name | autoweek.cz
Co se Brusel naučil od Kremlu
18.12.2025 | Aktuality
Komentář Petera Schwerdtmanna pro Auto-Medienportal.
V Bruselu vedoucí pracovníci Komise pravděpodobně jen těžko skrývají posměšný úsměv. Zdá se, že poučení se z Kremlu, jak předstíraná ochota ke kompromisu drží obě strany na uzdě, se vyplatilo. Používá se několik klíčových frází, které jsou pro druhou stranu důležité, a tím se zakrývá skutečnost, že cíl zůstává nezměněn. Přesně to se stalo s takzvaným koncem zákazu spalovacích motorů.
Obě strany si upevnily své chápání svých rolí: aktivisté mohli opakovat své tirády proti politice a průmyslu a racionalisté slavili vítězství. Žádný komentář z počáteční vlny reakcí nenaznačoval sebemenší pochybnosti o odkladu zákazu spalovacích motorů. Reakce byla buď pobouřená nebo nadšená.
Až v následujících dnech Německá asociace malých a středních podniků v energetice Uniti označila návrh za „podvod“. „Plán dál upevňuje čistě elektrický kurz,“ stěžuje si generální ředitel Elmar Kühn. Systematické započítávání příspěvku obnovitelných paliv k ochraně klimatu v rámci předpisů pro firemní flotily se ani do budoucna neplánuje a bude zavedeno pouze v homeopatických dávkách do roku 2035. Kühn považuje za nepochopitelné, že snížení emisí CO2, dosažené pomocí obnovitelných paliv, nebude plně započitatelné. Brusel nepřipustí alternativy.
Komise dál plánuje předpisy pro vozové parky servisních a firemních vozidel. Firmy budou v budoucnu muset používat určité procento „vozidel šetrných ke klimatu“. To se samozřejmě týká elektromobilů. Jiné koncepty pohonu jsou podle bruselské definice zcela vyloučeny. Prodej firmám však představuje tak velký tržní podíl, že se mu ani provozovatelé vozových parků ani výrobci automobilů nevyhnou. Tento požadavek učiní výrobu vozidel se spalovacími motory stále méně ekonomickou, přestože již dnes, nikoli za deset let, nabízejí klimaticky šetrnější emise s palivy E10, naftou z rostlinného odpadu nebo jinými alternativami, jako jsou e-paliva.
Brusel opět na chvíli uvedl v omyl i experty. Po jejich prvních hlasitých a nadšených prohlášeních si stále víc uvědomují: nestalo se nic, co by mohlo situaci zásadně změnit. Krédo stále platí: musíme být elektrifikováni bez ohledu na to, zda zbytek světa chce elektromobily, nebo zda tato politika zbytečně ve skutečnosti snižování emisí CO2 oddaluje.
Peter Schwerdtmann
Další články
© 2025 autoweek.cz. Veškerá práva vyhrazena | O autoweek.cz
