name | autoweek.cz
Cílem je větší internacionalizace
27.10.2010 | Vladimír Rybecký | Aktuality
Po takřka 20 letech, co je Škoda Auto pod kontrolou Volkswagenu, je to poprvé, co byl do Mladé Boleslavi na post předsedy představenstva vyslán jeden z vrcholných manažerů koncernu. Winfried Vahland se do Škody Auto vrátil po pěti letech co vedl činnost Volkswagenu na dnes už největším automobilovém trhu světa v Číně a byl tam mimořádně úspěšný. Byl to právě on, kdo v Číně uvedl značku Škoda. Je nade vší pochybnost, že jej jeho úspěšné působení v Číně předurčuje k postupu na vysoký post ve Wolfsburgu. Proto je nesmyslem se domnívat, že jeho úkolem v Mladé Boleslavi by mělo být potlačovat úspěchy značky Škoda, jak nedávno tvrdila některá česká média.
\"Škoda je dnes internacionální značkou a i nadále bude svou působnost rozšiřovat do světa.
Škoda Auto hraje v plánech koncernu Volkswagen klíčovou roli a bude tomu tak i nadále. V rámci koncernu i ve světě je zásluhou Škody Auto označení Made in Czech republic přijímáno jako symbol kvality. Produkujeme kvalitu po celém světě, ale neuspokojujeme se tím. Máme potenciál růstu na mnoha trzích, především v Rusku, Indii a Číně, a v této ofenzívě budeme pokračovat,\" řekl Winfried Vahland na úvod svého vystoupení.
Nové modely
Největší zájem je samozřejmě vždy o připravované novinky v modelové nabídce. Nový předseda představenstva Škody Auto tomu sám vyšel vstříc a v podstatě potvrdil dosavadní úvahy o připravovaných plánech když řekl: \"Modelovou paletu budeme rozšiřovat. K plánovanému růstu potřebujeme vstupní model pro získávání nových zákazníků a malý vůz. Už v příštím roce představíme malý model pro třídu pod Fabií, ale brzy budeme mít také větší rodinný automobil pod úrovní modelu Octavia. Oproti tvrzení médií bude i nadále pilířem naší modelové nabídky model Superb a jeho současná generace bude mít nástupce.\" Malé auto na bázi projektu Volkswagenu up!, vyráběné v Bratislavě i pro další koncernové značky, se tedy představí už v příštím roce. Skutečnost, že bude mít malé rozměry ale neznamená, že půjde o levné auto.
Winfried Vahland nám nastínil i dlouhodobější výhled: \"Prověříme rovněž potenciál vozů MPV a SUV pro další možnosti rozšiřování nabídky. Všechny naše novinky se dosud setkaly s mimořádným úspěchem. Například model Yeti je vyprodán a naše výrobní kapacita nestačí na pokrytí poptávky po tomto modelu. Nerad bych ale říkal vše o našich budoucích plánech abychom si měli co říci také příště. Každopádně potřebujeme levné auto pro rozvíjející se trhy. To je ovšem teprve ve stádiu příprav.\"
V současné době samozřejmě nebylo možné se vyhnout ani vozům s elektrickým pohonem. \"Stejně jako ostatní výrobci se zajímáme i o možnosti elektromobility. V Paříži jsme představili koncept na bázi modelu Octavia a na jeho základě vznikne flotila vozů, které budeme od roku 2011 testovat v České republice. Do budoucna s výrobou modelu s elektrickým pohonem počítáme,\" potvrdil Vahland.
