name | autoweek.cz

Citroen SM - nadčasový originál

Citroen SM - nadčasový originál

19.03.2010 | Vladimír Rybecký | Auto archív

Před 40 lety byl na autosalonu v Ženevě 1970 představen originální automobil Citroen SM, luxusní GT vzešlé ze spolupráce Citroenu a Maserati. Přinášel mnoho technických inovací, které se až nyní stávají běžnými.

Technicky inovativní, dynamicky vyhlížející a nevídaně pohodlný automobil Citroen SM je dodnes vzpomínán pro svůj futuristický design. Ve své době se jednalo o nejrychlejší automobil s pohonem předních kol na světě (dosahoval oficiálně 220 km/h, ale ve skutečnosti byl mnohem rychlejší).

V roce 1961 byl u Citroenu odstartován Project S, jehož cílem byl vývoj revolučního sportovního vozu na bázi modelu DS. Když Citroen v roce 1968 koupil automobilku Maserati, zapojil ji do projektu jako dodavatele motoru, jehož výkon by odpovídal potřebám skutečného vozu GT. Ten měl být ukázkou schopností revolučního vzducho-kapalinového pérování a současně měl ukázat možnosti pohonu předních kol. Výsledkem se stal Citroen SM - Sport Maserati, vůz dlouhý 4893 mm s rozvorem náprav 2900 mm. Měl ocelovou nosnou strukturu a karoserii z ocelových plechů, ovšem s přední kapotou z hliníku.

Originální design vozu byl dílem vlastního stylisty Citroenu Roberta Oprona. Byl v podstatě logickým pokračováním designu modelu DS. Stejně jako ten i SM při pohledu shora připomínal kapku - s širokým rozchodem vpředu a úzkým vzadu. Na základě měření v aerodynamickém tunelu Opron vůz dokonce vybavil několika drobnými detaily k vylepšení aerodynamiky, uspořádal nasávací otvory a vývody vzduchu tak, aby vyvolávaly aerodynamický přítlak a minimalizoval nerovnosti na podlaze. Na svou dobu měl SM skutečně vynikající aerodynamické vlastnosti (součinitel aerodynamického odporu cx=0,26), takže umožňoval pohodlnou jízdu po dlouhou dobu rychlostí kolem 200 km/h. Přitom byl při jízdě velkou rychlostí i nadprůměrně hospodárný, což mu v kombinaci s velkou nádrží 90 l poskytovalo velký dojezd.

Citroen SM se stal reprezentativním vozem, který měl konkurovat vozům Jaguar či Mercedes-Benz. Poháněl jej motor V6 odvozený z motoru V8 pohánějícího Maserati Quattroporte odstraněním dvou válců. Motor měl kvůli dosažení nižší daňové kategorie ve Francii zdvihový objem 2,7 l a výkon 125 kW (170 k). V roce 1973 byly karburátory Weber nahrazeny vstřikováním Bosch D-Jetronic a výkon vzrostl na 130 kW (178 k). Současně ale byla karburátorová verze v roce 1974 zvětšena na 3,0 l a výkon se zvětšil na 132 kW (180 k). Převodovka byla pětirychlostní přímo řazená, od roku 1974 také třírychlostní samočinná Borg&Warner. Motor měl pro sériovou produkci nezvykle velký úhel rozevření řad válců 90°, takže je velmi kompaktní a umožnil hodně snížení přední kapoty. Unikátní byl i použitím tří (!) rozvodových řetězů.

SM byl samozřejmě vybaven kapalino-vzduchovým pérováním se samočinnou regulací světlé výšky. Samočinně se výškově přestavovala i poloha šesti hlavních světlometů. Ty se navíc, stejně jako u DS, natáčely podle pohybů volantu.

Všechny čtyři brzdy byly kotoučové, přičemž dvouokruhový brzdový systém byl vybaven posilovačem, jehož činnost se samočinně upravovala v závislosti na zatížení vozu a rozložení hmoty.

Citroen SM byl prvním vozem vybaveným průkopnickým posilovým řízením DIRAVI s proměnlivou charakteristikou kapalinového posilovače a samočinným návratem volantu do přímého směru. To usnadňovalo manévrování v malých rychlostech a poskytovalo lepší odezvu při jízdě velkou rychlostí, což zlepšovalo ovladatelnost vozu.

Silnou stránkou  Citroenu SM byl samozřejmě jízdní komfort a ovladatelnost. Byl ale skvělý i svými dynamickými schopnosti (zrychlení z 0 na 100 km/h bylo jen za 8,9 s) a především kvalitou brzd - ve své době měl nejkratší brzdnou vzdálenost ze všech sériově vyráběných aut.

Citroen SM byl v mnoha ohledech vynikající. Jenže narazil na nezájem evropských kupujících o vozy GT. Bylo příliš málo zájemců o dvoudveřový vůz, byť nabízející přemíru prostoru i pohodlí také na zadních sedadlech. Mimochodem - zde byla ještě jedna originalita tohoto vozu. Byl zřejmě jediným v historii, který byl koncipován tak, aby mohl přepravovat dva muže na předních sedadlech a dvě ženy vzadu! SM svým způsobem připomínal jiný mezinárodní projekt z téže doby - nadzvukové dopravní letadlo Concorde.

Tehdy už byly inovativní systémy Citroenu už propracované, nicméně problémem SM byl motor, u něhož často docházelo k poruchám vedoucím až k totální destrukci.

Citroen SM se vyráběl ve velmi malých sériích nedosahujících ani hranice pěti tisíc kusů ročně. Po propuknutí ropné krize v roce 1973 prodej dramaticky poklesl. V roce 1974 automobilka Citroen zkrachovala a v květnu 1975 ji převzal Peugeot. Ten prodal Maserati a výrobu SM, jehož prodej poklesl jen na pár desítek vozů, zastavil.

Celkem se v letech 1970 až 1975 prodalo 12 786 kusů Citroenu SM, z toho 5509 kusů ve Francii, 2070 v Itálii a 2037 v USA. Opravdového ocenění se tomuto unikátnímu vozu dostalo až po mnoha letech. Dnes je automobilovou ikonou a patří k vzácným sběratelským kouskům.

Dva Citroeny SM předělala karosárna Henriho Chaprona v Levallois-Perretu ve čtyřdveřové kabriolety Présidentielle pro francouzské presidenty Georgese Pompidoua a Jacquese Chiraca.

Citroen SM se prosadil dokonce i ve sportu, když hned při svém prvním startu vyhrál extrémně těžkou Rallye Maroko 1971.