name | autoweek.cz

Christian Strube: spalovací motory nekončí
08.06.2020 | Trendy
Budoucnost motorismu nepatří jednomu řešení, ale ekologicky šetrnému a smysluplnému mixu variant. Člen představenstva Škoda Auto pro technický rozvoj Christian Strube popisuje vize do budoucna.
Jak se podle vás bude muset vyvíjet složení modelové nabídky, aby Škoda podpořila dosažení pařížské dohody o změně klimatu?
„Cíle dohody o změně klimatu můžeme dosáhnout pouze pomocí elektromobility. Čistě elektrická vozidla jsou v tomto ohledu nejefektivnější, výrazně nižší emise CO2 ale umožňuje také plug-in hybridní pohon, skvělý je rovněž mild-hybridní systém. Naši modelovou řadu podle toho uzpůsobíme. Současně ale budeme samozřejmě co nejintenzivněji pracovat na tom, aby naše zážehové a vznětové motory pracovaly ještě účinněji, neboť budou ještě nějakou dobu hrát důležitou roli v mixu pohonů.“
Elektromobilita je na vzestupu. Proč budou spalovací motory i nadále velmi důležité.?
„Zde hraje roli několik faktorů. Zaprvé, důležitým důvodem je jistě poptávka. Ačkoli stoupá podíl elektrických automobilů, řada zákazníků v současné době stále ještě dává přednost vozidlům se spalovacími motory. Každá technologie se kromě toho hodí pro jiné použití kvůli svým specifickým výhodám. Pokud potřebuji vozidlo s pohonem čtyř kol, dlouhým dojezdem a vysokým točivým momentem a také chci používat přívěs, pak je vhodný vznětový motor. Ve městě nabízí malý zážehový motor s hybridním pohonem výhody každému, kdo nemá možnost nabíjení. Nesmíme rovněž zapomínat, že spalovací motory nám vydělávají peníze, které nám umožňují vyvíjet elektromobily.“
Jaké konkrétní úkoly z toho pro vás a vaše inženýry vyplývají?
„Elektromobilita vyžaduje speciální nové technické dovednosti v mnoha ohledech. Například v oblasti pasivní bezpečnosti. Nikoli proto, že by byla nehoda elektrického vozidla nebezpečnější než automobilu s motorem na benzin, nýbrž proto, že vozidlo jen s akumulátorem se musí konstruovat úplně jinak. Akumulátor sahá přes celý podvozek, což má vliv na chování při nárazu. Testujeme nové scénáře havárií, různé rychlosti a další komponenty. V této souvislosti jsme se intenzivně připravovali na speciální technické požadavky čistě elektrických vozidel a dále jsme rozšiřovali svoje schopnosti.“
Důležitá je dynamika - elektricky poháněná vozidla umožňují velice účinné zrychlení.
„Naše elektrické pohony vyvíjejí neuvěřitelnou energii, jíž lze při akceleraci, například při předjíždění, dosáhnout bez prodlevy. Díky tomu jsou mimořádné. Rozvinout Musíme tuto vlastnost zcela jinak než například u modelu RS a zkoordinovat jednotlivé komponenty. Pokud zákazník řekne: „Páni, to je opravdu skvělý zážitek z jízdy,“ pak jsme dosáhli našeho cíle. Kromě elektromobilů patří k tomuto holistickému zážitku také odpovídající wallboxy v různých výkonnostních třídách a vhodné aplikace. Na těchto službách musíme pracovat se stejnou pozorností a přesností jako na vývoji našich vozidel.“
Pokud se ohlédnete za posledními patnácti lety, jaká technická inovace posunula společnost Škoda Auto nejrychleji dopředu kromě posunu směrem k elektromobilitě?
„Jednoznačně to byla digitalizace. Vývoj konstrukce přístrojových panelů, sedaček nebo karoserií postupoval vcelku normálním tempem. Provoz vozidla se nicméně zásadně změnil. To je do značné míry způsobeno pokrokem v oblasti konektivity a HMI, tedy rozhraní mezi člověkem a strojem. Jak mohu rozumět vozidlu, jak rozumí ono mně? To jsou klíčové otázky, kterými se zde zabýváme. Jako značka Škoda dbáme na to, abychom okamžitě neaplikovali všechno, co je technicky možné, ale spíše se zaměřovali na to, co lidem usnadňuje každodenní život a co je inspiruje.“
Na jaké inovace v konektivitě se můžeme těšit v budoucnu?
„Naši zákazníci si v budoucnosti budou moci aktualizovat řídicí jednotky ve vozidle „over the air“. To jim ušetří cestu do servisu. Kromě toho zákazníkům nabídneme ještě více funkcí „on demand“, to znamená, že zákazník si bude moci pro své vozidlo přikoupit další funkce jednoduše online, například zvýšení nabíjecí kapacity nebo doplnění funkce Travel Assist.“
V čem je Škoda z hlediska konektivity obzvláště dobrá?
