name | autoweek.cz

Čínský boj o Afriku

Čínský boj o Afriku

01.07.2025 | Aktuality

Aktuality agentury Reuters z automobilového průmyslu od Nicka Careyho, evropského automobilového korespondenta z Londýna. Dnes o čínských autech pro Afriku, že Nissan žádá dodavatele o hotovost a o pomalém řešení problému vzácných nerostů.

Občas se v automobilovém článku objeví číslo, které upoutá vaši pozornost. Vezměte si například informaci o zahájení příjmu objednávek na nové elektrické SUV YU7 od Xiaomi. Během prvních 18 hodin po zahájení prodeje tohoto elektromobilu v Číně Xiaomi uvedlo, že obdrželo 240 000 pevných objednávek na YU7. Jen pro kontext - od začátku roku do konce května Tesla v Číně prodala celkem 201 926 vozů. To je pět měsíců prodeje oproti méně než jednomu dni objednávek.

 

YU7 je označován za hlavního vyzyvatele pro Teslu Model Y. Je levnější než Model Y a analytici varují, že by to pro Teslu mohl znamenat problém. Tesla nyní možná doufá, že ne všech 240 000 objednávek YU7 je legitimních.

 

Čínští výrobci automobilů se hrnou do Afriky

Čínští výrobci automobilů, kteří čelí clům v Evropě a jsou prakticky vyloučení z amerického trhu, v rámci globálního úsilí o nové trhy spěchají s prodejem elektromobilů a hybridů v Africe. Jak uvádí agentura Reuters, ačkoli v Africe žije víc než miliarda lidí, nízké příjmy a vysoká dovozní cla dlouhodobě brzdí snahu výrobců prodávat tam víc aut.

 

Nespolehlivá dostupnost energie a nedostatek nabíjecí infrastruktury v Africe brzdí rozšíření elektromobilů, ale čínští výrobci automobilů, včetně BYD, Chery a Great Wall Motor, doufají, že s nízkými cenami uspějí tam, kde ostatní selhali.

 

Jihoafrická republika je jejich odrazovým můstkem pro celokontinentální strategii, která se podle vedoucích pracovníků automobilového průmyslu bude víc opírat o plug-in hybridy, aby oslovila spotřebitele, kteří jsou vůči elektromobilům opatrní.

 

Téměř polovina ze 14 čínských automobilových značek, které v současné době působí v Jižní Africe, byla uvedena na trh teprve v loňském roce. Další, jako DongFeng, Leapmotor, Dayun a Changan, by měly na trh brzy vstoupit. Některé z nich, jako například Chery, druhá největší čínská automobilka v Jižní Africe, zvažují partnerství nebo výstavbu továren na výrobu automobilů pro jihoafrický trh a pro export do zbytku kontinentu a případně i do Evropy.

 

Nissan žádá dodavatele o půjčku

Ve snaze zajistit si financování v krizi požádal Nissan některé dodavatele, aby mu umožnili odložit platby a uvolnili tak krátkodobé finanční prostředky. Vyplývá to z několika e-mailů a firemních dokumentů, do nichž nahlédla agentura Reuters. Jak Reuters informuje, Nissan požádal některé dodavatele ve Velké Británii a Evropské unii o akceptování odložení plateb.

 

Tento krok, který je v podstatě žádostí dodavatelů o půjčku, by Nissanu umožnil mít na konci prvního čtvrtletí finančního roku od dubna do června k dispozici víc hotovosti. Žádosti následují po podobných z konce minulého fiskálního roku v březnu.

 

Nissan, sužovaný klesajícím prodejem a zatížený stárnoucí modelovou řadou, vykázal čistou roční ztrátu ve výši 4,5 miliardy dolarů a pro letošek odmítl zveřejnit prognózu hospodářských výsledků.

 

Zlepšení v oblasti vzácných nerostů

Hrozba hromadných odstávek v automobilovém průmyslu začala slábnout jakmile začaly proudit dodávky čínských magnetů ze vzácných nerostů, ale automobilky a dodavatelé tvrdí, že výrobní plány stále čelí nejistotě a pokračujícímu riziku nedostatku.

