name | autoweek.cz

Climax Sports Racer – studenti v akci

Climax Sports Racer – studenti v akci

04.01.2010 | Vladimír Rybecký | Trendy

V Anglii se rodí zajímavý sporťák, který by chtěl spojit velký výkon s ohleduplností k životnímu prostředí. Nebo je to jen žert, na nějž se nachytala některá média?

Climax Sports Racer je projektem lehoučkého vozu poháněného velmi výkonným motorem V8. Základní koncepce vozu se sice podobá filosofii vozů Lotus, ale od těch se liší použitím velkého motoru. Climax Sports Racer v mnoha ohledech připomíná projekty závodních aut z první poloviny 60. let. Těm se přibližuje i svým poměrně archaickým designem. Současně ale jeho tvůrci tvrdí, že chtějí být ohleduplní k životnímu prostředí, a to nejen při provozu, ale už ve výrobě.

Konstruktér a šéf firmy Simon Lang navrhl Sports Racer převážně z hliníku. Díky tomu je velmi lehký - 906 kg. Výsledkem toho je nižší spotřeba paliva při špičkových výkonnostních parametrech a výtečná ovladatelnost. Hliník sice není tak lehký jako uhlíkové kompozity, ale jedná se o nejrozšířenější kov na zemi a je plně recyklovatelný. Tvůrci vozu přitom taktně pomíjejí množství energie, potřebném k jeho zpracování. Nosnou strukturu tvoří samonosná skořepina z lisovaného hliníku. Na ní se ručně připevňují hliníkové plechy karoserie. Climax Sports Racer je dlouhý 4390 mm a má rozvor 2610 mm.

Zadní kola vozu bude pohánět motor Ford Mustang V8 4,6 l o výkonu 254 kW (345 k). S ním zrychlí z 0 na 100 km/h za 3,7 s a dosáhne 273 km/h. Ještě lepší výkony slibuje verze Sports Racer S s motorem přeplňovaným turbodmychadlem a výkonem 330 kW (450 k). Zákazník si bude moci zvolit sportovní sedadlo se závodními šestibodovými pásy, sekvenční řazení páčkami (namísto standardní šestirychlostní přímo řazené převodovky) či keramické brzdy.

 

Firmu Climax Cars založili v roce 2006 tři studenti university v Coventry, ke kterým se postupně přidali jejich další tři bývalí spolužáci. Pracují ve spolupráci se střediskem aplikovaného výzkumu sonochemie university v Coventry. Zde se vyvíjí nová biopaliva vyráběná za pomoci ultrazvuku.

Připomeňme, že většina z nyní publikovaných počítačových vyobrazení vozu se poprvé objevila už v létě 2006. Tehdy ale jednalo opravdu o superlehkou konstrukci s hmotností jen 546 kg a s plochým čtyřválcem ze Subaru Impreza měl stát 35 000 liber. Slibovalo se vystavení na jednom z velkých evropských autosalonů roku 2007 a výroba 50 kusů. Jenže nakonec z toho byla jen předváděcí jízda konceptu při Festivalu rychlosti v Goodwoodu.

Nyní se slibují tři prototypy, které během roku 2010 vyrobí firma Coventry Prototype Panels, která je mj. rovněž výrobcem nizozemských vozů Spyker. Celkem by ale mělo být vyrobeno 200 vozů se základní cenou 92 000 liber (2,7 milionu Kč). Podle finančního ředitele Simona Kiero-Watsona bude projekt rentabilní už při prodeji 35 vozů. Jenže prodejní cena se zdá být hodně nadhodnocená - vždyť je trojnásobkem ceny Lotusu či o polovinu vyšší než u mnohem atraktivnějšího Caparo T1.

 

Firma Coventry-Climax, založená v roce 1903, se zabývala výrobou vysokozdvižných vozíků a motorů pro hasičské stříkačky. Lehká stavba motorů vedla v 50.letech k jejich používání v závodních vozech. Později se v Coventry začaly vyrábět i speciální závodní motory. Její čtyřválce a posléze osmiválce kralovaly ve formuli 1 v letech 1959 až 1965, kdy získaly čtyři tituly mistra světa (1959 a 1960 Jack Brabham s vozem Cooper a 1963 a 1965 Jim Clark s vozem Lotus). V roce 1963 firma přešla do majetku Jaguar Cars a spolu s ním do holdingu British Leyland, který její části postupně rozprodával. Existuje ještě také nová firma Coventry-Climax Engineering, která připravuje výrobu historického čtyřválce 2,5 l a s projektem Climax Sports Racer nemá nic společného.