name | autoweek.cz

Co je zde důležitější, životní prostředí nebo pracovní místa?

Co je zde důležitější, životní prostředí nebo pracovní místa?

25.09.2024 | Vladimír Rybecký | Aktuality

Šéf Fordu Jim Farley tvrdí, že automobilový průmysl v EU čelí silné konkurenci, což je vyvoláno přechodem na elektromobily a vstupem výrobců z Číny na trh s těmito vozy. Podle něho Evropa ještě není průmyslově fit pokud jde o elektromobily.

„S Číňany to bude globální závod. Tesla bude muset snížit ceny. Půjde o menší auta, která jsou cenově dostupnější. A náklady budou muset klesnout o 20 až 30 %,“ řekl generální ředitel Fordu Jim Farley v rozhovoru pro Frankfurter Allgemeine Zeitung. Z jeho pohledu půjde pouze o cenu, hodnotu pro zákazníka a digitální zážitek.

 

„Trh s luxusním zbožím už nebude automaticky ovládán tradičními výrobci,“ předpověděl Farley. Otázkou je, jak bude luxus nyní definován v Číně, na trhu s největší nabídkou elektroniky a největší digitální orientací na světě. „Jak se bude dařit německým výrobcům luxusních výrobků, když luxus definuje pouze digitál? Na druhou stranu, co když i miliardáři nosí stejné elektronické hodinky jako všichni ostatní? Co se pak v Číně stane luxusem?“ ptá se Farley.

 

Ford se zaměřuje na objemový trh s elektrickými vozidly, a to jak pro osobní, tak pro užitková vozidla. Pokud jde o automobily, společnost se nyní soustředí víc na kompaktnější modely a nákladovost poté, co nedávno uváděla především větší elektromobily. „V USA jsou hybridní pohon nebo plug-in hybridy obecně oblíbené jako způsob, jak alespoň snížit emise CO2. V Evropě jsou naopak některé elektromobily atraktivní, pokud elektrická energie stojí méně než benzin,“ vysvětlil Farley.

 

Evropany by k elektromobilům měly tlačily také předpisy, jako je plánovaný zákaz spalovacích motorů. „Stále však existuje celá hierarchie otázek, na které je třeba odpovědět. Za prvé, chtějí lidé kupovat elektromobily? Za druhé, jak se v Číně vyrábějí produkty a dodavatelé získávají suroviny - se zelenou energií nebo jinak? Za třetí, jaká je pracovní situace těch, kteří těží suroviny?“ řekl generální ředitel Fordu a dodal: „Německo nyní stojí před důležitými otázkami, zejména: „Co je zde důležitější, životní prostředí nebo pracovní místa?“

 

Ford už má ve své nabídce užitkové vozy s akumulátory, ale podle Farleyho hrozí i konkurence z Číny: „Číňané přijedou do Evropy s levnými elektrickými lehkými užitkovými vozy. Naší výhodou proto musí být servis a software. Zatím lze říci, že evropský automobilový průmysl není v první fázi hry průmyslově vhodný pro elektromobily.“

 

Ochota řidičů přejít na elektromobil do značné míry závisí na způsobu využití vozů - na krátkých cestách z předměstí do center měst nebo na dlouhých cestách. „Zákazník si volí pohon podle toho, jak je vůz používán, podle toho, zda najednou ujede méně než 300 kilometrů nebo 700 kilometrů,“ říká Farley. Z jeho pohledu budou spalovací motory, hybridní pohony a čistě elektrická auta koexistovat mnohem déle, než se dosud myslelo. „Druhá fáze hry bude proto pro výrobce automobilů velmi nákladná kvůli složitosti forem pohonu,“ dodal Farley.

 

Foto (Jim Farley): Newspress