name | autoweek.cz
Čínský export „polykačů benzinu“
03.12.2025 | Aktuality
Aktuality z automobilového průmyslu agentury Reuters od evropského korespondenta Nicka Careyho z Londýna. Dnes: Čína exportuje svůj problém s kapacitou továren, další špatné zprávy pro Teslu v Evropě a britská daň z elektromobilů.
Evropská komise se chystá vydat aktualizované cíle pro emise uhlíku včetně stávajícího zákazu vozidel na fosilní paliva do roku 2035, který automobilový průmysl na kontinentu označil za neproveditelný. S blížícím se termínem aktualizace se objem argumentů na obou stranách neustále zvyšuje.
Německý kancléř Friedrich Merz napsal Komisi a zopakoval výzvy vedoucích pracovníků automobilového průmyslu, že plug-in hybridy a vozidla s prodlužovačem dojezdu by měly hrát roli v zelené transformaci spolu s biopalivy. Merze povzbudil nový generální ředitel společnosti Stellantis Antonio Filosa. Předseda Stellantisu John Elkann také varoval, že odvětví čelí „nezvratnému poklesu pokud EU nezmírní své cíle“.
Mezitím evropská klimatická skupina T&E vydala zprávu, v níž vyzývá Komisi, aby odolala tlaku průmyslu na biopaliva, a uvedla, že jsou nedostatková a nejsou skutečně uhlíkově neutrální.
Komise nyní musí přijít s řešením, které poskytne nějakou formu kompromisu, aby uklidnila Němce a zároveň se vyhnula obtěžování kohokoli, kdo již značně investoval do nabíjecí infrastruktury a dalších technologií souvisejících s elektromobily. Žádný tlak…
Čínská globální horečka kolem benzinu
Čínský automobilový průmysl se stal nejznámějším díky šikovným elektromobilům, které srazily prodej zahraničních automobilek, jež dříve dominovaly největšímu automobilovému trhu na světě. Cla platná v Evropské unii a Spojených státech jsou z velké části zaměřena na elektromobily.
Pokles podílu tradičních automobilek na čínském trhu však zasáhl i jejich místní partnery ve společných podnicích, což čínskému automobilovému průmyslu zanechalo nevyužitou tovární kapacitu na výrobu až 20 milionů vozů se spalovacími motory ročně.
Čínští státní výrobci automobilů se proto připojili k expanzi mimo Čínu na rozvíjející se trhy a vyrábějí za tímto účelem obrovské množství „polykačů benzinu“.
Automobily na fosilní paliva dávají větší smysl než elektromobily na trzích, jako jsou Jihoafrická republika, Chile nebo dokonce Polsko, kde je nabíjecí infrastruktura v plenkách a pomáhá udržovat čínské automobilky v plném provozu.
Rozvíjející se trhy jsou také férovou hrou. Po desetiletí měly globální automobilky tendenci prodávat na rozvíjejících se trzích auta s nižším standardem. Nyní je však Číňané zaplavují vozy vybavenými nejnovějším softwarem a bezpečnostními prvky za srovnatelné ceny.
Očekává se, že globální podíl čínských automobilek na globálním trhu dosáhne do roku 2030 30 %, což, jak jeden expert řekl agentuře Reuters, půjde na úkor všech ostatních.
Problém Tesly v Evropě
Je každým měsícem těžší předstírat, že Tesla nemá evropský problém. Na začátku tohoto roku někteří tvrdili, že problémy amerického výrobce elektromobilů jsou způsobeny tím, že generální ředitel Elon Musk se dvořil krajně pravicovým politickým stranám. Jeho politika skutečně v některých částech Evropy vyvolala protesty.
Realita je ale taková, že skutečný problém Tesly stále spočívá v nedostatku nových, lesklých produktů na trhu, který se jimi plní. Vezměte si například Británii, kde je na trhu přes 150 elektrických modelů a příští rok jich bude 50 dalších, z nichž žádný není Tesla.
