name | autoweek.cz

Čína pracuje na integraci elektromobilů se sítí
14.01.2024 | Vladimír Rybecký | Aktuality
Čína vydala implementační směrnici o posílení integrace nových energetických vozidel (NEV) s elektrickou sítí (V2G).
Vzhledem k tomu, že poptávka po elektřině v důsledku rostoucí popularity elektrických vozidel prudce roste, vlády a další zúčastněné strany hledají řešení, jak zabránit zahlcení energetických sítí. Také největší světový trh s elektromobily Čína se snaží zvládnout poptávku po energii v souvislosti s růstem počtu nabíjení akumulátorů. Výzkumníci z World Resources Institute zjistili, že v případě scénáře vysokého růstu počtu čínských elektromobilů, kdy jich budou mít velká města do roku 2035 v ulicích víc než 3 miliony, zvýší nabíjení akumulátorů poptávku po elektřině ve špičce o 12 %, což může přetížit výrobní a přenosové soustavy.
Potenciálním řešením je nabíjení mimo špičku a využívání systému vehicle-to-grid (V2G), kdy miliony majitelů elektromobilů ve špičce prodávají energii z akumulátorů svých vozidel zpět provozovatelům do sítě. Čína se snaží využít tyto strategie k řízení poptávky po elektřině ve špičkách prostřednictvím integrace elektrických vozidel do energetické soustavy. Jedním ze způsobů, jak toho dosáhnout, je pomocí cenových signálů motivovat k nabíjení vozidel v době, kdy je poptávka po elektřině nižší.
Cílem směrnice, kterou společně vydaly čtyři orgány včetně Národní komise pro rozvoj a reformy NDRC a Národní energetické správy, je plně využít důležitou roli vozidel NEV (elektromobilů a plug in hybridů) v systému skladování energie, upevnit a rozšířit výhody rozvoje vozidel NEV a podpořit výstavbu nového energetického systému a nové energetické soustavy. Do roku 2025 bude v Číně vytvořen systém technických norem pro integraci NEV s energetickou sítí. Bude zaveden a dále optimalizován mechanismus stanovení ceny elektřiny pro nabíjení NEV v závislosti na době spotřeby v souladu s vývojovými cíli předloženými ve směrnici. Směrnice uvádí, že do roku 2030 se NEV stanou důležitou součástí systému elektrochemického skladování energie.
Směrnice nastiňuje šest hlavních úkolů, včetně posílení podpůrných cen elektřiny a tržního mechanismu a systematického posilování podpůrných schopností podniků působících v oblasti energetických sítí. NDRC vyzvala města, aby zavedla ceny za dobíjecí místa v domácnostech.
NDRC rovněž žádá průmysl, aby vyvinul akumulátory s delší životností, které by podporovaly nabíjení V2G. Současné akumulátory totiž při využití pro V2G rychle degradují, což představuje překážku pro přijetí této strategie veřejností.
O využívání elektromobilů pro stabilizaci elektrické sítě v Evropě zde.
Další články
© 2025 autoweek.cz. Veškerá práva vyhrazena | O autoweek.cz