name | autoweek.cz

Čínský majitel přidá k London Taxi i dodávky

Čínský majitel přidá k London Taxi i dodávky

02.01.2020 | Vladimír Rybecký | Doprava

Černá taxi společnosti London Taxi slouží v Londýně už více než 70 let. Před pěti lety jejich výrobce přešel do majetku holdingu Geely. S novým majitelem a pod novým jménem LEVC přešla londýnská taxi na elektrický pohon. Nyní se firma připravuje na vstup mezi výrobce užitkových vozidel.
Od roku 2014 čínský holding Geely investoval do společnosti London Electric Vehicle (LEVC, dříve London Taxi) více než půl miliardy liber. Ta díky tomu vybudovala zcela nový moderní výrobní závod v Ansty nedaleko Coventry. Zde se vyrábějí originální taxíky TX Taxi s elektrickým pohonem, těžící z více než 70 let zkušeností výroby jedinečných vozidel pro dopravu osob ve městech. Tato vozidla si uchovala veškeré tradiční přednosti klasických londýnských taxi a k tomu přidávají pohon, který reaguje na požadavky po ekologické, tedy elektrifikované, dopravě v centrech měst. Od zahájení výroby v lednu 2018 už bylo dodáno 2500 těchto elektřinou poháněných taxi.
 
TX Taxi využívá princip plně elektrického pohonu s prodluženým dojezdem e-City, kde malý spalovací motor není spojen s pohonem vozidla, ale v roli prodlužovače dojezdu (Range Extender) pouze v případě potřeby pohání generátor elektrické energie.
 
Společnost LEVC sice na autosalonu IAA 2019 ve Frankfurtu neměla vlastní expozici, ale v rámci nesmírně zajímavé přehlídky New Mobility World na stánku britského ministerstva zahraničního obchodu vystavila svůj elektrický TX Shuttle pro kyvadlovou dopravu. Toto vozidlo má stejný základ jako elektrické TX Taxi, ale nabízí cestujícím pohodlnou a luxusní kabinu pro šest cestujících, dobíjecí místa pro mobilní telefony a notebooky, vestavěnou wi-fi a panoramatickou střechu. Zákazníci mají možnost specifikovat vozidlo podle svých potřeb pro konkrétní obchodní použití. Díky tomu může být TX Shuttle ideální jak pro veřejnou dopravu, tak i jako taxi nebo různé speciální služby.
 
V době autosalonu IAA se v centru Frankfurtu uskutečnila také exkluzivní předváděcí akce, kde nám společnost LEVC předvedla rovněž zcela nové lehké užitkové vozidlo LCV navržené pro evropské trhy. Také tato městská dodávka na už osvědčeném základě převzatém z elektrického taxíku TX Taxi. Kolem 60 % komponent bude pro obě vozidla shodných, nicméně LCV bude podstatně levnější. Využívá tedy nejen stejnou platformu jako TX Taxi, ale také osvědčenou technologii elektrického pohonu s prodlouženým dojezdem e-City. Díky tomu má dojezd více než 120 km na čistě elektrický pohon jen s využitím akumulátorů a celkový dojezd 607 km. Tím poskytne evropským operátorům a řidičům obrovskou flexibilitu.
 
S cílem zaměřit se na ty provozovatele, kteří denně najezdí kolem 160 km, LEVC LCV nabídne možnost distribuce až ke dveřím, tedy nejen pro poslední míli. Přitom nemusejí mít obavu, že by byli omezeni krátkým dojezdem. Režim prodlouženého dojezdu umožní bezproblémové spojení mezi předměstskými sklady s centry měst, kde mohou po přepnutí do režimu elektrického pohonu vjíždět i do zón s nulovými emisemi a těžit ze zvýhodnění určených pro elektromobily. Přitom bude mít, stejně jako kultovní černé taxíky, bezkonkurenční průměr zatáčení.
 
Segment městských středně velkých jednotunových dodávkových automobilů v Evropě představuje 600 000 vozidel dodávaných ročně, přičemž takřka všechny používají vznětové motory.
 
Technické podrobnosti o LEVC LCV budou zveřejněny až před jeho oficiálním uvedením na trh ve třetím čtvrtletí roku 2020. Společnost LEVC novou dodávku testuje podle nejvyšších standardů trvanlivosti na světě a přizpůsobila pro ni i svůj 1,5 milionu km dlouhý test TaxiDur.
 
Od roku 2022 bude továrna Ansty ročně vyrábět 20 000 vozidel. Kromě tradičních TX Taxi to budou i TX Shuttle LEVC LCV. Právě Van LCV a TX Shuttle se mají stát klíčovými produkty v plánu LEVC zajistit si rychlý růst prodeje v Evropě. LEVC očekává, že do roku 2022 bude 70 % vozidel vyrobených v Ansty směřovat na export, zatímco zbývajících 30 % bude určeno pro britské zákazníky. V současné době zůstává 90 % produkce na britských ostrovech. Zásadním prvkem této vývozní strategie je zřízení středoevropské prodejní kanceláře ve Frankfurtu a silná podpora ze strany prodejní sítě automobilky Volvo Cars, která je rovněž v majetku čínské společnosti Geely. Spolu s tím bude vybudována i potřebná finanční a pojišťovací infrastruktura. LEVC již má obchodní partnery v Norsku, Švédsku, Hongkongu a Malajsii. V jednání jsou další v Německu, Dánsku a Francii.