít produkt pro tak rychlý růst trhu. V Evropě jsme stále velmi malí, ale máme velký potenciál. Na zámořských trzích vidíte výkonnost BYD. Každý den zde soutěžíme sami se sebou a o konkurenci zvenčí moc nepřemýšlíme. Snažíme se dělat maximum, abychom byli stále lepší. Takže například interně sami soutěžíme na norském a švédském trhu a měříme spokojenost zákazníků. To nám ukazuje, jak dobří jsme a to je důležité. Náš úspěch řídíme tak, abychom uspokojili co nejvíc zákazníků. To je naše priorita. Nejde o objem prodeje, nejde o to, jak rychle nebo jak velký dosáhneme podíl na trhu. Klíčem je spokojenost zákazníků.“

 

Normální postupné kroky jsou spalovací motor, hybridní pohon, plug-in hybrid a čistě elektricky poháněná vozidla. Vy nyní činíte krok zpět, abyste v Evropě nabídli plug-in hybridní pohon. Proč?

„Když se vrátíme o 16 let zpátky, tak jsme uvedli na trh dvě auta. První bylo čistě elektricky poháněný E6 a druhé plug-in hybrid F3 DM. Jsme velmi úspěšní s naší hybridní technologií DM (Dual Mode). Je to elektrický pohon nebo ne? Nemůžete říci, že ne, protože 90 % provozu je s plně elektrickým pohonem. Je to mnohem lepší než auto se spalovacím motorem - o 90 % lepší z hlediska znečištění ovzduší. Takže si myslíme, že je to dobrá a užitečná technologie. Pokud využijeme PHEV, zabere nám dokončení přechodu k bezemisní mobilitě polovinu času. Ale my si nevybíráme. My nabízíme a vybírá si zákazník. Můžete si zvolit čistě elektrický pohon nebo si můžete vybrat plug-in hybridní. PHEV bude mít jinou konfiguraci a s naším největším akumulátorem můžete ujet 150 km bez použití spalovacího motoru. Spotřeba energie je poměrně nízká. Spousta našich kolegů v BYD jezdí s plug-in hybridy, ale tankují jen dvakrát do roka. Dokážete si to představit?

 

Nyní uvádíme vůz se systémem DM (Dual Mode), ale to už je čtvrtá generace této plug-in hybridní technologie. Za 16 let se z ní stala přední technologie PHEV a nyní přinášíme silnou technologii DMI, která je v modelu Song (v Evropě Seal) celosvětově jedničkou v prodeji PHEV. A Seal je nejprodávanější model v Číně nepřetržitě déle než 30 měsíců. Přinášíme tedy tu nejlepší techniku a s ní ten nejlepší produkt. Tato technologie může zákazníkovi přinést zážitek z jízdy maximálně blízký elektromobilu, můžete jen nabíjet a nemusíte tankovat. Dotazovali jsme se u našich zákazníků: 90 % z nich používá tento scénář. Je to nejlepší řešení ve srovnání s pouhým skokem k elektromobilům. BYD je tedy chytrý a má obě technologie.“

 

Ale musí se stále připojovat do zásuvky aby se dobíjel akumulátor.

„Ano, dělají to každý den, protože doma i ve firmě takovou službu poskytujeme. Síť je večer k dispozici, a tak se jen připojíte a ušetříte spoustu investic do infrastruktury. Takže to je dobrá technologie a proto ji poskytujeme zákazníkům aby měli širší výběr.“

 

Kdyby BYD zahájil svou ofenzívu v Evropě o rok dřív, bylo by pro vás v tuto chvíli jednodušší. Bylo toto rozhodnutí účelové nebo to bylo z nějakých jiných důvodů?

„Evropský trh je docela odlišný od ostatních oblastí, s nimiž už máme zkušenosti, protože tady jsou velmi důležité celkové provozní náklady po celou životnost auta a zůstatková hodnota je jedním z klíčových prvků. Jsme přesvědčeni, že v architektuře automobilů nebo dodavatelském řetězci je stále prostor ke zlepšení. Spuštěním výroby e-Platformy 3.0 došlo k velkým změnám. To bylo před dvěma lety. Takže k tomu došlo před dvěma roky téměř ve stejnou dobu, kdy jsme se rozhodovali přijít do Evropy. A trvalo rok, než jsme vše připravili. Proto myslím, že to byla nejčasnější doba, kdy jsme to mohli udělat. V Evropě si lidé kupují auta na leasing a banka přebírá riziko zůstatkové hodnoty. Pokud technologie není dostatečně vyspělá, nemůže vydržet příliš dlouho a banka přijde o peníze. Některá auta, která vidíte na trhu, výrazně ztratí na hodnotě a banka bude váhat, zda podobná podpoří. V rozvaze banky hodnota elektromobilu velmi rychle klesne. Proto si myslíme, že dřív pro nás nemohl nastat ten správný čas. Až poté, co je tato technologie stabilní, tak ji můžeme přinést do Evropy.

