name | autoweek.cz

Což takhle odhlasovat změnu fyzikálních zákonů?

Což takhle odhlasovat změnu fyzikálních zákonů?

23.11.2022 | Vladimír Rybecký | Autoservis

Právě vyšlo listopadové vydání magazínu Autoservis & mobilita. Přinášíme z něj úvodník.

Evropa se pod českým předsednictvím definitivně vydala směrem k elektromobilitě. Varování vědců a techniků, že zákaz prodeje spalovacích motorů v nových osobních a lehkých užitkových automobilech ani v nejmenším nepřispěje ke zpomalení globálního oteplování, politici nevzali v potaz. Je jasné, že lidé, rozhodující o směřování Evropské unie, jsou ochotni odhlasovat v Bruselu nebo Štrasburku, (podle toho, kam zrovna jejich letadla a luxusní limuzíny zamíří) cokoliv. Třeba i zrušení druhého, případně i prvního zákona termodynamiky, což se zdá být nezbytnou podmínkou pro splnění cíle dosažení nulových emisí CO2 pokud chceme zachovat alespoň základní úroveň naší civilizace.

 

Když se před několika lety vyrojily nevládní organizace s požadavkem zákazu spalovacích motorů, vnímali je mnozí jako podivné exoty, které není třeba brát vážně. Posílení jejich vlivu přinesla aféra Dieselgate. Nyní tyto skupiny s nejasným financováním a přitom sídlící na nejdražších adresách v Bruselu dosáhly za pomoci politiků, hlásících se k levici i pravici, svůj cíl – úplnou likvidaci výroby spalovacích motorů v Evropě. Mohlo by se zdát, že pro ně přišel čas oslavovat.

 

Ale nenechejme se mýlit. Požadavky militantních těchto zelených teroristů tím nekončí. Už začali vystupovat s ještě nekompromisnějším požadavkem na úplný zákaz všech způsobů individuální dopravy včetně elektromobilů (snad jen s výjimkou jízdních kol – zatím…). Pro podporu svých požadavků se pustili do znehodnocování nenahraditelných uměleckých děl v galeriích a historických památek včetně automobilů. Naposledy během autosalonu v Paříži způsobili nevratné škody na několika unikátních vozech Ferrari ze soukromých sbírek.

 

Uspěchaný a surovinovými zdroji nepodložený nucený přechod k elektromobilitě byl mohl vést k tomu, před čím jsem na těchto stránkách varoval už před delší dobou, a pro co se v posledních dnech rozšířilo označení „,havanizace“ dopravy. Cenově nedostupné elektromobily pro běžné kupující mohou většinu motoristů donutit k udržování stárnoucích vozů se spalovacími motory v provozu. Jenže to bude mít háček. Snaha EU uplatnit systém emisních povolenek ETS i na silniční dopravu může brzy dramaticky zvýšit už dnes vysoké ceny pohonných hmot podobně, jako to v současné době činí s cenami energií. A přitom se můžeme jen dohadovat jaké další restrikce pro osobní automobily navrhnou ekologické neziskovky v nejbližší době.

 

Nezapomínejme proto, že právo na individuální mobilitu patří spolu s právem ke svobodnému přístupu k necenzurovaným (či chcete-li „nekorigovaným“) informacím k základním prvkům demokracie.

 

Vladimír Rybecký, šéfredaktor

 

Celý magazín je volně dostupný ke stažení na https://www.autoservismagazin.cz/projects/Banery/AS-bok/as-listopad-2022/as-listopad-2022.pdf.