name | autoweek.cz

Co je za nejnovějším bojem o moc Volkswagenu?

Co je za nejnovějším bojem o moc Volkswagenu?

06.11.2021 | Vladimír Rybecký | Aktuality

Křehký vztah generálního ředitele VW Herberta Diesse se zástupci zaměstnanců se tento týden opět vyhrotil. Třiašedesátiletý Diess je opakovaně kritizován za svůj styl komunikace, v němž se podle zástupců odborů projevuje nezájem o problémy zaměstnanců.
Spor mezi vedením a zástupci zaměstnanců ve VW zdaleka nekončí. Jádrem roztržky jsou Diessovy obavy, že by Volkswagen mohl zaostávat za svými konkurenty pokud neurychlí transformaci aby mohl konkurovat výrobci elektromobilů Tesla a hbitějším rivalům v Číně. Zaměstnanci se obávají, že to potenciálně znamená obrovské propouštění. Diess pobouřil zaměstnance zejména když v září manažerům Volkswagenu řekl, že je ohroženo 30 000 pracovních míst, pokud bude společnost v přechodu na elektromobily příliš pomalá.
 
Zdroje agentury Reuters uvedly, že roztržka mezi dělníky a managementem znovu rozdmýchala dlouhodobý konflikt, který dokonce vede k diskusi o Diessově budoucnosti v klíčovém okamžiku v historii druhého největšího výrobce automobilů na světě. Čtyřčlenný zprostředkovatelský výbor Volkswagenu má už brzy diskutovat o Diessově budoucnosti ve vedení automobilky - necelé čtyři měsíce po prodloužení jeho smlouvy na pozici generálního ředitele.
 
Setkání ve Wolfsburgu
Ač na setkání zaměstnanců, prvním v závodě Volkswagenu ve Wolfsburgu po téměř dvou letech, se obě strany snažily demonstrovat jednotu, není jisté zda spor bude možné rychle, pokud vůbec, vyřešit. V hale 11 se shromáždilo přes 3000 zaměstnanců, další desetitisíce jednání sledovaly přes intranet. Na pódiu seděli šéf VW Herbert Diess, šéfka podnikové rady Daniela Cavallo, dolnosaský premiér Stephan Weil a šéf IG Metall Jörg Hofmann.
 
Hned v úvodu se nadšeně vítaná šéfka odborů VW Daniela Cavallo obrátila na generálního ředitele: „Zaměstnanci jsou zvědaví, co společnost předloží na stůl. Zatím nic. Stále nejsou žádné náznaky, které by řešily snižování počtu zaměstnanců. Nevidíme k tomu absolutně žádný důvod. Věřím, že Herbert Diess formuloval správnou podnikovou strategii, ale teď jde o to ji implementovat. Nechci se nadále spoléhat na sliby vedení skupiny, které nakonec stejně nebudou dodrženy.“
 
Tvrdá kritika vedení
Cavallo pokračovala v kritice: „To, co vidíme u polovodičů, je důkaz neschopnosti, je to obžaloba globální korporace! A je to vaše zodpovědnost, drazí korporátní manažeři! Zejména proto, že existují jiní výrobci automobilů, kteří dokáží krizi zvládat lépe. Pravdou je, že naše vedení, za které odpovídáte vy, doktore Diessi, nedokáže udržet náš závod v plném provozu! Vzhledem ke způsobu, jakým jste se v posledních měsících prezentoval, by mě opravdu zajímalo, zda si skutečně uvědomujete situaci v našem podniku a jak ji vnímají zaměstnanci. Faktem je, že tady není ani jeden člověk navíc. Tak přestaňte spekulovat o zmenšování a spolupracujte s námi na hledání řešení!“
 
Diess hájil svůj kurz a vyjádřil pochopení pro nelibost pracovníků, protože zejména v hlavním závodě ve Wolfsburgu se pravidelně ruší směny kvůli chybějícím čipům a zaměstnanci jsou posíláni na zkrácené úvazky. „Je mi jasné, že se chcete vrátit do továrny. Nelibost je zcela na místě. Ale nedostatek čipů budeme mít i příští rok. Dodávky se zlepšují, ale nebudeme schopni postavit každé auto. Golf má již nyní enormní zpoždění ve výrobě. Na Golf máme 118 000 objednávek a už jsme prodali všechna auta, která se budou ve Wolfsburgu vyrábět v prvních třech měsících příštího roku. Přitom zejména Golf je pro skupinu nesmírně důležitý. Prodej našich vozů se spalovacími motory financuje přechod na elektrický, digitální, plně propojený automobil. Ve světě spalovacích motorů vedeme. Jsme v tom dobří, možná lepší než všichni ostatní. Ale v novém světě čelíme konkurenci, s jakou se Volkswagen dosud ještě nesetkal,“ řekl Diess zaměstnancům.
 