„Nabízíme to, co naši zákazníci skutečně potřebují. Jinými slovy, vědomě jsme se rozhodli nepodílet se na zbytečných módních trendech. Snažíme se udržovat věci pro zákazníka jednoduché a pochopitelné a děláme to, co skutečně dobře umíme. Škoda nabízí například bezdrátové nabíjení smartphonů a „MirrorLink“ i pro vozy třídy A0, takže můžete své oblíbené aplikace používat na displeji ve vozidle.“
Přijde Škoda s autonomním řízením?
„Nejen ve společnosti Škoda Auto se vývoj jednoznačně ubírá tímto směrem, nicméně to bude nějakou dobu trvat. Výhody autonomního řízení jsou zřejmé, zejména pro osoby se zdravotním postižením nebo vzhledem ke snaze zabránit nehodám.“
Odpovídáte za mnoho oblastí: design, vývoj motorů a podvozků, konektivitu… Jak se vám daří držet krok s rychlým vývojem?
„Samozřejmě nemůžu každý den přečíst tři knihy a hledat na internetu. Nicméně: mnohem důležitější je, aby se člověk obklopil kompetentními kolegy a aby byl blízko zákazníkovi, což je pro mě obzvlášť důležité. Jinými slovy: krok můžete udržet jedině tehdy, pokud budete se svými kolegy detailně diskutovat o nápadech a budete blízko skutečnému dění. Ve společnosti Škoda Auto pracují absolutní odborníci, kteří mě pravidelně informují o nejnovějším vývoji.“
Škoda letos oslaví 125. výročí svého založení, je jedním z nejstarších výrobců automobilů na světě. Pociťujete při práci závazek vůči tradici firmy?
„To si pište. Sošky obou zakladatelů Laurina a Klementa mám ve své kanceláři na viditelném místě a jsou pro mě každodenní inspirací. Značka Škoda a lidé, kteří pro ni během desetiletí dosáhli neuvěřitelných úspěchů, jsou pro mě velmi důležití, proto se cítím mimořádně zavázaný tradici podniku. I dnes je naše práce velmi náročná, ale také v minulosti Škoda Auto zažila velmi těžké časy. Stále se setkávám s mnoha „starými válečníky“, například při práci na knize „120 let vývoje motorů a převodovek“. Když vidím, s jakým nadšením se celý život zasazovali a stále zasazují o tuto značku, cítím odpovědnost dostát odkazu, který sahá až k oběma zakladatelům společnosti. V duchu všech, kteří dovedli společnost tam, kde je dnes, i těch, kteří v tom budou v budoucnu pokračovat.“
„Cíle dohody o změně klimatu můžeme dosáhnout pouze pomocí elektromobility. Čistě elektrická vozidla jsou v tomto ohledu nejefektivnější, výrazně nižší emise CO2 ale umožňuje také plug-in hybridní pohon, skvělý je rovněž mild-hybridní systém. Naši modelovou řadu podle toho uzpůsobíme. Současně ale budeme samozřejmě co nejintenzivněji pracovat na tom, aby naše zážehové a vznětové motory pracovaly ještě účinněji, neboť budou ještě nějakou dobu hrát důležitou roli v mixu pohonů.“
Elektromobilita je na vzestupu. Proč budou spalovací motory i nadále velmi důležité.?
„Zde hraje roli několik faktorů. Zaprvé, důležitým důvodem je jistě poptávka. Ačkoli stoupá podíl elektrických automobilů, řada zákazníků v současné době stále ještě dává přednost vozidlům se spalovacími motory. Každá technologie se kromě toho hodí pro jiné použití kvůli svým specifickým výhodám. Pokud potřebuji vozidlo s pohonem čtyř kol, dlouhým dojezdem a vysokým točivým momentem a také chci používat přívěs, pak je vhodný vznětový motor. Ve městě nabízí malý zážehový motor s hybridním pohonem výhody každému, kdo nemá možnost nabíjení. Nesmíme rovněž zapomínat, že spalovací motory nám vydělávají peníze, které nám umožňují vyvíjet elektromobily.“
Jaké konkrétní úkoly z toho pro vás a vaše inženýry vyplývají?
„Elektromobilita vyžaduje speciální nové technické dovednosti v mnoha ohledech. Například v oblasti pasivní bezpečnosti. Nikoli proto, že by byla nehoda elektrického vozidla nebezpečnější než automobilu s motorem na benzin, nýbrž proto, že vozidlo jen s akumulátorem se musí konstruovat úplně jinak. Akumulátor sahá přes celý podvozek, což má vliv na chování při nárazu. Testujeme nové scénáře havárií, různé rychlosti a další komponenty. V této souvislosti jsme se intenzivně připravovali na speciální technické požadavky čistě elektrických vozidel a dále jsme rozšiřovali svoje schopnosti.“
Důležitá je dynamika - elektricky poháněná vozidla umožňují velice účinné zrychlení.
