name | autoweek.cz

Čína přebírá vedoucí roli v automobilovém průmyslu
29.09.2025 | Aktuality
Walter Wuttke, vedoucí sdružení novinářů Autoren-Union Mobilität, připravil pro web Car-Editors analýzu současné situace v automobilovém průmyslu.
Když se před několika lety na mezinárodní trhy objevily první čínské automobily, zavedení výrobci se stále mohli spokojit s úsměvem – „čínské trháky“ našly zákazníky v nejlepším případě jen na rozvíjejících se trzích a ani nejnižší ceny nedokázaly přesvědčit zákazníky na západních trzích. To mělo důsledky a v Číně se objevily společnosti zaměřené na elektromobilitu. Zpočátku si jich zbytek automobilového světa do značné míry nevšiml.
Výsledek: Z deseti nejprodávanějších elektromobilů na světě v loňském roce pocházelo sedm modelů od čínské skupiny BYD, která začínala jako výrobce baterií v roce 1995 a v roce 2003 začala s výrobou automobilů. Dnes se čínským výrobcům už nikdo nesměje.
Podle studie mnichovské strategické poradenské firmy Roland Berger (Automotive Disruption Radar) se Čína stále víc ujímá technického vedení v automobilovém průmyslu. „Čína se rychle rozvíjí a nyní dominuje všem klíčovým oblastem automobilového průmyslu – od tržního podílu elektromobilů až po nabíjecí infrastrukturu a asistenční systémy řidiče založené na umělé inteligenci. Čínští výrobci navíc vyvíjejí nová vozidla do 24 až 40 měsíců, zatímco Evropané potřebují 48 až 60 měsíců,“ vysvětluje Wolfgang Bernhart, partner ve společnosti Roland Berger.
V Číně podle studie v současné době 95 % potenciálních zákazníků plánuje jako svůj další nákup elektromobil. Studie však nezmiňuje skutečnost, že tento zájem není tak docela dobrovolný. Vláda v Pekingu a provinciích, stejně jako pojišťovny, ztěžují nákup klasického modelu se spalovacím motorem. Zatímco elektromobily lze registrovat a pojistit rychle a levně, nadšenci do konvenčních pohonných technologií musí překonávat vysoké a především nákladné překážky, aby získali registraci. Není divu, že na silnicích dominují zelené registrační značky. Mezitím se podíl elektromobilů na registracích v Číně zvýšil na 25 %, zatímco v Evropě stagnuje na 12 %. V Německu klesl podíl spotřebitelů, kteří si dokážou představit přechod na elektromobil, z 55 % v roce 2021 na dnešních 45 %.
Čínští výrobci nyní dominují domácímu trhu a podle studie se to pravděpodobně nezmění. Evropští výrobci v reakci na to stále víc hledají čínské partnery, aby si zajistili podíl na trhu.
Za Čínou se ve studii poradenské firmy Roland Berger umístily Jižní Korea, Nizozemsko, Norsko, Švédsko a Singapur. Německo se v tomto seznamu umístilo na sedmém místě a podle expertů od Roland Berger dosahuje vysoký výsledek i přes klesající prodej elektrických modelů díky „pokračující vysoké patentové aktivitě“ a rychlým schvalovacím procesům pro funkce autonomního řízení. Zároveň však klesá zájem o sdílenou mobilitu a možnosti digitálního nákupu automobilů. Zákazníci i dodavatelé jsou v těchto oblastech velmi opatrní.
Zatímco Německo si udržuje svou pozici mezi předními automobilovými národy, americký trh výrazně klesl a dosáhl pouze 14. místa. Experti Roland Berger pozorují klesající zájem o nové technologie v USA. Rostoucí izolace trhu tváří v tvář politické nejistotě a vypršení platnosti vládních dotací navíc přispívá k nejistotě zákazníků, což se v konečném důsledku promítá do klesající dynamiky inovací.
V posledních letech vedoucí globální roli převzala Čína, zejména v sektoru softwaru. Svět si toho mohl všimnout v plánech definovaných vládou před několika lety, ale zjevně to nebral vážně. Partner společnosti Roland Berger Stefan Riederle proto automobilkám doporučuje, aby s čínskými výrobci vytvářely aliance. „Bude otázkou přežití kombinovat strategické aliance, softwarové znalosti a přizpůsobení se rozdílům mezi trhy. V budoucnu budou muset automobilky fungovat se dvěma systémy: jedním pro Čínu a jedním pro zbytek světa.“
Ilustrační foto: BYD
Další články
© 2025 autoweek.cz. Veškerá práva vyhrazena | O autoweek.cz