Fascinace Teslou
Diess za svůj vzor vnímá Teslu, která ukázala, že o úspěchu v novém automobilovém světě nerozhoduje pouze počet aut, které vyrobíte, ale také technologie a software. Tesla, která za prvních devět měsíců roku 2021 prodala 627 350 vozů, má hodnotu 1,2 bilionu dolarů, což je víc než osminásobek tržního ocenění Volkswagenu ve výši 124 miliard eur (143 miliard dolarů), přestože německá skupina za dané období prodala jedenáctkrát víc vozů.
 
„Často se mě ptají, proč nás pořád srovnávám s Teslou. Vím, že to někomu vadí. I když už nemluvím o Elonu Muskovi, stále tu bude, působí revoluci v našem odvětví a stává se konkurenceschopnějším,“ řekl Diess.
 
„Fascinace, kterou zjevně cítíte k panu Muskovi, a úsilí, které vynakládáte na to, abyste s ním zůstal v kontaktu - uvítali bychom, kdyby to bylo stejné i pro obrovské výzvy, kterým společnost v současnosti čelí,“ odpověděla Cavallo. Nedávné Diessovo srovnání s novým závodem Tesly v Grünheide, kde má 10 000 zaměstnanců vyrábět 500 000 vozů ročně, Cavallo odmítla, protože i ve Wolfsburgu se na výrobě vozidel ve skutečnosti podílí jen malá část z 60 000 zaměstnanců - pouze 13 000 se jich přímo zabývá výrobou automobilů. „Pokud tedy vezmeme 820 000 vozů, které by mohly být ve Wolfsburgu vyrobeny, tak si stále ve srovnání s Teslou stojíme docela dobře,“ dodala.
 
Cvikov nebo Wolfsburg?
S ohledem na požadavek odborů na brzké zahájení výroby elektromobilu v hlavním závodě před rokem 2026 Diess připomněl, že ve skutečnosti chtěl elektroofenzivu zahájit ve Wolfsburgu a nikoliv ve Cvikově. „Chtěl jsem odstartovat ID.3 ve Wolfsburgu, ale tehdy se říkalo: nejdřív počkej a uvidíš.“ Podle zákulisních informací prý výrobě elektromobilů ve Wolfsburgu bránil minulý šéf odborů VW Bernd Osterloh, a proto byla výroba ID.3 zahájena ve Cvikově.
 
Cavallo tomu důrazně odporovala: „Víte, proč to není pravda, protože jsme se dohodli na elektrickém modelu pro Wolfsburg, ale poté byly elektricky poháněné modely sdruženy na jednom místě, konkrétně v Bratislavě. Abychom udrželi pracovní místa v Německu, prosadili jsme jako podniková rada soustředění výroby elektromobilů ve Cvikově. Nyní musí následovat Wolfsburg!“
 
Kdo o Diessovi rozhoduje
Největším akcionářem Volkswagenu je s 31,4 % Porsche SE, která je z 50 % vlastněna rodinami Porsche a Piëch, zatímco Katar a spolková země Dolní Sasko, kde Volkswagen sídlí, vlastní 14,6 % a 11,8 %. Dohromady mají více než 90 % hlasovacích práv. Jenže v dozorčí radě Volkswagenu, která schvaluje klíčová strategická rozhodnutí, mají zástupci odborů v rámci německého principu spolurozhodování polovinu z 20 křesel. Ve výjimečných případech patové situace rozhoduje předseda, kterým je generální ředitel Porsche SE Hans Dieter Pötsch. Rodiny Porsche a Piëch, které ovládají největšího akcionáře Volkswagenu Porsche SE, opět potvrdily, že nadále podporují generálního ředitele automobilky Herberta Diesse.