name | autoweek.cz

Čína chce, aby automobilky zastavily expanzi v EU

Čína chce, aby automobilky zastavily expanzi v EU

28.10.2024 | Vladimír Rybecký | Aktuality

Čína tlačí na své výrobce automobilů, aby pozastavili expanzi v Evropské unii kvůli eskalujícímu obchodnímu konfliktu ohledně elektrických vozidel.

Vláda v Pekingu říká výrobcům, aby pozastavili aktivní hledání výrobních závodů v EU, nepodepisovali nové dohody a obecně se drželi v pozoru, zatímco probíhají jednání o clech na čínská elektrická vozidla. Pro agenturu Reuters to uvedli lidé, kteří nechtějí být identifikováni.

 

Tlak na Itálii a Španělsko

Státní společnost Dongfeng Motor Group již v reakci na varování zastavila plán na výrobu automobilů v Itálii. Dongfeng Motor sdělil italským představitelům, že důvodem změny jeho postoje je podpora Říma pro cla EU. Tento krok je neúspěchem pro premiérku Giorgii Meloniovou, která se snaží přilákat do země více výroby automobilů, protože místní výrobce Stellantis snižuje produkci. Italský ministr průmyslu Adolfo Urso odcestoval v červenci do Číny, kde se setkal s vedoucími pracovníky různých automobilek včetně společnosti Dongfeng Motor, aby získal jejich investice. Jeho cesta měla pomoci formalizovat dohodu mezi Dongfeng Motor a Italy během následující Meloniové návštěvy Číny, ale Peking požádal automobilku, aby v jednání nepokračovala.

 

Ale není to jen Dongfeng Motor. Státní automobilka se sídlem v západní Číně Chongqing Changan Automobile zrušila akci s uvedením své značky v Evropě plánovanou v Miláně. Chery Automobile po rozhodnutí EU o clech posunula cíl začít vyrábět elektromobily v závodě, který převzala ve Španělsku, o rok až do října 2025, protože vyhodnocuje množství práce, nutné v barcelonském závodě.

 

Čínské automobilky jdou do světa

Podle Bloombergu by čínští výrobci automobilů mohli víc než zdvojnásobit svou výrobní kapacitu v zámoří aby porazili represivní dovozní cla a uspokojili rostoucí poptávku na rozvíjejících se trzích. Čínské automobilky do roku 2023 postavily a uvedly do provozu továrny na kompletní výrobní proces v devíti zemích s roční výrobní kapacitou 1,2 milionu vozů. BYD spolu se státem podporovanými automobilkami Chery, Changan, GAC a SAIC od roku 2023 připravují 10 nových zámořských závodů. Mezi oblíbené lokality patří Thajsko, Indonésie a Brazílie. Čínští výrobci také expandují s exportem i místními výrobními projekty do jihovýchodní a střední Asie, Latinské Ameriky a na Střední východ. Celková zprovozněná kapacita pro smluvní a samostatně vyvinuté montážní závody čínských automobilek a jejich zahraničních partnerů se má do roku 2026 zvýšit na 2,8 milionu kusů.

 

BYD a Volvo, které ovládá čínské Geely, jsou v čele rozšiřování kapacit v Evropě. BYD staví továrnu v Maďarsku, aby pomohlo elektromobilům Dolphin, Seal a Atto 3 obejít cla EU. Souběžně buduje také továrnu v hodnotě 1 miliardy dolarů v Turecku, které má s EU uzavřenou dohodu o celní unii, podle níž by vozy BYD vyrobené tam byly osvobozeny od cel. Polsko jedná s čínskými dodavateli akumulátorů ale i výrobci elektromobilů. O investice z Číny usilují také Španělsko a Itálie (slibující těmto projektům velké státní dotace).

 

Varování čínským automobilkám: chraňte si své konow-how 

Tento růst investic do zámořské produkce elektromobilů vyvolal v Pekingu obavy. Čínské ministerstvo obchodu v červenci sdělilo výrobcům automobilů, že by si měli chránit know-how týkající se elektromobility a upřednostňovat montáž z dovážených celků. Peking je také znepokojen potenciálně nadměrnou kapacitou kvůli slabé poptávce po čínských autech na trhu.

 

Směrnice – která není povinným příkazem – může posílit napětí mezi EU a Čínou, protože obě strany soupeří o dominanci v automobilovém průmyslu. EU začátkem října rozhodla o zvýšení cel na elektricky poháněná auta vyrobená v Číně až na 45 %, přičemž argumentovala tím, že Peking poskytuje svým automobilkám nespravedlivé dotace. Čína toto tvrzení popírá a pohrozila vlastními cly na evropský sektor mléka, brandy, vepřového masa a automobilový průmysl.

 

Poptávka po elektromobilech v Evropě utrpěla poté, co několik zemí zrušilo dotace na jejich koupi. To zasáhlo i čínské značky v čele s Nio a MG SAIC Motor, jejichž prodej EV jako celku v regionu v srpnu klesl téměř o polovinu na nejnižší úroveň za 18 měsíců. Přesto zůstává Evropa pro čínské výrobce automobilů atraktivní, protože zde obecně mohou mít vyšší ceny než doma.

 

Foto (prodejna Dongfeng v Madridu): Newspressspain