name | autoweek.cz

Citroën představuje druhou generaci C5 Aircross

Citroën představuje druhou generaci C5 Aircross

14.11.2025 | Vladimír Rybecký | Nové modely

Citroën představuje druhou generaci modelu C5 Aircross, která přichází na český trh se zaváděcí cenou od 655 000 Kč. Současně značka Citroën v ČR nabízí i flexibilní až osmiletou záruku. C5 Aircross je k dispozici výhradně s elektrickým nebo elektrifikovaným pohonem.

I v rámci složité struktury koncernu Stellantis se Citroënu daří vybudovat si vlastní identitu. Nejnovějším příkladem je nová generace modelu C5 Aircross pro nejdůležitější segment evropského trhu C-SUV.

 

Model C5 Aircross uvedl Citroën v roce 2018 jako rodinný vůz vhodný pro dlouhé cesty, ale též jako firemní automobil (66 % dodávek směřovalo k firemní klientele). Od té doby se jej prodalo 560 000 kusů. Nyní přichází druhá generace, která se současně stává vrcholem nabídky značky.

 

Důraz na prostor

S novým modelem C5 Aircross Citroën slibuje nejpohodlnější rodinné SUV v segmentu C na trhu. Nová generace přebírá většinu detailů koncepčního vozu představeného před rokem na pařížském autosalonu. Díky možnostem, které nabízí platforma Stellantis STLA Medium, pro něj Citroën zajistil délku 4652 mm při rozvoru náprav 2784 mm, takže nabízí největší vnitřní prostor v segmentu. Objem zavazadlového prostoru je 565 l resp. až 1668 l, a to i u plug-in hybridní či elektrické verze.

 

Interiér byl navržen podle zásad Citroënu C-Zen Lounge. Všechny verze jsou vybaveny 10“ digitálním přístrojovým panelem, který je v nejvyšší výbavě doplněn rozšířeným head-up displejem. Moderní design doplňuje vertikální 13“ displej infotainmentu, největší, jaký se dosud u Stellantisu objevil. Zpřístupňuje navigaci, různá nastavení infotainmentu a integrován je navíc i Chat-GPT od OpenAI.

 

Základem je mild-hybrid

C5 Aircross Hybrid 145 Automatic používá mild-hybridní technologii Hybrid 48V s tříválcem turbo 1,2 l/100 kW (136 k) vyvinutým pro hybridizaci. Je spojen se synchronním elektromotorem s permanentními magnety o výkonu 9 kW (maximální výkon 21 kW), který je napájen z akumulátoru o kapacitě 0,9 kWh. Elektromotor je součástí nové šestistupňové dvouspojkové automatické převodovky eDCS. Při akceleraci v nízké rychlosti elektromotor podporuje spalovací motor, při ustálené rychlosti oba motory spolupracují pro optimalizaci spotřeby paliva a ve městě nebo při manévrování může vůz jet v plně elektrickém režimu.

 

Nový plug-in hybrid s delším dojezdem

Varianta C5 Aircross Plug-in Hybrid 195 Automatic reaguje na kritiku zákazníků, takže nabízí dojezd v elektrickém režimu 81-85 km a velkou palivovou nádrž o objemu 55 l. Plug-in hybridní systém kombinuje čtyřválec 1,6 l turbo /110 kW (150 k) s elektromotorem o výkonu 92 kW (125 k), který je napájen z akumulátoru o kapacitě 21 kWh. Elektromotor je integrován do nové sedmistupňové dvouspojkové automatické převodovky eDCS. Největší výkon systému je 143 kW (195 k).

 

Oba motory v plug-in hybridním systému mohou pracovat společně nebo odděleně v závislosti na jízdních podmínkách. Řidič může volit mezi třemi jízdními režimy Hybrid, který řídí provoz obou motorů a dává přednost elektrickému pohonu, Electric pro čistě elektrický provoz do rychlosti 135 km/h a Sport, kde elektromotor pomáhá spalovacímu motoru pro maximální zrychlení.

