name | autoweek.cz

Citroёn Oli naznačuje mobilitu zítřka

Citroёn Oli naznačuje mobilitu zítřka

30.09.2022 | Vladimír Rybecký | Trendy

Citroën představuje provokující studii elektromobilu Oli přeplněnou zajímavými nápady posouvajícími měřítka udržitelnosti na vyšší úroveň. Citroёn uvádí, že posláním tohoto nekonvenčního vozu je nabídnout nekomplikovanou, plně elektrickou mobilitu pro každého.

Svým vzhledem Oli narušuje zaběhnuté estetické standardy. Jde o vozidlo nezařaditelné do běžných kategorií. Citroёn uvádí, že jeho nekonvenční silueta má estetiku definovanou funkčností, efektivitou a odolností i chytrým přístupem k průmyslovému designu. Oli má být víc než jen cvičením pro stylisty, ale především má definovat nové směřování značky.

 

Cesta k smysluplné elektrifikaci

Citroën Oli jde proti trendu automobilového průmyslu stavět těžší, složitější a dražší rodinné automobily s nulovými místními emisemi, které současně přinášejí enormní zátěž pro životní prostředí při výrobě. Oli dokazuje, že elektromobilitu lze učinit příjemnou, dostupnou, zodpovědnou i všestrannou. Studie Oli v mnoha ohledech navazuje a dále rozvíjí principy uvedené vozítkem Ami. Na rozdíl od něj se ale určitě nedostane do sériové výroby. V budoucích sériových modelech se nicméně má objevit mnoho nápadů a konstrukčních detailů z této studie.

 

„Citroёn je toho názoru, že elektrifikace by neměla být drahá. Musíme zvrátit trendy tím, že uděláme vozidla lehčí, levnější a najdeme vynalézavé způsoby, jak maximalizovat jejich využití. Jinak si rodiny nebudou moci dovolit svobodu mobility. První vozidlo založené na tomto konceptu byl městský elektromobil Ami a nyní přichází rodinný Oli,“ vysvětlil šéf značky Vincent Cobée.

 

S délkou 420 cm, výškou 165 cm a šířkou 190 cm je Oli plnohodnotným rodinným vozem ale s hmotností 1000 kg patří mezi nejlehčí elektromobily. Akumulátor s kapacitou 40 kWh má umožnit dojezd 400 km přičemž nejvyšší rychlost je omezena na 110 km/h. Spotřeba elektrické energie má být pouze 10 kWh/100 km a akumulátor se nabije z 20 na 80 % do 23 minut. Elektronický systém podporuje funkce V2G a V2L (Vehicle to Grid/Vehicle to Load) k dodávání energie pro nabíjení jiných automobilů nebo jako zdroj energie pro různá elektrická zařízení.

 

Cesty k nízké hmotnosti a udržitelnosti

Díly karoserie byly vyvinuty s cílem dosáhnout hospodárnou výrobu a úsporu hmotnosti. Dvoje přední dveře jsou totožné. Plochá kapota, střecha a kryt zavazadlového prostoru jsou vyrobeny z recyklované vlnité lepenky, která je mezi výztuhami ze skelných vláken zformována do voštinové struktury. V porovnání s běžnou ocelovou střešní konstrukcí se podařilo snížit hmotnost o 50 %.

 

Sedadla se síťovinou mají o 80 % méně dílů než tradiční sedadla a omyvatelná podlaha je vyrobená z recyklovaných materiálů. Místo podlahových rohoží má Oli jednodílnou modulární podlahovou krytinu z expandovaného termoplastického polyuretanu. Pěna je elastická jako guma, ale lehčí, velmi tuhá a odolná proti oděru. Dá se vyměnit, pokud se zákazník rozhodne pro novou barvu. Podlaha je navíc opatřena elastickým a voděodolným nátěrem a lze ji čistit např. hadicí na vodu. Opakovaně použitelné vypouštěcí zátky TPU na dně zajišťují vymytí nečistot.

 

Ke snížení hmotnosti přispívá i strmé čelní sklo a díky sníženému slunečnímu záření se spotřeba klimatizačního systému snížila o 17 %.

 

Vývojáři dali Oli 20“ kola, která jsou vyrobena z kombinace oceli a hliníku a jsou o 15 % lehčí než ekvivalentní ocelová. Ve spolupráci s Goodyearem inženýři Citroёnu vyvinuli koncepční pneumatiku Eagle GO, jejíž běhoun se skládá výhradně z udržitelných nebo recyklovaných materiálů, jako jsou slunečnicový olej, popel z rýžových slupek, borové pryskyřice a přírodní kaučuk nahrazující pryž na ropné bázi. Hloubka dezénu 11 mm může být během dojezdu pneumatiky dvakrát obnovena, což má za následek celkový nájezd půl milionu kilometrů.

 

Interiér bez zbytečností

V interiéru pokračuje odříkání nadbytečných věcí. Namísto přístrojové desky s několika displeji má Oli symetrickou palubní desku po celé šířce vozidla. Na jedné straně je sloupek řízení a volant, na druhé dokovací stanice pro telefon a uprostřed pět přepínačů klimatizace. V této oblasti je v Oli použito pouze 34 dílů, zatímco ve srovnatelném kompaktním rodinném voze je na přístrojové desce a středové konzoli instalováno 75 dílů.

 

Řešení s dokovací stanicí, kde se veškerý infotainment a potřebná komunikace do vozidla přivádí prostřednictvím osobního chytrého telefonu uživatele, bylo zvoleno protože telefony dnes mají často větší výpočetní výkon než mnoho vozidel. Po připojení se informace z telefonu a aplikace sloučí s klíčovými údaji o vozidle, jako jsou rychlost a úroveň nabití. Tyto informace se poté zobrazují prostřednictvím systému smartband projekcí na šířku spodní části čelního skla.

 

„Oli se v předváděné podobě nikdy nedostane do sériové výroby, protože jde o pracovní platformu pro zkoumání důmyslných nápadů, které jsou reálné pro budoucí výrobu,“ vysvětluje ředitel produktu a strategie Citroёnu Laurence Hansen.