name | autoweek.cz

Citroën C5 Aircross s novou technologii Hybrid 48 V

Citroën C5 Aircross s novou technologii Hybrid 48 V

14.06.2023 | Vladimír Rybecký | Nové modely

Citroën u modelu C5 Aircross představuje novou technologii Hybrid 48 V. Nabízí výhody elektrického režimu a sníženou spotřebou paliva až o 15 %. Citroën C5 Aircross Hybrid 136 bude možné objednat již brzy a do prodejní sítě dorazí v druhé polovině roku 2023.

Citroën představuje u modelu C5 Aircross zcela nové pohonné ústrojí: Hybrid 136. Vychází z kompaktní a lehké technologie Hybrid 48 V a sestává z 48 V akumulátoru, který se během některých fází jízdy automaticky dobíjí, zážehového motoru PureTech nové generace, který je spojen s novou elektrifikovanou dvouspojkovou převodovkou ë-DCS6, jejíž součástí je elektromotor o výkonu 21 kW.

 

Jednoduchá hybridní technologie s plynulým provozem se dokonale hodí k všestrannosti modelu C5 Aircross. Verze C5 Aircross Hybrid 136 přidává všechny výhody elektrického pohonu. Hybrid 136 doplňuje elektrifikovanou řadu C5 Aircross, kterou tvoří plug-in hybrid 180 a plug-in hybrid 225, které již tvoří 40 % prodeje modelu C5 Aircross.

 

Zážehový tříválec 1,2 PureTech nové generace, vyvinutý speciálně pro hybridizaci (40 % dílů je nových), má výkon 100 kW (136 k) a točivý moment 230 N.m. K jeho výkonu přispívá turbodmychadlo s proměnnou geometrií. Motor pracující v Millerově cyklu má lepší tepelnou účinnost.

 

Synchronní elektromotor s permanentními magnety, který je schopen vyvinout špičkový výkon 21 kW (28 k) a točivý moment 55 N.m, zajišťuje elektrický pohon modelu C5 Aircross při nízkých požadavcích na točivý moment, při nízké rychlosti, při manévrování nebo zpomalování a pomáhá spalovacímu motoru při rozjezdu. Při zpomalování pracuje jako generátor, který dobíjí akumulátor s kapacitou 432 Wh. Akumulátor je instalován pod levým předním sedadlem a dobíjí se během určitých fází jízdy. Díky měniči napětí se část elektřiny vyráběné 48 V generátorem mění na 12 V pro napájení výbavy vozu, takže ve voze existují dvě oddělené elektrické sítě.

 

Nová elektrifikovaná šestistupňová dvouspojková převodovka ë-DCS6 umožňuje změnu převodu bez přerušení točivého momentu. Ve skříni převodovky je umístěn také elektromotor, měnič a řídicí jednotka. Řemenový startér je napájený 48 V pro rychlé a pohotové nastartování spalovacího motoru.

 

Díky automatickému řízení jízdních režimů a rekuperaci energie lze až 50 % jízd po městě absolvovat v plně elektrickém režimu. Hybridní technologie 48 V optimalizuje výkon a spotřebu paliva - průměrná úspora činí 1 l/100 km, tj. 15 % ve srovnání s motorem PureTech 130 EAT8, v městských podmínkách přináší úsporu paliva téměř 30 %. Oba motory – elektrický i spalovací – pracují společně nebo odděleně, automaticky, plynule a bez zásahu řidiče. Při akceleraci přidává elektromotor 9 kW (12 k).

 

C5 Aircross Hybride 136 ë-DCS6 si zachovává všechny prvky zajišťující komfort jízdy charakteristické pro C5 Aircross - pérování a sedadla Citroën Advanced Comfort, prostornost a modularitu.