 

Dvě verze elektrického pohonu

Flexibilita platformy STLA Medium umožňuje Citroënu nabízet víc systémů elektrického pohonu. Základem je trakční elektromotor s výkonem 157 kW (210 k) v kombinaci s akumulátorem s užitečnou kapacitu 73 kWh, která nabízí dojezd 520 km. Pro častou potřebu dlouhých cest je předurčena kombinace elektromotoru s výkonem 170 kW (230 k) a akumulátoru s užitečnou kapacitou 97 kWh pro dojezd až 680 km. Tato verze ë-C5 Aircross Long Range ale bude k dispozici později.

 

Řidič si může vybrat ze tří jízdních režimů. Normální je s mírně omezeným výkonem a točivým momentem. Eco optimalizuje dojezd snížením výkonu topení a klimatizace, stejně jako výkonu a točivého momentu, které však zůstávají v případě potřeby k dispozici díky funkci kick-down. Sportovní režim využívá plný výkon a točivý moment se specifickým nastavením akcelerátoru, řízení a převodovky pro maximální výkon.

 

Rekuperačního brzdění funguje třístupňově. Akumulátory lze nabíjet třífázovým proudem o výkonu 11 kW nebo stejnosměrným o výkonu 160 kW. Od roku 2026 bude součástí příplatkové výbavy třífázová obousměrná nabíječka o výkonu 22 kW a funkce V2L, tedy možnost napájení vnějších spotřebičů až do stavu 30 % kapacity akumulátoru. Citroën ë-C5 Aircross může být vybaven i tepelným čerpadlem.

 

Cesta k jízdnímu komfortu

Klíčem k výjimečnému komfortu v novém C5 Aircross je nové odpružení Advanced Comfort, jehož základem jsou tlumiče s progresivními hydraulickými dorazy (Progressive Hydraulic Cushions). Na rozdíl od mechanického dorazu v běžném tlumiči, který absorbuje energii a snižuje komfort, neboť část energie uvolňuje v podobě rázů, progresivní hydraulický doraz tuto energii absorbuje a rozptýlí.

 

Poprvé se u Citroënu nabízejí i LED Matrix světlomety. V rámci asistenčních systémů je k dispozici i paket Drive Assist 2.0 pro semiautonomní řízení a Visio park poskytující zobrazení 360° a detekcí překážek do 40 m.

 

K nadstandardnímu komfortu přispívají nová sedadla. Vpředu mohou být nejen vyhřívaná a ventilovaná, ale i s masážní funkcí s osmikomorovým pneumatickým systémem. Vyhřívaná mohou být dokonce i sedadla vzadu, kde jsou tři oddělená opěradla umožňující sklopení v rozmezí 21° až 33°.

 

Citroën C5 Aircross je prvním vozem na světě, který do svého designu zakomponoval výhonky vinné révy - světlé plasty v úložných prostorech dveří a konzoli obsahují 20 % výhonků vinné révy z ekologických vinic v Burgundsku

 

Výroba ve Francii

Citroën C5 Aircross přijíždí s akční cenovou nabídkou začínající na 685 000 Kč vč. DPH v základní výbavě You, u elektrické verze od 935 000 Kč. Pro plug-in hybrid začíná ve střední výbavě Plus od 955 000 Kč. Plný prodej bude zahájen od února 2026 spolu s úplným náběhem výroby. V ČR se předpokládá prodej 80 % vozů firemním zákazníkům, přičemž až 80 % zřejmě budou hybridní verze, 15 % plug-in hybridy a kolem 5 % elektrických verzí.

 

Novinkou, kterou Citroën zavádí spolu s uvedením modelu C5 Aircross, je flexibilní záruka až na 8 let ve spojení se servisní smlouvou Flexcare, kde si zákazník může vybrat optimální řešení podle toho, kolik ujede ročně kilometrů a na jak dlouho smlouvu chce. K základní garanci na dva roky si může zvolit prodloužení smlouvy až na šest let a 160 000 km, přičemž velká část základních kombinací se poskytuje zdarma. Od počátku roku 2026 bude Citroën tuto smlouvu nabízet pro všechny modely.

 

Nový C5 Aircross se montuje v Rennes v Bretani. Moduly akumulátorů se sestavují přímo v Rennes. Elektrický řídicí modul EDM vyvinul a vyrábí společný podnik NPE v Trémery. Synchronní elektromotory s permanentními magnety e-Powertrain vyrábí společný podnik STL-NIDEC v Trémery. Měnič (invertor) vyrábí Stellantis ve Valenciennes ve Francii.

 

Foto: V. Rybecký a Citroën