name | autoweek.cz

Citroën ë-C4 X – další nová cesta

Citroën ë-C4 X – další nová cesta

01.07.2022 | Vladimír Rybecký | Nové modely

Citroën paralelně v Kodani a Istanbulu představil alternativu ke kompaktním hatchbackům a SUV  - plně elektricky poháněný model ë-C4 X. Jeho uvedení na trh je plánováno na konec roku 2022. V řadě zemí se bude C4 X nabízet i s motory na benzin a naftu.
Třetí generace Citroënu C4, představená v roce 2020, si v segmentu kompaktních vozů získala velmi slušné postavení. Zákazníky oslovuje atypickým stylem, pohodlím a plně elektricky poháněnou variantou ë-C4. Citroën staví na tomto úspěchu když uvádí na trh neortodoxní verzi s globálním zaměřením C4 X. Oba modely se vyvíjely současně, ale po uvedení C4 se na C4 X dolaďovaly ještě různé detaily,
 
Sedan nebo fastback? Ne tak docela
Kategorie kompaktních sedanů je ve světě jednou z nejkonkurenceschopnějších, zatímco ve většině Evropy v kompaktním segmentu dominují hatchbacky. V mnoha zemích, zejména na jihu a východě, si nicméně udržují silné postavení sedany s odděleným zavazadlovým prostorem, protože při nakládání zavazadel neproniká do prostoru cestujících horko ani zima a klasický sedan působí solidnějším dojmem.
 
Na základě toho se Citroën rozhodl použít tento typ karoserie za základ pro nový globální model. Ale jak už je dnes zvykem, jeho design nabourává tradiční definice. Dynamický profil má střechu ve stylu fastbacku, ale na rozdíl od něj linie střechy vzadu plynule přechází do víka odděleného zavazadlového prostoru. Citroën jej označuje jako čtyřdveřový tříprostorový, ale nechce, aby se mu říkalo sedan.
 
Stejně jako ë-C4 je i ë-C4 X založen na platformě EMP 1. S délkou 460 cm se vozy C4 X řadí přesně mezi hatchback C4/ë-C4, dlouhý 436 cm, a crossover C5 X se 480 cm. Rozvor náprav 267 cm je shodný s rozvorem C4/ë-C4, což znamená, že nárůst délky byl dosažen jen prodloužením zadního převisu. Vznikl tak zavazadlový prostor o objemu 510 l, o 130 l větší než má hatchback C4.
 
Ředitel designu Citroën Pierre Leclercq: „Chtěli jsme větší délku, abychom nabídli více pohodlí pro cestující na zadních sedadlech a mimořádně velký objem zavazadlového prostoru, abychom vyhověli potřebám zákazníků, kteří chtějí tradiční zavazadelník aniž by vůz působil neohrabaně.“
 
Důraz na komfort
Design přídě je shodný s C4 s mřížkou chladiče, která se rozprostírá po celé šířce vozu a končí světlomety rozdělenými do dvou úrovní. Ve stylu SUV jsou matně černé kryty podběhů kol, kola s velkým průměrem a zvýšená světlá výška. Celek doplňují spodní kryty karoserie s panely Airbump. Součinitel aerodynamického odporu cx je 0,29.
 
Díky prvkům Citroën Advanced Comfort nabízí interiér kromě prostornosti i komfort odpovídající charakteru značky Citroën. To je patrné zejména na zadních sedadlech, kde je i nadstandardní prostor pro kolena a díky šířce zde mohou sedět i tři osoby. Sedadla Advanced Comfort jsou široká a příjemná a mají 15 mm silnou speciální pěnu. Nabízejí také masážní funkci a zadní, s opěradlem nakloněno o 27°, mohou být i vyhřívaná.
 
V interiéru najdeme digitální 7“ přístrojový panel případně doplněný o head-up displej. Infotainment MyCitroën Drive Plus, který byl nedávno představen v C5 X, používá intuitivní rozhraní s 10“ HD displejem, který lze uzpůsobit pomocí systému widgetů. Systém dokáže uložit až osm profilů. Součástí jsou také bezdrátové aktualizace map od TomTom.
 
Základem elektrický pohon, ale i spalovací motory
S ë-C4 X uvádí Citroën na trh další model, který se bude na mnoha evropských trzích (Belgie, Lucembursko, Německo, Nizozemsko, Portugalsko, Rakousko, Skandinávie a Velká Británie) prodávat výhradně s elektrickým pohonem. S elektromotorem o výkonu 100 kW a točivém momentu 260 N.m zrychlí z 0 na 100 km/h za 9,5 s a dosáhne maximální rychlosti 150 km/h. Jeho 50 kWh lithio-ionový akumulátor umožňuje dojezd 360 km. V nabíjecí stanici s 100 kW DC rychlonabíjením získá 80 % kapacity za 30 minut.
 
Citroën ale myslí i na zákazníky v zemích jižní a východní Evropy i mimo Evropu, pro které je elektrický pohon příliš drahý. Těm nabídne nový C4 s osvědčenými zážehovými motory 1,2 Pure Tech 110 (81 kW)  a 130 (96 kW) a dokonce i s turbodieselem 1,5 BlueHDi 130 (96 kW).
 
Pro nadstandardní jízdní komfort je nezbytné známé odpružení Advanced Comfort. Tento systém využívá dva progresivní hydraulické tlumiče - jeden pro stlačení, druhý pro zdvih - a místo mechanických hydraulické dorazy.
 
Pro soukromníky i firmy
Citroën s modelem C4 X/ ë-C4 X cílí nejen na jednotlivce, ale také na firemní zákazníky, taxislužby, půjčovny a vozové parky s řidičem. Vyrábět se budou v závodě Stellantis ve Villaverde nedaleko Madridu. Prodej bude zahájen na konci roku 2022 resp. počátkem roku 2023. Na akumulátor bude poskytována záruka na osm let nebo 160 000 km pro kapacitu 70 %. Ceny zatím nebyly stanoveny.