name | autoweek.cz

Citroën Cactus - více než koncept

Citroën Cactus - více než koncept

10.09.2013 | Vladimír Rybecký | Aktuality

Citroën Cactus je vizí toho, jak budou vypadat budoucí modely řady C. Citroën s tímto koncepčním vozem nabízí nový přístup, který spočívá v tom, že je nutné zbavit se všeho, co je nadbytečné.

Citroën Cactus představuje nové pojetí automobilu s důrazem na snadné používání, pohodlí pro celou posádku a jednoduché užitečné technologie.

Radikální koncepce studie C-Cactus, představené na frankfurtském autosalonu v roce 2007, přinesla zásadní otázku - co nového motoristé od svých automobilů očekávají? Které funkce a služby jsou důležité? To konstruktéry i stylisty přivedlo ke zcela novému pohledu na zažité principy a k novým řešením.

Tento pragmatický přístup vyústil v odstranění všeho, co je nadbytečné a k důrazu na všechno, co přispívá k pohodě. Výsledkem je Citroën Cactus, koncept, který má být předzvěstí příštích modelů řady C. Ty se na scéně objeví v roce 2014.

Délka kompaktního hatchbacku je 421 cm. Nezvyklá je vyšší světlá výška 21 cm, ale celková výška vozu je jen 153 cm. Plná 1/3 plochy je prosklená.

Hlavním cílem designu interiéru je uvolnit prostor pro řidiče a posádku a nabídnout jednoduchý prostor a větší pohodlí.

Všechny ovladače jsou seskupené na dotykovém 8" displeji umístěném uprostřed přístrojové desky. Displej poskytuje přístup na portál Citroën Multicity Connect. Řidič a posádka mají k dispozici portál s aplikacemi na internetu, který na základě údajů získaných od vozu (počet ujetých kilometrů, rychlost, dojezd, pozice GPS atd.) poskytuje informace přizpůsobené potřebám posádky (upozornění na rizikové oblasti, umístění čerpacích stanic, zajímavá turistická místa atd.).

Plně hybridní řešení pohon Hybrid Air je naprostou novinkou využívající stlačený vzduch a hydraulický systém v kombinaci se zážehovým  motorem PureTech. Toto technické řešení se obzvlášť dobře hodí pro městské vozy, a proto se nabízí i u nového Citroënu C3. Spotřeba je nižší než 3 l/100 km.

Toto technické řešení s nízkou ekologickou stopou (bez přídavného akumulátoru) je cenově dostupné díky nízkým provozním nákladům (úspora spotřeby o 45 % při jízdě po městě), usnadněné údržbě a opravám. Navíc není omezen obestavěný prostor ve voze.

Principem systému Hybrid Air je akumulace energie ve formě stlačeného vzduchu. Jeho součástí je sestava dvou motorových hydraulických čerpadel a automatická planetová převodovka. Celý systém řídí program, který na základě způsobu jízdy řidiče optimalizuje energetický výdej. K dispozici jsou tři režimy: režim Air s nulovými emisemi, klasický režim, kdy pracuje jen spalovací motor, a kombinovaný režim, využívající jak výkon spalovacího motoru, tak energii stlačeného vzduchu.