name | autoweek.cz

Covid-19: automobilky v Evropě pozastavují výrobu

Covid-19: automobilky v Evropě pozastavují výrobu

17.03.2020 | Vladimír Rybecký | Aktuality

Výrobci automobilů přerušují výrobu v evropských závodech, protože se potýkají s epidemií kronaviru, krizí v dodavatelských řetězcích a čelí propadu poptávky.
Téma, jak chránit zaměstnance, je nyní předmětem diskusí mezi vedeními automobilek a odbory. Zástupci odborů v Itálii, Francii, Belgii, Španělsku a Německu požadují přísnější kontroly hygieny, dezinfekce a izolace pro zaměstnance pracující na výrobních linkách. Koronavir se v Evropě v rámci automobilového průmyslu začíná podepisovat l na nedostatku komponent a selhávání dodavatelských řetězců.
 
Podle tiskové agentury ČTK odborové svazy v automobilkách Škoda Auto (koncern Volkswagen) a Hyundai požadují pro zaměstnance 14denní karanténu, která by zastavila výrobu. Premiér Andrej Babiš ovšem tento požadavek odsoudil.
 
Volkswagen snížil svou denní produkci v továrně Autoeuropa poblíž Lisabonu kvůli nedostatku pracovníků poté, co Portugalsko nařídilo zavřít všechny školy. Volkswagen možná bude muset zavřít i výrobní linku na SUV ve Wolfsburgu kvůli nedostatku komponent. Audi, rovněž patřící do koncernu VW, uvedlo, že se snaží udržet provoz v závodě v Bruselu i přesto, že se někteří pracovníci obávají vystavení viru.
 
Marco Opipari, analytik ve společnosti Fidentiis, pro agenturu Reuters uvedl, že několik týdnů uzavření nebude pro evropský automobilový průmysl velkým problémem, protože se potýká s nadměrnou kapacitou, takže se ztracenou výrobu později podaří nahradit. „Skutečný problém bude s poptávkou. Lidé teď auta nekupují, takže objem prodeje bude v březnu velmi špatný, což bude mít vážný dopad na příjmy automobilek,“ dodal Opipari.
 
Ferrari uzavřelo továrny kvůli problémům s dodavatelským řetězcem
Italská vláda dosáhla dohody s odborovými organizacemi a organizacemi zaměstnavatelů, aby továrnám umožnila zůstat funkční i během probíhající epidemie koronaviru. Dohoda má posloužit „blahobytu země, ochraně zdraví pracovníků,“ uvedl předseda vlády Giuseppe Conte. Vláda pro pracovníky stanovila vyšší bezpečnostní standardy. Pokud zaměstnanci nemohou pracovat v bezpečné vzdálenosti od sebe, tak mají právo na masky a další ochranné prostředky. Některé společnosti svou činnost omezily, aby novým bezpečnostním požadavkům pro pracovníky vyhověly.
 
Navzdory dosažení dohody, která umožňuje továrnám pokračovat v práci i přes virovou krizi, se ukazuje, že to nebude vždy možné. Italský výrobce sportovních automobilů Ferrari uzavřel oba své výrobní závody na dva týdny. Společnost se zpočátku snažila udržet v továrnách provoz, ale vážné problémy v dodavatelském řetězci zabránily dalšímu pokračování výroby. Závody v Maranellu a Modeně proto zůstanou uzavřené až do 27. března. Také Scuderia Ferrari, zodpovědná za působení ve formuli 1, pozastavila činnost. „Rozhodnutí bylo učiněno z úcty a pro klid mysli pracovníků a dodavatelů Ferrari,“ řekl generální ředitel Louis Camilleri.
 
Seat, Renault a Ford zastavují výrobu ve španělských závodech
Automobilky Seat a Renault musí kvůli nedostatku komponent dočasně zastavit výrobu v několika svých španělských závodech Martorell a Navarra. Nejvíce postiženým je závod Seat v Martorellu, kde se odstávka na blíže neurčené období dotkne 7000 zaměstnanců. Šéf odborů Matias Carnero uvedl, že odstávka může trvat až šest týdnů. Mluvčí Seatu řekl, že délka odstávky závisí na tom, jak se bude situace kvůli koronaviru vyvíjet.
 
Podobný problém s nedostatkem komponent má ve Španělsku i Renault. Proto pozastavil výrobu ve dvou španělských závodech ve městech Valladolid a Palencia. „Ve čtvrtek jsme ještě žádné problémy neměli, nyní však musíme od pondělí závody ve Valladolidu a Palencii na dva dny zavřít,“ řekl mluvčí Renaultu, přičemž poukázal na problémy v Katalánsku. V  závodech pracuje 6000 lidí.
 
