name | autoweek.cz

Cla EU na čínská elektrická vozidla by se mohla vymstít

Cla EU na čínská elektrická vozidla by se mohla vymstít

10.05.2024 | Vladimír Rybecký | Aktuality

Německé automobilky se obávají odvetných opatření, pokud Evropská unie uvalí sankční dovozní cla na elektrická vozidla od čínských výrobců.

Evropská komise v říjnu zahájila vyšetřování, zda plně elektrická auta vyráběná v Číně nedostávají narušující dotace a vyžadují zvláštní cla. Vrcholní manažeři BMW a Volkswagenu varovali Evropskou unii před uvalením vyšších dovozních cel na elektrická vozidla od čínských výrobců automobilů s tím, že by to mohlo zvrátit realizaci celého plánu EU Green Deal a poškodit automobilky, které dovážejí auta vyrobená v Číně.

 

Předsedkyně Evropské komise Ursula von der Leyenová v Berlíně uvedla, že Evropa musí podniknout kroky, aby zabránila Číně zaplavit trh bloku dotovanými elektrickými vozidly. Francouzský prezident Emmanuel Macron a Von der Leyenová vyzvali čínského prezidenta Si Ťin-pchinga při jeho návštěvě Paříže, aby zajistil vyváženější obchod s Evropou.

 

„Mohli bychom se velmi snadno střelit do vlastní nohy. Nemyslíme si, že náš průmysl potřebuje ochranu. Působení na globální bázi dává velkým výrobcům automobilů průmyslovou výhodu. BMW Group je jedním z mála skutečných globálních hráčů v automobilovém průmyslu. Od výroby, přes prodej až po dodavatele máme silnou pozici na všech hlavních trzích. Tento globální přístup je naší největší silou. Tuto výhodu můžete snadno ohrozit zavedením dovozních cel,“ řekl generální ředitel BMW Oliver Zipse novinářům při tiskové konferenci, na níž automobilka oznámila své čtvrtletní výsledky. BMW dováží do Evropy vozy Mini EV a BMW iX3 z čínské produkce.

 

Stejně jako jeho němečtí rivalové Volkswagen a Mercedes-Benz je BMW silně závislé na příjmech ze svého čínského podnikání. Čína je pro BMW po Evropě druhým největším trhem a v prvním čtvrtletí se podílela 32 % na celkovém prodeji vozidel skupiny.

 

„Pokračujeme v rozšiřování e-mobility rychlým tempem, se kterým naši konkurenti jen stěží drží krok. To potvrzují naše aktuální čísla na čínském trhu BEV. S růstem o více než 18 % v Číně v prvním čtvrtletí BMW překonalo celkový trh s elektrickými vozidly i segment prémiových elektrických vozidel. V Číně je BMW Group uznávána jako místní hráč. Jsme přesvědčeni o dlouhodobých ekonomických vyhlídkách v Číně. Proto investicí v celkové výši 2,5 miliardy eur připravujeme výrobní závod v Šen-jangu (Shenyang),“ uvedl Zipse.

 

Také Volkswagen, který ve svém obchodní činnosti hodně spoléhá na Čínu, varoval, že potenciální cla obecně nesou určité riziko.  „Vždycky dojde k nějaké odvetě,“ řekl generální ředitel značky Volkswagen Thomas Schaefer v Londýně na summitu FT Future of the Car Summit. Thomas Schaefer dodal: „Nevěřím v ochranní cla. Chci, aby všichni soutěžili za stejných podmínek.“

 

Schäfer na summitu řekl, že německá automobilka zůstává dlouhodobě oddána největšímu automobilovému trhu na světě, přestože uznává, že je nepravděpodobné, že by v Číně znovu získala své kdysi dominantní postavení. „Je to tvrdý trh. Musíte být ve střehu, ale my jsme dostatečně velcí, důležití pro Čínu a dostatečně lokalizovaní v Číně, takže není důvod, proč bychom nemohli sledovat rychlost vývoje,“ řekl Schäfer.

 

Šéf Mercedesu-Benz Ola Källenius dokonce nedávno vyzval Brusel, aby cla na čínská elektrická vozidla naopak snížil. V současné době se na čínská elektrická vozidla při dovozu do EU vztahuje 10% clo. Naopak evropští výrobci automobilů za vývoz do Číny platí 15 %, což je jedním z důvodů, proč se většina modelů evropských značek prodávaných v Číně také tam vyrábí. Výjimkou jsou jen exkluzivní vozy prémiových značek.

 

Čínští výrobci automobilů, v čele s BYD a SAIC (se značkou MG), se zaměřují na Evropu s řadou elektromobilů za konkurenceschopné ceny a vyvíjejí tlak na evropské výrobce na masovém trhu. V březnu zahájila Komise celní registraci čínských dovozů elektromobilů, což znamená, že od tohoto okamžiku by se na ně mohla vztahovat cla, pokud obchodní šetření dospěje k závěru, že dostávají nespravedlivé subvence. Vyšetřování má být uzavřeno do listopadu, ale EU by mohla uložit prozatímní cla už v červenci. Brusel by měl zveřejnit souhrn navrhovaných prozatímních cel do 5. června a tato cla by byla uložena do 4. července.

 

Zipse analytikům řekl, že BMW a další automobilky „jsou na Číně oboustranně závislé nejen na finálním produktu, ale i na straně komponent a surovin.“ Uvalení cel by mohlo selhat, protože příští rok začnou platit nové emisní normy EU pro emise CO2, které budou vyžadovat víc elektromobilů, které jsou závislé na čínských akumulátorech a materiálech pro jejich produkci. „V EU nebude žádné auto bez komponent z Číny,“ řekl Zipse.

 

Zipse dodal, že zavedení cel by zrušilo celý průmyslový plán EU zajistit, že unie bude průkopníkem ve snižování uhlíkových emisí a vývoji technologií, které jsou k tomu zapotřebí. „V Evropě nebude žádná Zelená dohoda bez zdrojů z Číny,“ řekl Zipse.