 

Jak informuje agentura Reuters, evropští dodavatelé obdrželi dostatek čínských vývozních licencí, aby se vyhnuli rozsáhlým narušením provozu předpovídaným začátkem června, ale stovky dalších povolení stále čekají na vyřízení.

 

Podle evropské asociace dodavatelů CLEPA se tempo vydávání zrychluje a vzrostlo z 25 % na 60 %, ale případy, kdy koncoví uživatelé sídlí ve Spojených státech nebo kdy se produkty pohybují přes třetí země, jako je Indie, trvají déle nebo nejsou upřednostňovány.

 

Před dvěma týdny automobilový průmysl zachvátila panika kvůli nedostatku magnetů ze vzácných zemin, které jsou nezbytné pro širokou škálu komponent. Automobilky bez nich prostě nemohou vyrábět auta. Jak tvrdí manažer předního amerického dodavatele automobilového průmyslu a zdroj se znalostí dodavatelského řetězce u velké evropské automobilky, schvalování licencí v Číně se zrychlilo a nyní hrozí menší riziko náhlého zastavení.

 

Elon šťouchá do medvěda

Po několika klidných týdnech bez sporu s nejmocnějším mužem světa se Elon Musk vrátil k boji. O víkendu zaútočil na nejnovější verzi daňového a výdajového zákona amerického prezidenta Donalda Trumpa a označil ho za „naprosto šílený a destruktivní“. V pondělí zašel ještě o krok dál a pohrozil, že podpoří vyzyvatele v primárkách všech republikánů, kteří pro něj budou hlasovat.

 

Generální ředitel Tesly se měsíc dokázal držet od svého posledního sporu s Trumpem, který vedl k Muskově omluvě. Také tento spor se týkal Trumpova daňového a výdajového zákona. Minule Trump spor ukončil když pohrozil, že Muskovi omezí vládní dotace a smlouvy. Trump se nyní vrátil ke stejné taktice a naznačil, že by se vládní oddělení pro efektivitu, které dříve vedl Musk, mělo podívat na dotace, které dostává Tesla.

 

Vsadíte si na to, jak toto kolo sporů skončí?

 

Rychlá kola

Čínská automobilka číslo 1 BYD v posledních měsících zpomalila tempo výroby a expanze snížením směn v některých továrnách v Číně a odložením plánů na přidání nových výrobních linek. Uvedly to zdroje agentuře Reuters.

 

Hlavní obchodní skupina v USA, zastupující General Motors, Toyotu a další automobilky, ostře kritizovala americký Národní úřad pro bezpečnost silničního provozu NHTSA s tím, že regulátor automobilové bezpečnosti brzdí pokrok a nesnaží se modernizovat.

 

Výrobce elektromobilů VinFast zahájil produkci ve své druhé továrně ve Vietnamu aby zvýšil dodávky cenově dostupných městských mini, protože jeho plány globální expanze se potýkají se zpožděním.

 

Společnost Stellantis zahájila revizi svého dlouhodobého strategického plánu. Řekl to zaměstnancům nový generální ředitel Antonio Filosa poté, co minulý týden převzal nejvyšší pozici ve čtvrté největší automobilce na světě.

 

Společnost General Motors přesvědčila federální odvolací soud, aby zrušil hromadnou žalobu, která se snažila automobilku obvinit z odpovědnosti za vědomý prodej 800 000 osobních, nákladních a SUV s vadnými převodovkami.

 

Tesla nedokázala přesvědčit federálního soudce aby ukončil soudní spor týkající se smrti ženy, která byla sražena poté, co Model S vybavený autopilotem sjel ze silnice v Key Largo na Floridě, a tím vydláždila cestu k možnému soudnímu řízení.

 

Foto: Xiaomi, Chery South Africa, Nissan, whitehouse.gov