„Naše elektrické pohony vyvíjejí neuvěřitelnou energii, jíž lze při akceleraci, například při předjíždění, dosáhnout bez prodlevy. Díky tomu jsou mimořádné. Rozvinout Musíme tuto vlastnost zcela jinak než například u modelu RS a zkoordinovat jednotlivé komponenty. Pokud zákazník řekne: „Páni, to je opravdu skvělý zážitek z jízdy,“ pak jsme dosáhli našeho cíle. Kromě elektromobilů patří k tomuto holistickému zážitku také odpovídající wallboxy v různých výkonnostních třídách a vhodné aplikace. Na těchto službách musíme pracovat se stejnou pozorností a přesností jako na vývoji našich vozidel.“
Pokud se ohlédnete za posledními patnácti lety, jaká technická inovace posunula společnost Škoda Auto nejrychleji dopředu kromě posunu směrem k elektromobilitě?
„Jednoznačně to byla digitalizace. Vývoj konstrukce přístrojových panelů, sedaček nebo karoserií postupoval vcelku normálním tempem. Provoz vozidla se nicméně zásadně změnil. To je do značné míry způsobeno pokrokem v oblasti konektivity a HMI, tedy rozhraní mezi člověkem a strojem. Jak mohu rozumět vozidlu, jak rozumí ono mně? To jsou klíčové otázky, kterými se zde zabýváme. Jako značka Škoda dbáme na to, abychom okamžitě neaplikovali všechno, co je technicky možné, ale spíše se zaměřovali na to, co lidem usnadňuje každodenní život a co je inspiruje.“
Na jaké inovace v konektivitě se můžeme těšit v budoucnu?
„Naši zákazníci si v budoucnosti budou moci aktualizovat řídicí jednotky ve vozidle „over the air“. To jim ušetří cestu do servisu. Kromě toho zákazníkům nabídneme ještě více funkcí „on demand“, to znamená, že zákazník si bude moci pro své vozidlo přikoupit další funkce jednoduše online, například zvýšení nabíjecí kapacity nebo doplnění funkce Travel Assist.“
V čem je Škoda z hlediska konektivity obzvláště dobrá?
„Nabízíme to, co naši zákazníci skutečně potřebují. Jinými slovy, vědomě jsme se rozhodli nepodílet se na zbytečných módních trendech. Snažíme se udržovat věci pro zákazníka jednoduché a pochopitelné a děláme to, co skutečně dobře umíme. Škoda nabízí například bezdrátové nabíjení smartphonů a „MirrorLink“ i pro vozy třídy A0, takže můžete své oblíbené aplikace používat na displeji ve vozidle.“
Přijde Škoda s autonomním řízením?
„Nejen ve společnosti Škoda Auto se vývoj jednoznačně ubírá tímto směrem, nicméně to bude nějakou dobu trvat. Výhody autonomního řízení jsou zřejmé, zejména pro osoby se zdravotním postižením nebo vzhledem ke snaze zabránit nehodám.“
Odpovídáte za mnoho oblastí: design, vývoj motorů a podvozků, konektivitu… Jak se vám daří držet krok s rychlým vývojem?
„Samozřejmě nemůžu každý den přečíst tři knihy a hledat na internetu. Nicméně: mnohem důležitější je, aby se člověk obklopil kompetentními kolegy a aby byl blízko zákazníkovi, což je pro mě obzvlášť důležité. Jinými slovy: krok můžete udržet jedině tehdy, pokud budete se svými kolegy detailně diskutovat o nápadech a budete blízko skutečnému dění. Ve společnosti Škoda Auto pracují absolutní odborníci, kteří mě pravidelně informují o nejnovějším vývoji.“
Škoda letos oslaví 125. výročí svého založení, je jedním z nejstarších výrobců automobilů na světě. Pociťujete při práci závazek vůči tradici firmy?
„To si pište. Sošky obou zakladatelů Laurina a Klementa mám ve své kanceláři na viditelném místě a jsou pro mě každodenní inspirací. Značka Škoda a lidé, kteří pro ni během desetiletí dosáhli neuvěřitelných úspěchů, jsou pro mě velmi důležití, proto se cítím mimořádně zavázaný tradici podniku. I dnes je naše práce velmi náročná, ale také v minulosti Škoda Auto zažila velmi těžké časy. Stále se setkávám s mnoha „starými válečníky“, například při práci na knize „120 let vývoje motorů a převodovek“. Když vidím, s jakým nadšením se celý život zasazovali a stále zasazují o tuto značku, cítím odpovědnost dostát odkazu, který sahá až k oběma zakladatelům společnosti. V duchu všech, kteří dovedli společnost tam, kde je dnes, i těch, kteří v tom budou v budoucnu pokračovat.“
Další články
© 2025 autoweek.cz. Veškerá práva vyhrazena | O autoweek.cz