Na možnosti elektrického pohonu u osobních aut přesto nahlíží střízlivě: \"Bydlím v Praze a každý den jezdím hodinu do Mladé Boleslavi. Pro to už by vůz s elektrickým pohonem nebyl vhodný. Domnívám se, že to bude trvat ještě několik let, než se elektrický pohon prosadí. V současné době jsme ve fázi testování. Musíme prověřit, který z našich modelů bude vhodný pro elektrický pohon. Musíme přitom vycházet z toho, že zákazníci mají vysoký standard požadavků a objem výroby musí odpovídat poptávce. V současné době ještě nemáme harmonogram uvádění elektrického pohonu do prodeje, ale budeme při jeho uvádění postupovat s programem celého koncernu.\"
Přes jejich často skeptické přijetí Winfried Vahland pokládá za velmi důležité i další nízkoemisní projekty: \"Rozšiřujeme rovněž naše aktivity kolem verzí Green Line - nedávno jsme představili jejich druhou generaci a nyní nabízíme všechny modely v této podobě. Při uvádění ekologických verzí vycházíme z toho, že máme odpovědnost za budoucnost našich dětí. Proto musíme vyrábět auta šetrná k životnímu prostředí. Než se prosadí elektrický pohon musíme pracovat na ekologických modelech, a to nejen na Fabii se spotřebou 3,3 l/100 km. Snižovat spotřebu i emise musíme na všech modelech s velkým objemem produkce. Ve svých předchozích působištích jsem poznal co to znamená opravdu špatné ovzduší a nechtěl bych něco takového jako v Číně zažít i zde.\"
Zdvojnásobení prodeje
Před pár lety bývalý předseda představenstva Škody Auto Detlef Wittig vyhlásil dlouhodobý plán dosažení hranice milionu prodaných vozů ročně. Winfried Vahland nyní tento cíl posunul až k hranici 1,5 až 1,6 milionu vozů, když řekl: \"Naším cílem je během deseti let zdvojnásobit objem odbytu a dosáhnout trvalého ziskového růstu.\"
O tom, že se jedná o reálný úkol svědčí jeho analýza: \"Předpokladem pro to je větší internacionalizace a nutnost být aktivní na trzích, na nichž dochází k růstu. Čínský trh je dnes už největším na světě a v nebližší době by se zde měl prodej zdvojnásobit. Rusko slibuje nárůst prodeje na trojnásobek a rovněž Indie by měla v nejbližší době zdvojnásobit objem prodeje a stát se pátým největším trhem na světě. Škoda Auto na všech těchto trzích odvedla dobrou práci, je na nich zastoupena a má zde své výrobní závody. Například v Číně jsme během čtyř let prakticky z nuly dosáhli 180 000 prodaných vozů, což je odhad pro letošní rok.\"
Vyplývá z toho zásadní přesun hlavního směřování značky: \"V současné době prodáváme na nových trzích okolo 30 % vozů, ale brzy tento podíl vzroste na 50 %. Znamená to, že polovina produkce bude směřovat na evropské trhy a Blízký východ a polovina do Číny, Ruska, Indie a na další rozvojové trhy včetně jižní Asie, Austrálie a Nového Zélandu. Na expanzi do Jižní Ameriky neexistují žádné plány.\"
Poroste i výroba v České republice
Rostoucí význam mimoevropských trhů může vyvolávat obavy o budoucnost výroby vozů Škoda v České republice. Ty ale Vahland okamžitě rozptýlil: \"Věříme, že poroste prodej jak v České republice, tak v celé Evropě a proto jako součást naší cesty ke zdvojnásobení produkce zvýšíme i produkci v českých závodech. Z tohoto důvodu plánujeme navýšení výrobních kapacit v České republice.\"
Spolu s rozšiřováním prodeje mimo Evropu se bude tímto směrem rozšiřovat i zahraniční produkce vozů Škoda: \"Předpokládáme, že evropský trh v nejbližších letech poroste jen o jednotlivá procenta, zatímco mimoevropské rozvojové trhy budou dosahovat dvouciferného růstu. V důsledku toho postupně zahraniční produkce vozů Škoda překročí polovinu celkového objemu. Nebude to během nejbližších dvou či tří let, ale bude to dříve než za deset let.\"