 

Ze spolupráce s místními partnery jsme získali mnoho výhod, protože oni znají svůj trh, zákazníky a poskytují společnosti BYD velkou podporu, což nám hodně pomáhá vše urychlit. Samozřejmě vidíte jiné značky z Číny, které do Evropy přišly dřív než BYD, ale nejsou tak rychlé jako my.“

 

BYD buduje továrnu v Evropě. Můžete nám prozradit víc o tomto velmi důležitém projektu?

„Jak víte, na lokalizaci produkce pracuje každý v automobilovém průmyslu. Začínáme s importem, ale od počátku jsme plánovali, že bychom měli investovat do výrobního závodu v EU. O tom nebylo pochyb. Na začátku jsme spustili program pro výběr umístění. Současně jsme museli zkontrolovat jaká je zpětná vazba z trhu, až poté mohlo být rozhodnuto o investici. Nemělo by smysl investovat do výroby bez marketingové podpory. Pokud investujeme do výrobní linky, pomůže to také lidem rozhodnout se koupit si vůz od BYD. Naším cílem je spustit výrobu v Maďarsku do konce příštího roku. Musíme být rychlí. Jsme rychlá společnost.“

 

Můžete nám prozradit, jaké produkty, které modely se budou v té továrně vyrábět?

„Bude to víc modelů. Všechny modely určené pro Evropu budeme vyrábět v této továrně. Rozhodně mezi nimi bude Dolphin, ale budou to ještě další tři. Nabídneme i některé z velkých vozů s plug-in hybridním pohonem. Současný Tang se prodává velmi dobře na severu Evropy a jeho nová generace přejde na e-Platformu 3.0. A máme v plánu použít e-Platformu 3.0 i pro menší modely.“

 

Jaká je strategie BYD v Evropě pro rok 2024?

„Evropu velmi respektujeme a díváme se na ni jako na strategický trh BYD. Proto volíme strategii lokalizace. Jak můžeme provést lokalizaci BYD v Evropě? Za prvé jsme museli zvážit výrobu. Takže jsme se rozhodli postavit první továrnu v Maďarsku. Za druhé pracujeme víc se zákazníky. Přiblížíme se k nim. Budeme oficiálním partnerem fotbalového Eura 2024, protože fotbal je první sport v Evropě, takže pro BYD je partnerství s Euro 2024 skvělý způsob, jak se přiblížit k zákazníkům. A za třetí - musíme maximálně využít zdejší ekosystém. Pokud se poptávka zákazníků přesune k elektrickému pohonu nebo k plug-in hybridům, musíme je poskytnout zákazníkovi. Podepisujeme smlouvy s více než 50 skupinami dealerů v Evropě aby se stali součástí našeho podnikání, aby pomohli společnosti BYD poskytovat služby zákazníkům a usnadnili jim dokončit přechod k novým typům pohonných jednotek.

 

A budeme hledat partnery do dodavatelského řetězce pro naši továrnu v Maďarsku, protože půjde o nízkonákladový provoz. Takže už velmi brzy uspořádáme zásobovací konferenci pro místní dodavatele. I nyní využíváme mnoho dodavatelů z Evropy. V našem seznamu je jich mnoho z Francie a Německa. Ale potřebujeme jich víc. Ano, budeme používat velké množství místních zdrojů. Ostatně také v našem evropském týmu vidíte, že nejméně polovina našich zaměstnanců by měla být místních. Takže se snažíme abychom sem s BYD poslali pokročilou technologii a skvělý produkt, ale bude to lokální produkce co nejblíž zákazníkům.“

 

Ponecháte si akumulátory LFP nebo zvolíte akumulátory s pevným elektrolytem?

„Víte, investujeme obrovské peníze do LFP akumulátorů. Máme skvělé akumulátory. Okolo 90 - 95 % akumulátorů pro automobily BYD je na bázi LFP, protože tato technologie je šetrnější k životnímu prostředí a je prověřená. I z hlediska bezpečnosti je LFP princip nejlepší. Poté, co BYD inovoval deskový akumulátor, je podíl LFP akumulátorů stále vyšší a podíl NCM akumulátorů klesá. Takže jsme změnili odvětví akumulátorů. Je to dobré a snadno dostupné se stabilní cenou a vysokou bezpečností. A tato technologie již má vyzrálý dodavatelský řetězec. Nevidíme žádnou jinou, která by ji mohla rychle nahradit. Protože pokud máte výhodu 10 % nákladů nebo v hmotnosti, je velmi těžké pro novou technologii přesvědčit investora, protože on již vynaložil obrovské peníze do současného ekosystému. Pokud chcete nabídnout něco nového, tak je těžší riskovat a investovat do nové technologie. Nevidíme u jiných technologií tak atraktivní výkonnostní výhody aby to odůvodnilo velké investice. Takže věříme, že LFP je velmi dobrý směr, který bude pokračovat po mnoho let, snad desetiletí, možná 10 až 20 let.“

 

Očekáváte, že Evropská unie začne nějak omezovat dovoz aut z Číny?

„Ano, proto budeme vyrábět v Maďarsku.“