name | autoweek.cz

ČR ohrožuje evropskou snahu o snížení emisí CO2

ČR ohrožuje evropskou snahu o snížení emisí CO2

06.09.2023 | | Tiskové zprávy

Průměrné emise CO2 u nově zaregistrovaných osobních aut v Evropě sice rok od roku klesají, ale Česká republika kazí evropské emisní statistiky. Češi totiž kupují nová auta s vysokou uhlíkovou stopou a nechtějí nové elektromobily. Hůř jsou na tom jen Slovensko a Estonsko.

Podle předběžných dat od Evropské agentury pro životní prostředí EEA (European Environmental Agency) klesly v roce 2022 průměrné emise CO2 u nových automobilů již třetí rok v řadě. Zatímco auta, která byla v Evropě v roce 2020 registrována jako nová, měla průměrné emise přes 130 g CO2/km, nová auta registrovaná v roce 2021 už vykazovala průměrné emise jen okolo 115 g CO2/km a podle předběžných dat EEA měla nová auta registrovaná v roce 2022 emise v průměru okolo 108 g CO2/km.

 

Zelená Skandinávie a elektromobilová bída v ČR

V loňském roce měla nejnižší průměrné emise nově registrovaná auta ve Skandinávii. Nové auto zaregistrované v roce 2022 v Norsku vykazovalo pouhých 17,97g CO2/km. Následovaly Švédsko, Island a Finsko. Oproti tomu Česká republika se zařadila mezi tři evropské země s nejvyššími průměrnými hodnotami u nových registrovaných aut - ČR průměr 138,18 g CO2/km. Podobně vysoké průměry už měly jen Slovensko (138,53 g CO2/km) a Estonsko (141,54 g CO2/km).

 

Hlavní příčinou takto významného rozdílu mezi Skandinávií a Českou republikou je rozdíl v zastoupení elektromobilů. Podle předběžných dat EEA se v loňském roce zaregistrovalo v Česku 3900 nových elektromobilů. Mezi registracemi nových aut v Česku dominovaly vozy na benzín (68 % registrací) a na naftu (25 % registrací). Podíl elektromobilů v rámci nových vozů dosáhl loni pouhá 2 %, zatímco v Norsku činil jejich podíl 79 %. Na Islandu či ve Švédsku tvořila elektroauta okolo 35 %.

 

Za nízký zájem o nové elektromobily v ČR podle průzkumu IDEA CERGE EI může vysoká pořizovací cena a nedostatek dobíjecích stanic. Ale někteří Češi podle průzkumu citují jako důvody také nedostatek servisních míst vhodných pro elektromobily a nedostatek veřejných dobíjecích stanic v jejich okolí.