V souvislosti s tím se nabízí otázka možnosti dovozu vozů Škoda ze zahraničních závodů: \"Možnost dovozu vozů Škoda ze zahraničních továren nemohu vyloučit, ale stejně tak nelze vyloučit ani to, že budeme v České republice vyrábět i vozy jiných značek. Rozhodně se ale budu zasazovat o růst výroby v našich kmenových továrnách. Ale pokud jsem mluvil o internacionalizaci značky, pak to neznamená jen rozšiřování výroby do zahraničí, ale i to, že by se v našich českých závodech mělo objevovat více cizinců. Je proto možné, že se brzy i v České republice setkáme s pracovníky z Číny nebo Ruska.\"
Dovozu \"laciných škodovek z Číny\" se v nejbližší době rozhodně nemusíme obávat, protože Vahland říká: \"Kvalita práce českých dělníků je mnohem vyšší než v Číně.\" Přesto i u nás vidí prostor ke zlepšování: \"Musíme zvýšit produktivitu, protože ta v mezinárodním srovnání stále ještě není na úrovni jakou bych si přál. Na tom musíme zapracovat. Ale chtěl bych ujistit, že ty pracovníky, které uvolníme v rámci zvyšování produktivity využijeme jinde pro zvýšení naší produkce. Celkový počet pracovníků v českých závodech tedy proti dnešku ještě poněkud vzroste. V nejbližší době také musíme rozšířit náš personál ve výzkumu a vývoji a také v odbytu.\"
Význam České republiky v budoucích plánech společnosti Škoda Auto dokládají i Vahlandova slova: \"Za rozumné pokládám mít podíl na domácím trhu asi jednu třetinu. Je naším úkolem tuto úroveň udržet a zůstat zakořeněni v České republice. Zde naše firma před 115 lety vznikla, zde byla postavena její první auta, ale zde jsou také kořeny rodin Piechů a Porsche. Proto je naší povinností nejen udržet objem prodeje, ale musíme projevovat i určitou odpovědnost, která k tomu patří a na tom bych chtěl pracovat. Myslím, že téma Škoda a dobrý občan je velmi důležitým tématem.\"
Role značky Škoda v koncernu VW
Winfried Vahland se samozřejmě nemohl vyhnout ani dohadům týkajícím se údajné nespokojenosti vedení koncernu s tím, že značka Škoda je až příliš úspěšná, takže představuje nepříjemnou konkurenci i pro Volkswagen: \"Máme plnou podporu koncernu a Škoda Auto současně podporuje koncern Volkswagen v jeho úsilí stát se do roku 2018 největším producentem automobilů na světě. Jsme integrální částí tohoto plánu. Škoda Auto je silnou vstupní značkou s atraktivní paletou modelů. Chci ale zdůraznit, že se Škoda nestane levnou značkou. Nevedly se o tom žádné diskuse a úvahy o tom, že by se tak mělo stát, jsou zcela nepodložené. Není k tomu žádný důvod.
Spolupráce Škody Auto s Volkswagenem byla za dvacet let velmi úspěšná. Je ukázkovým příkladem dobré česko-německé kooperace a zůstane jím i do budoucna. V rámci koncernu to nikdo nezpochybňuje. Chceme pravý opak toho, co se tvrdí - dosahovat růstu, své aktivity urychlovat nikoliv brzdit a naši už tak úspěšnou modelovou paletu ještě dále rozšiřovat. K rozporům v rámci koncernu docházelo vždy a také my si občas stěžujeme na jiné značky. Úkolem koncernu ale je bojovat s vnější konkurencí.
Neexistují žádná omezení v tom, jakou techniku můžeme používat. Právě v tom je síla koncernu. Na druhou stranu ale Škoda není značkou, která by měla přicházet jako první s technickými inovacemi. Naší sílou je využívání filosofie Simply Clever, což se nám daří a musíme to posilovat. Doby, kdy se vozy Škoda daly pokládat za levné Volkswageny máme už dávno za sebou.\"
O tom, jak velký význam nový šéf společnosti Škoda Auto přikládá tomu, aby nedávné spekulace médií na značku Škoda i koncern Volkswagen nevrhly nepříznivé světlo, svědčí i závěrečná slova jeho vystoupení: \"Nechtěl jsem čekat na obvyklých 100 dní ve funkci abych vám toto vše mohl říci. Jsem optimistou v očekávání velkého úspěchu. Chtěl mít své první setkání s novináři mít tady v Praze, protože zde je značka Škoda doma. Nikde jinde jsem se k tomu dosud ještě nevyjádřil.\"
Další články
© 2024 autoweek.cz. Veškerá práva vyhrazena | O autoweek.cz