name | autoweek.cz

Cíle EU trpí tím, že se spotřebitelé vyhýbají ojetým elektromobilům
16.01.2024 | Aktuality
Většina evropských motoristů se podle prodejců při koupi ojetého vozu vyhýbá ojetým elektrickým vozidlům ve prospěch jejich ekvivalentů se spalovacími motory. Podle Euractivu to může podkopat cíl EU snížit emise ze silniční dopravy.
V Německu, největším automobilovém trhu v EU, představovaly ojeté elektromobily do listopadu 2023 pouze 1,58 % registrací nových vozidel, což je velmi malý nárůst oproti 1,23 % v roce 2022. Vyplývá to z údajů průmyslové skupiny zastupující německé prodejce automobilů ZDK. Italská a španělská sdružení uvádějí hodnoty pod 1 %.
„Při pohledu na tato čísla vyvstává otázka, zda je v současné době vůbec možné hovořit o skutečném trhu s ojetými elektromobily,“ uvedl pro Euractiv Marcus Weller ze ZDK.
Prodejci automobilů uvádějí, že neochotu spotřebitelů způsobuje několik faktorů, především vyšší pořizovací cena ojetých elektromobilů ve srovnání se staršími vozy na benzin a naftu, ale i vnímaný nedostatek nabíjecí infrastruktury a přetrvávající obavy z dojezdu.
Paradox rychlého zlepšování akumulátorů
Pokrok v technologii akumulátorů, který do značné míry zmírnil obavy z dojezdu a ztráty kapacity, naopak poškodil pověst starších modelů elektromobilů, které jsou považovány za vybavené relativně nevyzrálou technologií. „V posledních letech byl v oblasti akumulátorů dosažen značný pokrok pokud jde o hustotu energie a tedy i delší dojezd. Tyto vozy však budou na trhu ojetých vozů k dispozici nejdřív za dva až tři roky. A i pak se nabízí otázka, zda už na trhu nebude zase něco lepšího,“ vysvětlil Weller.
Přesvědčování spotřebitelů, že lepší technologie akumulátorů už je na dosah, logicky vede k tomu, že mnoho motoristů vyčkává, než se rozhodnou pro elektrický pohon. „To vede k tomu, že vozidla na benzin a naftu se spotřebitelům v krátkodobém horizontu jeví jako bezpečnější volba. Situace je všude v Evropě v podstatě stejná. Abych to řekl zcela jasně, prodávat ojeté elektromobily je téměř nemožné,“ souhlasí Friedrich Trosse, generální tajemník obchodního sdružení zastupujícího evropské prodejce automobilů AECDR.
„Máte problém, který vychází ze strany výrobců - elektromobily jsou většinou v prémiovém segmentu. Malé vozy, pokud vůbec existují, jsou neuvěřitelně drahé, mnohem dražší než jejich alternativa se spalovacím motorem,“ dodal Trosse.
Cíle EU
Vytvoření trhu s ojetými elektromobily je považováno za zásadní pro zvýšení cenové dostupnosti vozidel s nulovými emisemi, a tím i pro rozšíření vozového parku elektromobilů na evropských silnicích. V zájmu snížení uhlíkové stopy v odvětví dopravy si EU stanovila cíl, že do roku 2030 bude v provozu nejméně 30 milionů automobilů s nulovými emisemi. Nedostatečný zájem o rané modely elektromobilů však hrozí, že bude bránit dosažení cílů EU v oblasti snižování emisí v silniční dopravě.
Také členské státy si stanovily vlastní cíle v oblasti zavádění elektromobilů. Ty jsou ale do značné míry závislé na silném trhu s ojetými elektromobily. Německo si dalo za cíl, aby do roku 2030 jezdilo na jeho silnicích 15 milionů elektromobilů. Podle mnoha odborníků je nepravděpodobné, že se tento cíl podaří splnit. Rozhodnutí německé vlády snížit podporu nákupu elektrických vozidel dosažení tohoto cíle ještě víc ztíží. „Je třeba dále zvážit stimulaci prodeje nových elektromobilů, aby 15 milionů elektromobilů do roku 2030 zcela nezmizelo v říši pohádek,“ uvedl Weller.
Opravdu rostoucí trh?
Bruselská skupina AVERE, která se zasazuje o elektromobilitu, však argumenty předkládané prodejci automobilů popírá. Philippe Vangeel, generální tajemník AVERE, zpochybnil statistiky týkající se prodeje ojetých vozidel s tím, že různé metodiky používané v Evropě znamenají, že chybí důvěryhodné a sladěné údaje. „Tlak na trh s ojetými vozidly je poměrně velký pokud jde o poptávku po elektrických vozidlech a lidé se skutečně rozhlížejí, kde je sehnat. Naopak trh s ojetými vozidly s dieselovými motory klesá,“ přesvědčuje Vangeel.
Vangeel tvrdí, že prodejci automobilů mají často nedostatečné znalosti pokud jde o elektromobily, což může způsobit, že jsou méně nakloněni nabízení těchto modelů oproti tradičním autům. „Stále slyšíte, že prodejci aut odmítají investovat čas do získávání správných znalostí co je to elektromobil, co je kilowatthodina, co je kapacita akumulátoru a tak dále,“ řekl Vangeel. Dodal, že pozitivnější obrázek o poptávce ze strany spotřebitelů si dělá i díky snahám měst omezovat vjezd vozidel se spalovacími motory do center.
Robin Loos, referent pro udržitelnou dopravu z organizace na ochranu spotřebitelů BEUC podobně varuje před strašením a poukázal na studii BEUC, která zjistila, že elektromobily jsou již nyní často nejlevnější variantou při zohlednění celkových nákladů na vlastnictví. „Co chyb, je dostatečná nabídka. Zatímco trhu s novými vozy dominují větší modely, na trhu s ojetinami lidé hledají menší auta. V současné době vlastně neexistuje dostatečná nabídka malých elektromobilů,“ dodal Loos.
Další články
© 2025 autoweek.cz. Veškerá práva vyhrazena | O autoweek.cz