Tento týden jsme byli svědky dalších špatných prodejních výsledků Tesly v listopadu na několika evropských trzích.
V reportáži agentury Reuters vynikl jeden kousek od společnosti Escalent. Studie této firmy, zabývající se analýzou dat a poradenstvím, ukázala, že 38 % respondentů průzkumu na pěti největších evropských automobilových trzích má pocit, že novost značky Tesla vyprchala a zaostává za konkurencí v designu, kvalitě a emocionální přitažlivosti.
To znamená, že pokud má Tesla zájem o růst prodeje, potřebuje něco opravdu nového, aby se dostala před konkurenci. Tesla potřebuje mnohem víc než jen Model Y.
Zdanění elektromobilů ve Velké Británii
V rámci nového britského rozpočtu se britská vláda rozhodla, že od dubna 2028 budou muset majitelé elektromobilů platit novou daň stanovenou na 3 pence za míli pro elektromobily (asi 0,5 Kč/1 km) a 1,5 pence za míli pro plug-in hybridy, splatnou ročně.
Toto je problém, kterému bude muset čelit každá vláda závislá na daňových příjmech z fosilních paliv, protože stále více lidí přechází na elektromobily a tyto příjmy se musí nějak nahradit. Je tedy pochopitelné, že britská vláda chce tento schodek doplnit.
Jak však poukázali mnozí odpůrci nové daně, britská vláda se zároveň snaží přesvědčit kupující automobilů, aby přešli na elektromobily. Přidání nové daně sotva skeptiky povzbudí k nákupu elektromobilu, což přechod o to více ztíží.
GWM plánuje evropský závod
Čínská společnost Great Wall Motor plánuje do roku 2029 ve svém prvním evropském automobilovém závodě vyrábět 300 000 vozidel ročně a již nyní hledá lokality pro továrnu. Řekl to prezident GWM International Parker Shi kolegům z agentury Reuters.
Jak Shi řekl agentuře Reuters v sídle společnosti v Baodingu v severočínské provincii Che-pej týmy GWM zvažují lokality mimo jiné ve Španělsku a Maďarsku.
Čínská automobilka si v Evropě se svými elektromobily nevede dobře. Její prodej loni podle společnosti JATO Dynamics klesl o 41 % na 3706 vozidel. Ve snaze oživit evropský prodej, bude GWM ve své nové továrně vyrábět všechny typy vozidel – od plně elektrických až po tradiční modely se spalovacími motory.
Rychlá kola
Globální produkce Toyoty v říjnu vzrostla pátý měsíc po sobě, a to díky silné poptávce po hybridních vozidlech v USA, která kompenzovala slabší prodej v Japonsku a Číně.
Japonská odborová skupina, zastupující hlavní výrobce, bude usilovat o zvýšení základní měsíční mzdy o nejméně 12 000 jenů (1600 Kč) pro rok 2026, což je stejný cíl jako letos.
Čínská společnost CATL zaškolí až 4000 pracovníků pro provozování největší španělské továrny na akumulátory. Uvedli to manažeři na slavnostním zahájení výstavby společného podniku se společností Stellantis.
Indická společnost Mahindra uvedla na trh sedmimístné elektrické SUV s vyvolávací cenou kolem 2 milionů rupií (466 000 Kč), protože usiluje o větší podíl v segmentu, kterému dominuje konkurenční společnost Tata.
Produkce automobilů ve Velké Británii v říjnu klesla o 23,8 %, protože sektor nadále pociťoval dopad bezprecedentního kybernetického útoku na Jaguar Land Rover, největšího výrobce automobilů v zemi.
Foto: Newspress
Největší ruský výrobce automobilů AvtoVAZ plánuje po třech měsících zkrácené pracovní doby od 1. ledna obnovit plný pětidenní pracovní týden, protože se zlepšují jeho vyhlídky na odbyt.
Další články
© 2025 autoweek.cz. Veškerá práva vyhrazena | O autoweek.cz
