name | autoweek.cz

Citroën Elo naznačuje návrat minivanu

Citroën Elo naznačuje návrat minivanu

28.12.2025 | Vladimír Rybecký | Trendy

Citroën na autosalonu v Bruselu poprvé veřejnosti představí koncepční vůz Elo.

Není to tak dlouho, co se všeobecně předpovídala budoucnost osobních automobilů v podobě minivanů – MPV. Jejich vzestup zcela eliminoval zájem o SUV a většina výrobců segment MPV opustila. Přitom poptávka po ojetých minivanech není úplně zanedbatelná. Nyní se Citroën pokouší tento segment oživit s koncepčním vozem Elo, samozřejmě s elektrickým pohonem.

 

Značka Citroën se už víc než sto let snaží jít v oblasti designu a technologií vlastní cestou. Generální ředitel Citroënu Xavier Chardon proto ohlásil designovou studii Elo jako návrat MPV. Elo je poněkud nekonvenční zkratka odvozená od označení „Rest, Play and Work“ (odpočinek, hra a práce), přičemž název modelu tvoří vždy druhá písmena.

 

Koncept, navržený v typickém designovém stylu Citroënu, má sice malé vnější rozměry, nicméně s rozvorem náprav 274 cm (o 1 cm delší než u podstatně většího C5 Aircross) vytváří vnitřní prostor jako ve voze vyššího segmentu. Vzadu je dostatek místa pro tři cestující za řidičem, který sedí uprostřed. Pod zadní lavicí jsou skryta další dvě sedadla, která lze snadno umístit vedle řidiče.

 

Designéři vytvořili interiér, který plně těží z výhod elektrické mobility. Elo byl vyvinut ve spolupráci s francouzským specialistou na volný čas a sport Decathlon, takže prvek Rest (odpočinek) je odpovídajícím způsobem výrazný. Zadní sedadla lze proměnit v plochu na spaní s nafukovací matrací pro noc pod hvězdami, protože Elo má dvě střešní okna. Dvě zadní světelné kapsle se stávají nočními lampičkami a pomocí držáků vyvinutých společností Decathlon lze namontovat zpětný projektor, který na výsuvné obrazovce zobrazuje personalizovaný zábavní program.

 

Decathlon přispěl svými odbornými znalostmi - příkladem jsou otvor zavazadlového prostoru, v němž se nachází sedátko, kde se lze po túře přezout, nebo háčky na dveřích, které umožňují připevnění markýzy.

 

Pro informační a zábavní systém vyvinuli inženýři Citroënu nový displej, kde se barevná data zobrazují jakoby vznášející se na čelním skle. Citroën uvádí, že nový systém je výrazně nákladově efektivnější než konvenční head-up displej. Pokud si řidič chce zkontrolovat nejnovější e-maily na notebooku, může otočit své sedadlo o 180°, připevnit přihrádku na tablet a spojit se se světem.

 

Na vývoji koncepčního vozu podílela jako partner pro pneumatiky společnost Goodyear. Její chytré pneumatiky měří tlak a opotřebení, které je monitorováno pomocí speciální aplikace. LED dioda integrovaná do kola svítí buď červeně (nedostatečný tlak), nebo zeleně (dostatečný tlak). Pneumatiky jsou navíc vybaveny dezénem navrženým pro optimalizovaný dojezd a nízký valivý odpor.

 

A jaké jsou šance, že se Elo dostane do sériové výroby? „V současné době testujeme reakci veřejnosti a pak se rozhodneme,“ vysvětluje Xavier Chardon. Pokud by se koncepční vůz v budoucnu skutečně dostal do modelové řady, měl by mít podle Chardona dojezd alespoň 400 km. V rámci přípravy na možnou sériovou výrobu má konstrukční oddělení již k dispozici výkresy s konvenčními bočními dveřmi. A kolik by měl stát? „Pokud se rozhodneme pro sériovou výrobu, cena bude výrazně nižší než 40 000 eur (970 000 Kč),“ předpovídá generální ředitel Citroënu.

 

Foto: Citroën