Pozastavení výroby v katalánské Barceloně zasáhlo i Nissan, kterému rovněž selhal dodavatelský řetězec. Zastavení výroby v jeho dvou závodech se dotklo 3000 pracovníků.
 
Ford uvedl, že pro nával infekcí uzavírá svůj závod ve španělské Valencii. Po jednání s odbory se situace přehodnotí. „Během 24 hodin jsme měli ve Valencii tři pozitivní případy Covid-19, z nichž dva se týkali více izolovaných pracovníků, kteří nenastoupili do montáže,“ uvedla v pondělí mluvčí. Zaměstnanci, kteří měli úzký kontakt s dotčenými pracovníky, jsou nyní v izolaci.
 
Fiat Chrysler uzavírá továrny v Evropě
V důsledku klesající poptávky v souvislosti se šířením koronaviru společnost Fiat Chrysler Automobiles (FCA) dočasně uzavřela většinu svých výrobních závodů v Evropě. Omezena bude i výroba vozů Maserati. Do konce března bylo uzavřeno šest výrobních závodů v Itálii a po jednom v Srbsku a Polsku. Společnost tak reaguje na klesající poptávku. FCA také přijala preventivní opatření k omezení šíření plicní choroby Covid-19. Mezi jiným se zvětšily vzdálenosti mezi pracovišti a byly poskytnuty dezinfekční prostředky. Itálie je po Číně nejhůř postiženou zemí se stovkami mrtvých.
 
Volkswagen na neurčito pozastavil výrobu na Slovensku
Volkswagen na území Slovenské republiky na neurčito pozastavuje výrobu. Odstávka nejvíce postihne bratislavský závod VW v Děvínské Nové Vsi, ale týkat se bude i závodů ve Stupavě a v Martině. S 15 000 zaměstnanci je Volkswagen Slovakia největším soukromým zaměstnavatelem na Slovensku. Závod v Bratislavě zaujímá klíčové postavení v rámci koncernu Volkswagen, protože se zde vyrábějí automobily pěti značek skupiny a v případě potřeby může závod převzít i výrobu z jiných míst. Informoval o tom premiér Peter Pellegrini po mimořádném jednání vlády: „Je to první velká továrna, která pravděpodobně bude muset zastavit výrobu.“
 
„Společnost Volkswagen Slovakia se v úzké koordinaci s mateřským koncernem připravuje na přerušení výroby až do odvolání,“ informovala mluvčí společnosti Lucia Kovarovič Makayová.
 
„Doufali jsme, že dosud zavedená zásadní opatření všech evropských vlád povedou ke zmírnění následků koronaviru a že už v průběhu tohoto víkendu přijde k uklidnění situace. To se bohužel nestalo. Požádat koncern o přerušení výroby považujeme za aktuálních okolností za nejzodpovědněji řešení,“ uvedl předseda představenstva Volkswagen Slovakia Oliver Grünberg.
 
Skupina PSA rozhodla o uzavření svých továren v Evropě
Z důvodů nárůstu počtu vážných případů nakažení nemocí Covid-19 v blízkosti některých výrobních závodů, výpadků dodávek ze strany klíčových dodavatelů a prudkého poklesu poptávky na automobilových trzích rozhodla krizová komise skupiny o uzavření továren vyrábějících automobily. Uzavírky potrvají do 27. března a dotknou se závodů Madrid, Zaragoza a Vigo (Španělsko), Mulhouse, Poissy, Rennes, Sochaux a Hordain (Francie), Eisenach a Rüsselsheim (Německo), Ellesmere Port a Luton (Velká Británie), Gliwice (Polsko), Mangualde (Portugalsko) a Trnava (Slovensko).
 
Uzavření závodů na výrobu mechanických částí bude odpovídajícím způsobem upraveno a řešeno. Manažerské týmy v uvedených výrobních závodech lokálně upraví postupy odstávky továren, přičemž uzavírky budou probíhat v koordinaci s odbory a sociálními partnery. Skupina PSA připomíná, že v těchto lokalitách dodrží veškerá opatření nad rámec doporučení zdravotnických institucí, což je v této době nejlepší ochranou před šířením viru.
 
Renault zastavil výrobu ve Francii
Francouzská automobilka Renault uvedla, že až do odvolání zastavuje výrobu ve svých výrobních závodech ve Francii kvůli vypuknutí epidemie koronaviru. Renault uvedl, že odstávka ve Francii ovlivní 12 závodů s 18 000 pracovníky. „Kontinuita výrobních aktivit v závodech skupiny v jiných evropských zemích závisí na konkrétní situaci v každé zemi,“ uvedl Renault.