name | autoweek.cz

Čínské automobilky v květnu zdvojnásobily svůj podíl na evropském trhu

Čínské automobilky v květnu zdvojnásobily svůj podíl na evropském trhu

25.06.2025 | Statistiky

Evropský trh s automobily v květnu zaznamenal mírný růst o 2,5 %, ale čínské značky automobilů zvýšily objem prodeje o 111 %. Renault Clio opět vede měsíční žebříček modelů.

Evropský trh s novými automobily zaznamenal v květnu meziroční nárůst registrací o 2,5 %. Uvádějí to data společnosti JATO Dynamics pro 28 evropských trhů. V květnu 2025 bylo registrováno celkem 1 107 517 nových vozidel, čímž se počet prodaných vozů od začátku roku zvýšil na 5 535 831 kusů. To představuje nárůst o 0,7 % ve srovnání se stejným obdobím roku 2024.

 

Růst pohánějí čínské značky

Skupiny Volkswagen, Renault a BMW si minulý měsíc vedly dobře s nárůstem objemu o 3,3 %, 4,6 % a 6,3 %. Hlavním zdrojem růstu v květnu však byly čínské značky. Podle údajů společnosti JATO Dynamics bylo v květnu zaregistrováno 65 808 vozů čínských výrobců, což představuje 5,9 % z celkového prodeje v regionu. To znamená, že čínské automobilky více než zdvojnásobily svůj podíl na trhu oproti 2,9 % zaznamenaným ve stejném měsíci roku 2024.

 

„Navzdory zavedení cel EU na čínská elektromobily, čínské automobilky nadále vykazují silný růst v celé Evropě. Jejich dynamika je částečně způsobena jejich rozhodnutím prosazovat v regionu alternativní pohonné jednotky, jako jsou plug-in hybridy a plně hybridní vozy,“ poznamenal globální analytik společnosti JATO Dynamics Felipe Munoz.

 

MG zaregistrovalo v květnu 29 400 vozidel, což představuje meziroční nárůst o 30 %, a v počtu registrací od začátku roku tak překonalo Fiat se 133 400 kusy ve srovnání se 125 300 u Fiatu. BYD mezitím zaznamenalo meziroční nárůst registrací o 397 %. Navzdory tomuto prudkému růstu zaostalo v květnu za Teslou o 40 vozů poté, co v dubnu poprvé předstihlo americkou značku.

 

Jaecoo předstihuje Hondu a Omoda předstihuje Mitsubishi

Dalším silným prodejcem byla v květnu Škoda, která obsadila druhé místo v žebříčku značek, zatímco Dacia zaznamenala výrazný nárůst objemu prodeje. Cupra předstihla Seat v žebříčku značek od začátku roku a zaznamenala nárůst registrací o 30 %.

 

Jaecoo předstihlo Hondu se 7449 registracemi, zatímco Omoda zaznamenala 4213 registrací, čímž předstihla Mitsubishi. Leapmotor zaznamenal 1723 prodaných vozů, ale nedokázal překonat svou sesterskou značku ze Stellantisu DS. Čínská automobilka ale předstihla Lancii, která zaznamenala meziroční pokles o 80 %. Tuto značku překonalo i Ebro – oživená španělská značka, která vyrábí vozidla čínské společnosti Chery.

 

Maserati zaznamenalo pokles o 40 %, zatímco registrace vozů Lotus a Abarth klesly o 48 %, respektive 78 %. Ineos překonal Jaguar, který prodal pouze 86 kusů.

 

Renault Clio opět vede

Renault Clio v květnu vedl žebříček modelů s nárůstem objemu o 12 %. Navzdory 10% poklesu prodeje si Dacia Sandero upevnila druhé místo v žebříčku podle modelů a nadále vede i v celoročním žebříčku. Volkswagen Tiguan a Dacia Duster si v květnu také vedly dobře, zatímco Volkswagen Golf a Volkswagen T-Roc zaznamenaly pokles o 18 % resp. 10 %.

 

Mezi další silné vozy v květnu patřilo MG ZS jako 15. nejregistrovanější vůz spolu s BMW X1, Seatem/Cuprou Leon, Peugeotem 3008, Škodou Kodiaq, Jeepem Avenger, MG 3 a Mini Cooperem. Mezi novějšími účastníky trhu vedla Škoda Elroq s 9200 registrovanými vozy v květnu a 24 100 od začátku roku. Následovalo Jaecoo 7 se 7449 prodanými vozy, BYD Seal U se 7100 a Renault Symbioz s 6743 prodanými vozy. Cupra Terramar zaznamenala 5445 prodaných vozů, Audi Q6 5007 a Volkswagen Tayron 4793.

 

Grafy JATO Dynamics