name | autoweek.cz

Citroën ë-C4 i pro dlouhé cesty

Citroën ë-C4 i pro dlouhé cesty

11.04.2022 | Vladimír Rybecký | Nové modely

Citroën ë-C4 nabízí rozumný přístup k přechodu na elektrický pohon. Místo vožení těžkého a drahého akumulátoru je výhodnější využívat jeho optimalizovanou velikost a rychlejším dobíjením než většina konkurentů. Akční ceny začínají na 814 900 Kč.
Citroën ë-C4 kombinuje akumulátor s kapacitou 50 kWh, jež je cenově dostupnější a lehčí, s nabíjecím příkonem 100 kW a vyšší rychlostí dobíjení. Citroën ë-C4 s dojezdem 357 km (podle WLTP) umožňuje zvládat každodenní jízdy i absolvovat dlouhé cesty díky aplikaci Charge My Car, která nabízí možnost naplánovat si cestu a vyhledat nabíjecí místa po celé Evropě. Citroën ë-C4 pohání elektromotor s výkonem 100 kW (136 k) a točivým momentem 260 N.m.
 
S přechodem na elektrický pohon lidé změní způsob myšlení a získají nové návyky. Volba levnějšího akumulátoru s přiměřenou velikostí a vysokou dobíjecí kapacitou v kombinaci s jeho rychlým a častějším dobíjením znamená oprostit se od drahého akumulátoru s velkou hmotností, jehož kapacita je využívána jen zřídka a současně jezdit s nižší spotřebou elektrické energie. Optimalizovaná doba nabíjení je dosažena výkonem stejnosměrného nabíjení přes rychlonabíjecí místa o výkonu 100 kW. To umožňuje nabití akumulátoru na 80 % za 30 min resp. nabití na ujetí 100 km za 10 min.
 
Při překonávání dlouhých vzdáleností je efektivnější zastavovat častěji na kratší dobu, než cestu přerušovat na delší dobu. Lze to vysvětlit křivkou nabíjení, která u elektromobilu klesá s rostoucí úrovní nabití akumulátoru. Pro optimalizaci doby nabíjení během cesty a využití maximálního nabíjecího výkonu se doporučuje začít akumulátor nabíjet když je úroveň jeho nabití nízká a když dosáhla optimální provozní teplotu (například po jízdě na dálnici). Je to proto, že, podobně jako při plnění sklenice vodou, je rychlost nabíjení na začátku vyšší než na konci nabíjení: nabíjení z 80 na 100 % kapacity trvá déle než z 0 na 80 %. Uživatel ušetří nejen čas nabíjení, ale také finanční prostředky.
 
Při dlouhé cestě je proto efektivnější udělat několik krátkých zastávek, aby se využil vyšší nabíjecí výkon a ušetřily náklady na nabíjení. O cestě na dlouhou vzdálenost, musí řidič přemýšlet jinak a připravit si trasu tak, aby optimalizoval přestávky a dobíjení.
 
Pro vyhledání rychlonabíjecích stanic na trase v reálném čase a pro rozvržení četnosti zastávek je nezbytné použití plánovače cesty (Trip Planner). K té získá majitel ë-C4 přístup prostřednictvím aplikace Free2move - Charge My Car. Charge My Car vyhledá kompatibilní dobíjecí stanice v blízkosti trasy z 300 000 kompatibilních dobíjecích míst, které jsou dnes v Evropě k dispozici. S aplikací Charge My Car lze před cestou odhadnout čas a náklady na dobíjení, spustit a zastavit dobíjení přímo z aplikace nebo pomocí karty Free2move. Díky službě Trip Planner si zákazník může naplánovat trasu, vypočítat cestu v reálném čase s ohledem na kapacitu akumulátoru, polohu stanic, venkovní teplotu, terén či použití klimatizace. Trasu si mohou odeslat přímo do on-line navigace vozidla.
 
Při každodenních cestách je dobíjení akumulátoru prostřednictvím klasické zásuvky nebo přes wallbox ráno po příjezdu do kanceláře nebo večer doma zcela vyhovující z hlediska času i dojezdu. S dojezdem 357 km není ani nutné akumulátor dobíjet každý den.