name | autoweek.cz

Čínské automobilky udávají tempo globální transformace
09.07.2025 | Vladimír Rybecký | Aktuality
Poradenská společnost AlixPartners zveřejnila nejnovější studii „Globální automobilový výhled“ (GAO). Studie konstatuje, že čínští výrobci automobilů udávají tempo globální transformaci mobility.
Jedním z klíčových zjištění letošní studie „Globální automobilový výhled 2025“ konzultační společnosti AlixPartners je, že automobilové společnosti musí zásadně transformovat své obchodní procesy. Pouze tak si mohou být jisté, že přežijí rozsah transformace, jemuž jejich odvětví v současné době čelí. Pozitivní je, že GAO nastiňuje několik opatření, která mohou automobilové společnosti přijmout, aby se vypořádaly s hlavními výzvami budoucnosti.
Fabian Piontek, partner a výkonný ředitel divize Automotive & Industrial Practice, uvedl: „Studie poskytuje jasný přehled o odvětví poháněném pomalým růstem, tvrdohlavě vysokými náklady, neúměrně vysokými a v současnosti sotva návratnými výdaji na vývoj elektromobilů na západní polokouli a úspěchem technologické konkurence předních čínských poskytovatelů NEV (New Energy Vehicle). Dodavatelé a výrobci by měli využít poznatky, které získali o vítězích na čínském trhu, jako výchozí body pro změny na svých vlastních domácích trzích.“
Efektivnější provozní model
Podle studie konzultační firmy AlixPartners je Čína se svým „Novým operačním modelem“ v současné době hnací silou globální transformace automobilového průmyslu. Zatímco globální průmysl trpí slabým růstem, vysokými náklady a „uvízlými“ investicemi do elektromobilů na Západě, čínští výrobci nastavují nové standardy v efektivitě, inovacích a rychlosti.
Protože cenová válka v Číně pokračuje, přední čínští výrobci automobilů a dodavatelé to využívají jako základ pro mezinárodní expanzi.
Podle studie hlavní čínští výrobci stanovují nové mezinárodní standardy pokud jde o rychlost, efektivitu a inovace. To jim dává výhody oproti zavedeným západním konkurentům – například v pokročilých asistenčních systémech ADAS nebo v aplikaci umělé inteligence pro optimalizaci procesů.
Čínský „Nový provozní model“ automobilkám umožňuje uvádět vozidla na trh dvakrát rychleji s investicemi nižšími o 40 až 50 % a s výhodou o 30 % nižších nákladů, a to vše při současném rychlém růstu inteligentní výroby. Analýza zdůrazňuje, že západní výrobci automobilů a dodavatelé by se měli přizpůsobit úspěšným strategiím čínského trhu.
Dopad na automobilový průmysl
AlixPartners očekává, že čínští výrobci letos zvýší svůj podíl na trhu v Číně na 67 % a jejich podíl na evropském trhu se do roku 2030 zdvojnásobí na 10 %. Mezitím se však konkurenti od Číňanů hodně naučí.
Yichao Zhang, partner v automobilovém průmyslu pro větší Čínu ve společnosti AlixPartners, říká: „Čínský export výrobců automobilů se zpomalil kvůli clům a geopolitické nejistotě, ale export Nového provozního modelu – poháněný partnerstvími a společnými podniky – získává na obrátkách.“
AlixPartners předpokládá, že se výroba čínských automobilek v Evropě rozšíří na 800 000 vozidel. Čínští výrobci staví továrny, zatímco Evropané budou mít v roce 2030 nadbytečnou kapacitu 400 000 vozů, což povede k uzavírání závodů.
Moderní technologie jako faktor přežití
„Klíčovým požadavkem je plné pochopení a využití pokročilé mobility, včetně pokročilých asistenčních systémů pro řidiče ADAS. Náš výhled předpovídá, že globální trh s ADAS předčí trh s tradičními vozidly a očekáváme, že do roku 2030 dosáhne 50 miliard dolarů. Dalším bodem je využití systémů a procesů podporovaných umělou inteligencí ke zlepšení provozu automobilek a dodavatelů, což by mohlo zkrátit dobu vývoje a náklady na testování o 20 %,“ říká Fabian Piontek z AlixPartners.
„Západní automobilový průmysl, a to jak automobilky, tak jejich dodavatelé, musí přijmout moderní nástroje a konkurenceschopné provozní modely, aby si vytvořili agilitu pro zvládání rychle se vyvíjejících krizí,“ řekl Mark Wakefield, vedoucí globálního automobilového trhu ve společnosti AlixPartners.
Andrew Bergbaum, globální vedoucí oddělení automobilového a průmyslového průmyslu ve společnosti AlixPartners, říká: „Jedním z výsledků je, jak někdy říkám, ‚Evropa je na prodej‘ – čímž myslím všechny fúze a akvizice a příležitosti, v nichž jsou evropské automobilové společnosti komoditou. Je jasné, že by toto odvětví mělo dnes globálně přemýšlet o krocích, o kterých možná nikdy předtím neuvažovalo.“
Klíčová zjištění Global Automotive Outlook
- Globální prodej osobních automobilů v roce 2025 vzroste pouze o 1 %, přičemž růst v Číně a dalších asijských zemích vykompenzuje poklesy v Evropě a USA.
- Evropský automobilový trh roste poháněn čínskými výrobci.
- Prodej v Číně v roce 2025 vzroste pouze o 3 %, což pravděpodobně podnítí silnější čínské automobilky a dodavatele k další expanzi do zahraničí.
- V roce 2025 evropský automobilový průmysl vyrobí 16,9 milionu vozů. V roce 2030 se toto číslo podle prognózy AlixPartners zvýší na 17,6 milionu. Zatímco podíl evropských výrobců v jejich domovském regionu klesá, podíl čínských výrobců roste. Čínští výrobci staví továrny, zatímco Evropané mají nadbytečnou kapacitu.
- Společnost AlixPartners předpovídá, že elektromobily všech typů, včetně BEV (elektromobilů na akumulátory) a EREV (elektromobilů se spalovacím motorem a generátorem pro prodloužený dojezd), budou do roku 2030 tvořit 30 % globálního trhu.
- EREV jsou v Číně již nyní velmi důležité s 8% podílem na trhu v roce 2025 (16 % PHEV, 30 % BEV). Jejich podíl na trhu vzroste do roku 2030 na 13 % (14 % PHEV, 50 % BEV). V Evropě zůstanou EREV ve střednědobém horizontu okrajovým jevem a do roku 2030 dosáhnou nanejvýš 3% podíl na trhu (BEV 43 %, PHEV 6 % v roce 2030).
- Účastníci průzkumu považují Čínu jako technologicky daleko před americkými a evropskými výrobci. Čínské automobilky dosahují průměrné marže 12,9 %, což je řadí daleko před mezinárodní konkurenty a výrobce.
- Evropský průmysl čelí výprodeji. Americké a čínské společnosti nakupují v Evropě výrazně víc než naopak.
Ilustrační foto: Okan Altan (AutoBest)
Další články
© 2025 autoweek.cz. Veškerá práva vyhrazena | O autoweek.cz