name | autoweek.cz

1000 mil československých 2022

1000 mil československých 2022

14.06.2022 | Vladimír Rybecký | Aktuality

Zahájení ve středu 15. 6. před Autoklubem ČR, cíl v sobotu 18: 6. před Národním technickým muzeem.
Letošní ročník vzpomínkové jízdy historických vozidel 1000 mil československých se uskuteční ve dnech 15: - 18: června. Bude připomínkou a oslavou 125. výročí začátku automobilové výroby u nás: v roce 1897 vyjel z továrny v Kopřivnici první sériový automobil na českém území, legendární NW Präsident.
 
Soutěž začíná ve středu 15: června, den před startem, technickou přejímkou v Opletalově ulici před Autoklubem ČR. Poslední etapa zavede posádky v sobotu 18: června do cíle před Národní technické muzeum na Letné. Na oba dny srdečně zveme širokou veřejnost, uvidíte ty nejkrásnější historické automobily u nás a užijete si doprovodný program pro všechny generace, vstup je zdarma.
 
Do soutěže letos vyjede rekordních 120 posádek. Podle pravidel musí být startující automobily vyrobené do modelového roku 1939.
 
„Na startu budou i tři vozy, které jely původních 1000 mil československých. Aero 750 Sport byla postavena speciálně pro tento závod, Praga Alfa v roce 1933 zvítězila a Tatra 77 V je k vidění na letošním plakátu. Trasa soutěže mezi Prahou a Bratislavou vede po co nejpůvodnější trase závodu, srdečně zvu zájemce, aby se přišli podívat k trati na projíždějící vozy a pozdravit posádky,“ láká diváky ředitel soutěže Miroslav Krejsa.
 
Start 1000 mil československých 2022 proběhne ve čtvrtek 16: června v Opletalově ulici před budovou Autoklubu ČR mezi 6:00 a 8:00 hod. Ovšem již den předtím, ve středu 15: června od 13:30 hodin, začne program příjezdem prvních soutěžních automobilů k technické přejímce. Opletalova ulice se postupně mění v závodní depo a pro diváky bude připraven bohatý doprovodný program s živou dobovou hudbou. Nebudou chybět komentované rozhovory s účastníky soutěže a možnost občerstvení. Ozdobou programu bude přehlídka unikátních modelů dobového prvorepublikového oblečení. Ve spolupráci s Národním pedagogickým muzeem a knihovnou J. A. Komenského bude připraven program pro děti připomínající legendární Elišku Junkovou. Středeční program před Autoklubem ČR bude trvat do 19:00 hodin. Akce se koná za finanční podpory Městské části Praha 1.
 
„Přejímka a start se koná podle stejného scénáře jako ve 30. letech. Můžete si tak vychutnat atmosféru z dob slávy dálkového závodu mezi Prahou a Bratislavou. Tenkrát závodní auta, dnes obdivuhodné historické skvosty, některé opravdu raritní. Přijďte se podívat a užít si doprovodný program. A druhý den od šesté hodiny ranní probíhá samotný start, kdy auta odjíždí v minutových intervalech, také úžasné vidět to na vlastní oči,“ zve prezident Autoklubu ČR Jan Šťovíček.
 
Sobotní celodenní program Národního technického muzea je připraven především pro rodiny s dětmi. V dopoledních hodinách proběhne v areálu muzea pro jeho návštěvníky a v odpoledních hodinách před muzejní budovou. Připraveny jsou funkční modely, díky kterým děti poznají, jak funguje spalovací motor, a závody šlapacích autíček Rallye NTM. Děti ve věku 3 až 6 let budou závodit v jízdách pravidelnosti v krásných autíčkách z dílny Czech Pedal Cars. Na všechny malé účastníky čeká odměna a na vítěze sportovní trofej.
 
Průjezdy 1000 mil československých 2022
Čtvrtek 16: června
6:00 Start Praha Opletalova
7:00 Kolem Českého Brodu
7:30 Kolín
8:10 Kolem Golčova Jeníkova
9:20 Polná
10:50 Velká Bíteš
11:15 Ostrovačice, hotel D1
12:00 Bosonohy (depo původního Masarykova okruhu)
14:10 Lednice náměstí
14:50 Lanžhot státní hranice
15:35 Malacky
16:15 Cíl – Bratislavský Hrad
16:45 Bratislava, Rybné námestie
Pátek 17: června
8:30 Start Bratislava, Rybné namestie
9:00 Slovenský Grob
10:00 motokáry Dĺhá
11:00 Kaplna
11:55 Šamorín
13:40 Cíl Bratislava, Rybné námestie
Sobota 18: června
6.30 Start Bratislava, Rybné námestie
7.10 Malacky
8:35 Holíč
8:50 Hodonín
11:10 Brno, Dominikánské náměstí
12:00 Velká Bíteš
13:20 Přibyslav
14:20 Chotěboř
14:40 Golčův Jeníkov
15:20 Čáslav
17:20 Cíl Praha, Národní technické muzeum
 
Historie a současnost závodu 1000 mil československých
Soutěž obnovuje tradici závodu 1000 mil československých, který byl pod záštitou prezidenta Tomáše G. Masaryka pořádán Autoklubem Republiky Československé v letech 1933, 1934 a 1935. Šlo o rychlostní závod cestovních automobilů na tehdy nejdůležitější domácí silniční trase Praha-Kolín-Německý Brod-Jihlava-Velké Meziříčí-Brno-Břeclav-Bratislava s tím, že účastníci závodu jeli z Prahy do Bratislavy a zpět do Prahy bez přerušení dvakrát. Celkem tedy téměř 1600 km ostré jízdy bez odpočinku.
 
Slávu tohoto závodu oživil v roce 1970 Veteran Car Club Praha. Od roku 2015 jezdí historické automobily 1000 mil československých každoročně. Letošní ročník se koná jako připomínka 125. výročí od zahájení výroby automobilů v Českých zemích.

Pořadatelem soutěže je dnes Spolek přátel 1000 mil československých společně se spoluorganizátory Autoklubem ČR, Veterán klubem Bratislava, Veteran Car Clubem Praha a Národním technickým muzeem. Hlavními partnery 1000 mil československých jsou Škoda Auto a Eurovia CS.
 
Soutěž je opět součástí národního šampionátu Grand Prix historických vozidel o pohár prezidenta Autoklubu ČR, do kterého jsou v letošním roce zařazeny vedle 1000 mil československých také Bugatti GP Zlín a Zbraslav–Jíloviště.