name | autoweek.cz

Citroën Ami přiváží revoluci v individuální mobilitě

Citroën Ami přiváží revoluci v individuální mobilitě

29.02.2020 | Vladimír Rybecký | Trendy

Před rokem Citroën na autosalonu v Ženevě předvedl koncept elektrického minivozítka Ami One. Nyní nám v Paříži předvedl jeho sériovou podobu o níž zdůrazňuje, že se nejedná o automobil, ale objekt umožňující mobilitu pro všechny, určený především pro novou skupinu nejmladších zákazníků.
Do nového chaotického světa, v němž je stále více zakazován provoz automobilů ve městech a pro mladší generaci se stává klíčovým problémem ochrana klimatu, přichází Citroën se zcela novým konceptem městské mobility. Elektrifikace přichází za příliš vysokou cenu, takže pro většinu zákazníků není řešením. Náhrada aut elektroskútry a elektrokoly totiž vede k anarchii a výraznému zhoršování bezpečnosti. Spolu s tím přichází nový ekonomický přístup, kdy se stále zajímavějším pro mnohé stává věci nikoliv vlastnit ale sdílet. Odpovědí na tyto trendy je Ami. S tím chce Citroën znovu oslovit ty skupiny, které se od individuální mobility zcela odvracejí.
 
Ne auto, ale pohybující se objekt
U Ami je skutečně všechno jinak - k jeho řízení není potřeba řidičský průkaz na auto (ve Francii dokonce vůbec žádný řidičský průkaz), má elektrický pohon, ale nevyžaduje žádnou infrastrukturu a lze jej koupit stoprocentně on-line, i když ještě výhodnější je si jej jen pronajímat.
 
„Největší problém pro Ami budou tradiční motorističtí novináři, protože ti jej budou srovnávat s automobily. Jenže Ami není auto ani jeho náhražka. Je alternativou k elektrokolům, elektroskútrům a elektrokoloběžkám za srovnatelnou cenu, ale poskytující mnohem větší míru pohodlí a bezpečí, protože má čtyři kola a řidič i spolujezdec jsou zde lépe chráněni. Je to dopravní prostředek plně odpovídající zákonným normám pro čtyřkolová vozidla, takže má limitovanou největší rychlost omezenou na 45 km/h,“ řekl nám o Ami šéf marketingu a komunikace Citroënu Arnaud Belloni.
 
U Citroënu věří, že Ami je přesně tím dopravním prostředkem, který vystihuje potřeby dnešní mládeže odvracející se od automobilů a nepořizující si ani řidičský průkaz (ten ve Francii přijde na neuvěřitelných 1800 eur, tedy 45 000 korun!). S Ami je totiž ve Francii nebo Itálii možné jezdit bez řidičského průkazu od 14 let, v jiných zemích postačuje řidičský průkaz na malé motocykly a věkový limit je 16 let.
 
Stačí normální zásuvka
Dvoumístné vozítko Ami je krátké jen 241 cm a pro zúžení na 139 cm má sedadlo spolujezdce posunuté poněkud dozadu. Je nesmírně agilní, obratné v městském provozu a vyžaduje jen minimální prostor pro zaparkování. V interiéru je jen základní přístrojový panel. Místo komunikačních systémů, navigace nebo rádia je zde držák na mobilní telefon a zabudované reproduktory.
 
Vozítko je vybavené z plně recyklovaných platů. Byl pro něj vyvinutý speciální odstín moderní šedomodré barvy Ami blue, který není ani příliš ženský ani moc mužský. Pro možnosti individualizace bude připravena sada různobarevných doplňků pro exteriér i interiér, které lze objednat spolu s vozítkem. Jejich připevnění rychloupínači navíc umožňuje jejich obměňování.
 
Dobíjení je velmi prosté a nevyžaduje žádnou speciální infrastrukturu - stačí zpoza dveří vytáhnout klasický kabel jako u vysavače a zapojit jej do jakékoliv zásuvky na 220 V. Za tři hodiny je plně nabitý pro ujetí 70 km.
 
Největší rychlost je omezena na 45 km/h a Ami nesmí jezdit na dálnici. Více o technice Ami ale Citroën prozradí až v červnu při prvních testovacích jízdách a veřejném prezentaci Ami během pařížské výstavy nových technologií VivaTech 2020 (11. až 13. června).
 
Sdílení i koupě on-line
Odvážný technický koncept je spojen i s inovativním konceptem pro pořízení. Nejvýhodnější je pronájem - ve Francii prostřednictvím carsharingu Free2Move s cenou 0,26 euro (6,50 Kč) za minutu přes 12 euro (300 Kč) za hodinu nebo 40 euro (1000 Kč) za den při měsíčním paušálním poplatku 9,90 euro (248 Kč), což jsou ceny srovnatelné s pronájmem elektroskútrů.
 
Ke koupi bude u prodejců Citroënu ale i  v prodejnách s elektronikou - ve Francii to je síť fnac Darty - za 6900 eur (172 500 Kč), v mnoha zemích ještě méně díky státním dotacím - ve Francii například bude stát jen 6000 eur (150 000 Kč), takže jej lze s patřičným financováním od Citroënu získat za pouhých 19,99 eura (500 Kč) měsíčně, což je cena běžného poplatku za mobilní telefon. Mimochodem - prodejny s elektronikou fnac Darty jsou ve Francii zdaleka největším prodejcem elektroskútrů a elektrokol. V těchto prodejnách bude vyčleněn prostor Ami Corner 3 x 3 m se speciálním vybavením a na venkovním parkovišti bude místo s prodejním kioskem se dvěma Ami připravenými k testovacím jízdám.
 
Pořídit si Ami ale bude možné i zcela on-line z pohodlí domova s dodávkou až domů jako při nákupu elektroniky. Mimochodem - průzkumy ukazují, že 80 % zákazníků ve věku 18 až 34 let chce i motorová vozidla nakupovat zcela on-line.

Ve Francii se začnou přijímat objednávky od 30. března, v Itálii, Německu, Španělsku a Belgii se začne prodávat koncem letošního roku. Kdy se ale objeví u nás zatím není jasné. Vyrábět se bude v továrně PSA Kentira v Maroku.

Základní technická data
délka 2,41 m
šířka 1,39 m
výška 1,52 m
průměr zatáčení 7,2 m
motor elektrický
výkon 6 kW (8 k)
akumulátor lithio-ionový 5,5 kWh
hmotnost 485 kg
dojezd 70 km
největší rychlost 45 km/h
cena 6900 eur