name | autoweek.cz

Co se skrývá za úspěšnými výsledky Renaultu

Co se skrývá za úspěšnými výsledky Renaultu

19.02.2023 | | Aktuality

Nad budoucností Renaultu se na stránkách Caradisiac zamyslel náš kolega z AutoBest Michel Holtz.

S lepšícími se výsledky, zvýšenou marží a návratností dividend akcionářům se Renaultu daří stále lépe. Nenechejme se ale oklamat a podívejme se na rizika, jenž nadšení šéfa Renaultu Lucy De Mea nad těmito výsledky poněkud zmírní. Luca De Meo oplývá latinským optimismem a chtěl být víc než uklidňující, když v rozhovoru pro Échos řekl: „Renault se stal strojem na vydělávání peněz.“
 

Obchodní výsledky Renaultu se samozřejmě zlepšují. Obrat loni vzrostl a provozní marže také. Provozní zisk ve výši 2,6 miliardy eur, vytvořený v loňském roce, je však zkreslený údaj. Čistý zisk je záporný -338 milionů eur a mohl by být ještě nižší. Ztráty, které Renault utrpěl v Rusku opuštěním AvtoVAZu, budou muset být během několika let vyrovnány, stejně jako musí být splacena půjčka 5 miliard eur od francouzského státu, která by měla být vypořádána až na konci letošního roku.

 

Recept, který Renault použil a který mu umožnil dostat se nad vodu je samozřejmě známý. Luca De Meo uplatňuje metodu, kterou používají všichni jeho západní konkurenti: prodávejte méně, abyste vydělali víc. Tvrdí: „Vyděláme víc peněz prodejem 2 milionů vozidel, než když jich vyrobí 3,5 milionu.“ Aby to bylo možné dosáhnout, musí jít auta s kvalitou ale i výbavou mnohem výš.

 

De Meo představil zásadní produktový plán, který předpokládá 25 nových produktů do čtyř let. Podaří se mu ale udržet tento přebytek hodnoty i s novým Cliem? Nebo malému městského vozu hrozí další zvýšení ceny, již tak vysoké, ​​že přesáhne 20 000 eur? Pokud jde o ceny připravované elektrické R5, která se objeví v příštím roce, měla by tuto hranici výrazně překročit.

 

Politika dražších aut s nižším objemem produkce riskuje narazit na limity kupní síly motoristů a na cenovou válku, kterou, jak se zdá, již zahájila Tesla, kterou konkurenční výrobci bedlivě sledují. Cenové válce se De Meo vyhýbá a na adresu Elona Muska uvádí, že „brutální snižování cen ničí hodnotu aut, která jsou u zákazníků.“

 

Cenový problém vzniká také s příchodem čínských značek. A tady chce být šéf Renaultu opět uklidňující. „Číňanům trvalo 10 let, než vyvinuli svou technologii v oblasti elektromobilů. Musíme dopřát stejný čas lidem ze Západu,“ věří De Meo. Jenže během této doby se čínští výrobci nezastaví a nebudou čekat, až je Evropané doženou.

 

Co se týče růstu prodeje Číňanů na starém kontinentu, šéf Renaultu chce být zenový. Pro něj je normální, že nárůst jejich registrací je exponenciální, protože začínají z ničeho.

 

Uvidíme, kdo zvítězí v souboji mezi latinským optimismem a čínským pragmatismem.