name | autoweek.cz

Čínský superrychlý pruh
09.07.2025 | Aktuality
Aktuality agentury Reuters z automobilového průmyslu od evropského dopisovatele o autech Nicka Careyho z Londýna. Dnes o rychlosti vývoje v Číně, čínském tlaku na autonomní auta a rozloučení s americkými daňovými úlevami pro elektromobily.
Slib Elona Muska, že se bude více zaměřovat na Teslu a méně na politiku, se o víkendu rozpadl, když oznámil vznik Americké strany, která bude v amerických volbách soupeřit s republikány i demokraty. Není třeba dodávat, že investoři tuto nejnovější kapitolu sporu mezi Muskem a jeho bývalým politickým nejlepším přítelem, americkým presidentem Donaldem Trumpem, nenáviděli.
Za prvé, americká politická infrastruktura je navržena pouze pro dvě strany. A zatímco obrovské částky od nejbohatšího muže světa by mohly Americkou stranu podpořit, nezávislá kandidatura Rosse Perota na prezidenta v roce 1992 ukázala limity toho, čeho mohou bohatí muži dosáhnout.
Investoři mezitím chtějí, aby se Musk místo toho zabýval pokračujícím poklesem prodeje Tesly. Pokud se jim podaří dosáhnout svého, Americká strana brzy zmizí.
Čínské automobilky stvořené pro rychlost
V Evropě a Spojených státech se velká pozornost věnuje dotacím, které čínští výrobci automobilů obdrželi od čínské vlády. Evropská unie uvalila cla na elektromobily vyrobené v Číně, protože tvrdí, že dotace jim poskytují nespravedlivou výhodu.
Jak však agentura Reuters zjistila prostřednictvím hloubkové reportáže, tradiční globální výrobci automobilů se více obávají rychlosti, s jakou čínští výrobci automobilů vyvíjejí nová auta – za pouhých 18 měsíců. Tradiční výrobci automobilů v podstatě vyvíjejí auta po celá desetiletí stejným způsobem s dlouhými procesy a s velkým množstvím prototypů, protože - no, takhle se to prostě dělá.
Čínské automobilky nejsou spoutané zastaralými procesy. Přijaly digitální simulaci, podpořenou rychlým rozhodováním a dlouhou pracovní dobou čínských vývojářů. Tradiční giganti jako Volkswagen a Stellantis se nyní snaží být více jako Číňané.
Toto úsilí o zkrácení doby vývoje je stále naléhavější s ohledem na to, když se podíváte jak rychle čínští výrobci automobilů rostou. Vezměte si například britský trh, kde se jen v posledním týdnu objevily zprávy, že značky Geely a Chery a také značka Deepal společnosti Changan se připravují na prodej. Minulý týden jsem si na testovací jízdě pořádané společností Octopus Electric Vehicles vyzkoušel několik čínských elektromobilů – včetně elektrického SUV Deepal S07 od společnosti Changan – a všechny byly skvělé, s plynulou jízdou a solidní technikou. Tradiční automobilky mají před sebou pořádný boj.
Čína posouvá hranice autonomního řízení
Čínská vláda již léta tlačí na své automobilky, aby byly v popředí přechodu na elektromobily. Nyní na ně naléhá, aby šly příkladem v zavádění více funkcí autonomního řízení.
Na rozdíl od amerického trhu, kde si automobilky stěžují na nedostatek vládní podpory při zavádění předpisů pro autonomní vozidla, čínská vláda usiluje o přísnější regulaci funkcí asistence řidiče a zároveň navrhuje pravidla, která umožní aby se automobily řídily za určitých podmínek samy.
Čínští výrobci automobilů reagují na vládní tlak a řada z nich se přihlásila k testování aby ověřila svou technologii. Čínští spotřebitelé přijali funkce asistence řidiče mnohem rychleji než Američané nebo Evropané, takže funkce autonomního řízení budou klíčové v dalším velkém boji o podíl na trhu.
Daňové úlevy na elektromobily skončí
Je to oficiální, je to konec řady daňových úlev na elektromobily v USA. Trumpova rozsáhlá daňová legislativa schválená Kongresem znamená, že 30. září skončí platnost daňových úlev ve výši 7500 dolarů (160 000 Kč) na nové elektromobily a 4000 dolarů (84 000 Kč) na ojeté elektromobily.
Návrh zákona také ruší sankce za nesplnění emisních cílů USA, což automobilkám usnadní výrobu vozů se spalovacími motory. Studie Harvardské univerzity z března předpověděla, že ukončení daňových úlev by do roku 2030 snížilo penetraci elektromobilů o 6 % a zároveň by americká vláda ušetřila 169 miliard dolarů na daňových úlevách za deset let. Je to zajímavý okamžik pro detroitské automobilky, které mohou i nadále tisknout proudy peněz z výroby vysoce ziskových pick-upů. Ale ve světě, kde jsou elektromobily vnímány jako budoucnost, je velkou otázkou, jak budou tyto automobilky dlouhodobě konkurovat mimo americký trh.
Xiaomi jde za hranice Číny?
Je to jen něco málo přes rok, co čínský výrobce chytrých telefonů Xiaomi uvedl na trh svůj první elektromobil SU7, po kterém brzy následovalo jeho SUV YU7. Generální ředitel Lei Jun však říká, že Xiaomi bude prodej aut mimo Čínu zvažovat až od roku 2027, protože se snaží udržet krok s domácí poptávkou po těchto elektromobilech.
Společnost vyvolala novou vlnu stížností poté, co zákazníkům sdělila, že na svůj nový YU7 budou muset čekat víc než rok. Společnost se potýká s negativní reakcí spotřebitelů od smrtelné nehody SU7 v březnu. Čelí také stížnostem na nejasnosti ohledně dodacích lhůt vozidel a volitelných funkcí.
Xiaomi obdržela 240 000 objednávek na SUV YU7 během prvních 18 hodin po zahájení prodeje, ale k okamžitému dodání jich byla k dispozici jen hrstka. Potřeba Xiaomi rozšiřovat se, aby uspokojila poptávku, dává potenciálním konkurentům v zahraničí prostor pro uvedení vlastních modelů.
Rychlá kola
Čínská společnost BYD začne montovat elektromobily ve své nové továrně v Brazílii již tento měsíc. Sníží tak dovoz, protože na největším zahraničním trhu automobilky začínají růst cla.
Fiat plánuje ročně vyrobit přes 100 000 kusů svého nového levného hybridního malého vozu Fiat 500. Mateřská společnost Stellantis spoléhá na oživení klesající produkce v Itálii.
Polestar bude své SUV Polestar 7 vyrábět v továrně Volvo Cars na Slovensku, protože výrobce elektromobilů přesouvá více výroby z Číny a snaží se snížit svou expozici vůči vysokým evropským a americkým clům. Mezitím společnost Volvo Cars odložila zahájení velkovýroby ve stejném slovenském závodě z roku 2026 na začátek roku 2027, aby optimalizovala časový harmonogram uvedení produktů na trh.
Americký výrobce elektromobilů Rivian oznámil prudký pokles dodávek ve druhém čtvrtletí, protože poptávka po jeho vozidlech utrpěla negativním dopadem v důsledku silné konkurence a ekonomické nejistoty způsobené cly.
Americký výrobce elektromobilů Lucid oznámil 38% nárůst dodávek ve druhém čtvrtletí, ale kvůli ekonomické nejistotě nenaplnil očekávání Wall Street.
Foto: Newspress
Další články
© 2025 autoweek.cz. Veškerá práva vyhrazena | O autoweek.cz